Semester |
F2021
|
Uddannelse |
Politik * / Politik og Forvaltning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Ved for få tilmeldte aflyses kurset. |
Uddybende beskrivelse |
Ledelse er centralt for alle organisationers succes. Det gælder ikke mindst offentlige organisationer, der udmærker sig ved både at være del af et politisk system og være bemandede af medarbejdergrupper med særlige værdier, motiver og interesser. Dette kursus beskæftiger sig med offentlig ledelse og hvad de vilkår betyder for, hvordan offentlig ledelse kan bedrives effektivt. Vi fokuserer på organisationer: Hvordan offentlige ledere kan arbejde strategisk med planer, målsætninger og visioner for deres organisationer. Vi fokuserer på relationer: Hvordan offentlige ledere kan "lede udad" mod og med det omgivende samfund og "lede opad" mod bl.a. de politikere, alle offentlige organisationer i sidste ende er styret af. Og vi fokuserer på medarbejdere: Hvordan offentlige ledere "leder indad" og motiverer, anerkender, kontrollerer, og af og til sanktionerer deres medarbejdere. Ledelse er utvivlsomt væsentligt også på jeres fremtidige arbejdsplads, og jeres fremtidige stillinger kan meget vel være at understøtte eller bedrive offentlig ledelse - det er den virkelighed, kurset klæder jer på til. Porteføljeopgave bestående af fire elementer. De tre første elementer består i korte, skriftlige læringsrefleksioner over hver af fagets tre overordnede temaer (organisationer, relationer, og medarbejdere), afleveret i løbet af semesteret. Én af disse kan erstattes med en PowerPoint præsentation el. fra studenterpræsentationer den studerende har bidraget til. Hvert af disse porteføljeopgaver må maksimalt fylde 4.800 anslag inklusiv mellemrum. Det fjerde element er et lidt længere skriftligt produkt som afleveres ved semesterets afslutning. Det består af en skriftlig besvarelse af en underviserstillet spørgsmål med eventuelt tilhørerende case-materiale. Denne sidste porteføljeopgave må maksimalt fylde 9.600 anslag inklusiv mellemrum. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Kurset er normeret til 10 ECTS. Dvs. hver enkelt studerende forventes at bruge 270-300 timer i alt på kurset, fordelt ca. som følger.
Der forventes altså ca. 13.5 times forberedelse per undervisningsgang inklusiv pensum, materialer på moodle, cases, og diskussionsoplæg. |
Pensum |
Andersen, Lotte Bøgh, Louise Ladegaard, m.fl. 2017. Ledelse i offentlige og private organisationer. København: Hans Reitzels Forlag Kjeldsen, Anne Mette, Christian Nyvang Qvick, Thomas Faurholt Jønsson og Lotte Bøgh Andersen. 2020. Distribueret ledelse i den offentlige sektor. København: DJØF Forlag (uddrag) Morse, Ricardo S. 2010. "Integrative public leadership: Catalyzing collaboration to create public value." The Leadership Quarterly, 21(2). Torfing, Jacob og Tina Øllgaard Bentzen. 2020. "Does Stewardship Theory Provide a Viable Alternative to Control-Fixated Performance Management?" Administrative Sciences, 10(4). |
Evaluering- og feedback former |
Løbende evaluering integreret i undervisningen samt kollektiv feedback to delopgaverne til porteføljen. Kontortid for individuel tilbagemelding på eksamensopgaver |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Kim Sass Mikkelsen (ksass@ruc.dk)
|
ECTS |
10
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kurser udbydes under en af følgende fire tematikker:
|
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som andre praktiske aktiviteter. |
Prøveform |
Individuel skriftlig portfolio.
Portfolioen består af 3 til 5 skriftlige produkter, som helt eller delvist udarbejdes under kursusforløbet. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Portfolioen skal have et omfang på 24.000-31,200 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Portfolioens specifikke indhold og form samt evt. vejledende omfangskrav for de forskellige delprodukter fastsættes inden kursets begyndelse og offentliggøres på study.ruc.dk. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Afleveringsdatoen offentliggøres på study.ruc.dk. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 27/01/2021 |