Semester |
F2021
|
Uddannelse |
Politik * / Politik og Forvaltning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Ved for få tilmeldte aflyses kurset. |
Uddybende beskrivelse |
De fleste er enige om, at demokrati er godt og at alle samfund bør demokratiseres. På trods af denne konsensus er der store uenigheder om, hvad demokrati egentlig er og bør være. Samtidig er der i demokratianalyser ofte meget langt mellem analysen af normative idealer og analysen af konkrete demokratiske praksisser. Dette kursus vil dels belyse forskellige demokrati-normer og dels diskutere og illustrere, hvordan man kan lave analyser af demokratiske idealer og praksisser. Formålet med kurset er at de studerende opnår: - Viden om centrale demokratiforståelser og -teorier og disses demokratiske idealer, normer og standarder. - Færdigheder i selvstændigt at kunne analysere og evaluere demokratiske problemstillinger knyttet til konkrete politiske systemer og processer, og - Kompetence til at diskutere metodiske dimensioner ved demokratianalyse Kurset omhandler de mange forståelser af demokrati, de problemstillinger der er knyttet til demokratiske styringsformer samt forskellige måder at analysere demokratisk styring. Den metodiske dimension af demokratianalysen diskuteres ud fra et normativt såvel som et problematiserende perspektiv og det demokratianalytiske perspektiv bringes i anvendelse overfor en række cases/temaer. Kursusforløbet tager udgangspunkt i forelæsninger, men kan tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg mm |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
10 ECTS= 270 timer |
Pensum |
Cunningham, Frank. 2002. Theories of Democracy: a Critical Introduction. London: Routledge. Grundlæggende politologi forudsættes. En fordel – men ikke nødvendigt – at have en forståelse for de væsentligste forskellige demokrati-modeller. Læs gerne: Heywood (2013) Politics. Basingstoke: Palgrave Macmillan, pp. 80-107. |
Evaluering- og feedback former |
Evalueringen af studerende foregår ved eksamen, gennem øvelser, peer feedback, og diskussioner med underviser. |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Allan Dreyer Hansen (adh@ruc.dk)
|
ECTS |
10
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kurser udbydes under en af følgende fire tematikker:
• Forskningsmæssige og teoretiske præmisser for analyser af socialvidenskabelige, politiske og administrative problemstillinger. • Fremgangsmåder ved analysen af komplekse videnskabelige problemstillinger på højeste internationale niveau. • Løsningsorienterede tilgange til centrale aktuelle problemstillinger. |
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som andre praktiske aktiviteter. |
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på maksimalt 24,000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 14 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 02/07/2020 |