Semester |
F2021
|
Uddannelse |
Politik * / Politik og Forvaltning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Ved for få tilmeldte aflyses kurset. |
Uddybende beskrivelse |
Den offentlige sektor udfordres og suppleres i stigende grad af private aktører og nye organiseringsformer, som udsætter offentlige velfærdsområder for markedsgørelse og konkurrence. Der er tale om en forvaltningstrend af højaktuel betydning for, hvordan den offentlige sektor såvel i dag som i fremtiden leverer ydelser til borgerne. Kurset vil behandle markedsgørelse i den offentlige sektor fra en teoretisk og praktisk indgangsvinkel, og et centralt element i forløbet er at kombinere teori og empiri. Formålet med faget er at opnå analytisk såvel som praktisk indsigt i centrale politologiske problemstillinger relateret til den voksende brug af forskellige markedsløsninger med eksempler fra Danmark såvel som fra udlandet. Vi fokuserer på 4 store tendenser i markedsgørelsen af den offentlige sektor: frit valg med borgeren i centrum, offentlig-private partnerskaber (OPP), traditionel udlicitering af offentlige service, og offentlig-private innovationspartnerskaber (OPI). Hertil suppleres med aktuelle eksempler såsom privatiseringen af DONG og Statens Seruminstitut. Kurset udvikler de studerendes viden og kompetence til at analyse problemstillinger relateret til den stigende markedsgørelse af den offentlige sektor. Kurset giver de studerende en grundlæggende indsigt i centrale modeller for offentligt-privat samspil samt dybere kendskab til en række teorirammer, der kan anvendes til analyser af fagets emneområde. Faget giver de studerende kompetencer til at arbejde videre med markedsgørelse og offentligt-privat samarbejde fx i specialesammenhæng samt et fundament for at varetage arbejdsmæssige funktioner i offentlige og private organisationer. Kursets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:
|
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Kurset er på 10 ECTS = 270 timer i alt på undervising, øvelser, oplæg, forberedelse og eksamen. Andet (Fx studenteroplæg, øvelser, peer-review, hjemmeopgaver): 24 timer Forberedelse: 120 timer Eksamen: 100 timer |
Pensum |
Pensum for de enkelte kursusgange lægges op på Moodle inden kursusstart. De studerende kan med fordel tilegne sig kendskab til grundlæggende teorier om regulering samt institutionel teori, som vil indgå i pensum: Baldwin, Robert, Martin Cave & Martin Lodge (2012), Understanding Regulation – Theory, Strategy and Practice”, UK: Oxford University Press. Kapitel 1-4 Campbell, John L. (2004). “Chapter 1. Problems of Institutional Analysis”, s. 1-30 i Campbell, John L.: Institutional change and globalization. Princeton: Princeton University Press. DiMaggio, Paul J. and Powell, Walter M. (1991). “Chapter 3. The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality”, s- 63-82 i Powell, Walter M. and DiMaggio, Paul J. (red.): The New Institutionalism in Organizational Analysis”. Chicago: The University of Chicago Press. |
Evaluering- og feedback former |
Der gives løbende feedback ifm. øvelser, spørgsmål, summe-grupper mv., ligesom underviserne står til rådighed for sparring ifm. undervisningen. |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig | |
Prøveform |
Som følge af den fortsatte delvise nedlukning på RUC, er der ændringer til jeres eksamen i Markedsgørelse i den offentlige sektor – samspil mellem den offentlige og private sektor. Eksamen skulle have været afholdt som mundtlig eksamen med forberedelsestid. Eksamen er nu ændret til online eksamen uden forberedelsestid. Eksaminationstid inkl. votering: 30 minutter. Tilladte hjælpemidler: Kursusmateriale og egne noter. |
ECTS |
10
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kurser udbydes under en af følgende fire tematikker:
Forskningsmæssige og teoretiske præmisser for analyser af socialvidenskabelige, politiske og administrative problemstillinger. Fremgangsmåder ved analysen af komplekse videnskabelige problemstillinger på højeste internationale niveau. Løsningsorienterede tilgange til centrale aktuelle problemstillinger. |
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som andre praktiske aktiviteter. |
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve.
Prøven tager sit udgangspunkt i et eller flere tilfældigt udtrukne spørgsmål fra en liste over spørgsmål, som de studerende kender på forhånd. Den studerende starter prøven med en kort præsentation, hvorefter prøven foregår som en samtale. Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum. Forberedelsestid inkl. udtrækning: 30 minutter. Eksaminationstid inkl. votering: 30 minutter. Tilladte hjælpemidler: Kursusmateriale og egne noter. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Intern medbedømmer. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 10/05/2021 |