PDF til print    Find kalender

1s Projekt I: Paradigmer, brugerperspektiver og kontekst

Semester
E2020
Uddannelse
Sociale Interventionsstudier *
Aktivitetstype
Kandidatprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Projektforløbet

Projektarbejde.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

15 ECTS = 405 timers arbejdsindsats fordelt på teorilæsning, teoribearbejdning, forberedelse og gennemførelse af empirisk arbejde, gruppemøder, vejledning, gensidig feed-back, forberedelse og deltagelse i intern evaluering, udarbejdelse af projektrapport samt 35 til forberedelse og gennemførelse af projekteksamen.

Studieleder/faglig koordinator
Jo Krøjer (jokr@ruc.dk)
Eksamensadministration
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Trine Østergaard Wulf-Andersen (wulf@ruc.dk)
ECTS
15
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen

Det er en forudsætning for indstilling til eksamen, at den studerende har deltaget i intern evaluering, samt at den studerende har udarbejdet en læringslog, der vedlægges projektrapporten.

Ved den interne evaluering får projektgruppen gennem gensidig konstruktiv og kritisk diskussion med en opponentgruppe og anden vejleder mulighed for at kvalificere projektets samlede design, problemformulering og undersøgelse af denne. Til den interne evaluering fremsendes en projektbeskrivelse indeholdende en indholdsoversigt / disposition for projektet plus udvalgte afsnit på minimum 7.200 tegn og maksimalt 24.000 tegn inkl. mellemrum. De studerende forbereder mundtlig feedback til opponentgruppe.

Læringsloggen skal afleveres i Digital Eksamen samtidig med projektafleveringen. Den skal være på minimum 2.400 tegn og maksimalt 7.200 tegn inkl. mellemrum og indeholde en målrettet og systematisk refleksion af hvilken betydning den studerendes uddannelses- og erfaringsmæssige baggrund har for samarbejds- og læreprocesser på de forskellige studieelementer i semesteret.

Omprøve, hvis forudsætninger for at til gå eksamen ikke er opfyldt:
Studerende, der undtagelsesvis er forhindret i at deltage i den interne evaluering, skal i stedet aflevere en skriftlig feedback af opponentgruppens projektbeskrivelse til opponentgruppen og egen vejleder. Den skriftlige feedback skal være på minimum 2.400 tegn og maksimalt 4.800 tegn inkl. mellemrum. Den skriftlige feedback skal godkendes af vejleder.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden: Teoretisk forståelse af socialpsykologiske processer og problemstillinger i hverdagslivet, som udgør grundlaget for sociale læreprocesser og interventioner

  • Viden: Viden om og forståelse af offentlige institutioners grundlag og virkemåde

  • Viden: Viden om og forståelse af vilkår for samarbejde indenfor og mellem offentlige institutioner samt mellem offentlige institutioner, private virksomheder og frivillige organisationer

  • Færdigheder: Identificere videnskabelige problemstillinger i forhold til social intervention i kontekst

  • Færdigheder: Læse og anvende videnskabelig litteratur på dansk og fremmedsprog

  • Færdigheder: Udføre en systematisk litteratur- og informationssøgning samt anvende videnskabelige standarder og metoder til håndtering af referencer

  • Færdigheder: Beherske kvalitative metoder i studiet af sociale interventionsprojekter og deres kontekster

  • Kompetencer: Udarbejde tværvidenskabelige undersøgelsesdesigns og analysemodeller med baggrund i en kritisk refleksion af forskellige psykologiske, læringsteoretiske og sociologiske forskningsparadigmer

  • Kompetencer: Håndtere udviklingen af et selvstændigt projekt samt tilrettelægge og styre et projektforløb indenfor paradigmer, brugerperspektiver og kontekst.

  • Kompetencer: Formidling af forskningsbaseret viden om sociale forandringsprocesser

  • Kompetencer: Diskutere videnskabelige problemstillinger inden for området med fagfæller

Overordnet indhold

De studerende arbejder med en selvvalgt problemstilling, der vedrører social intervention.
Problemstillingen undersøges teoretisk og praktisk på en måde, der belyser den med
henblik på brugerperspektiver og kontekst, og placerer undersøgelsen i forhold til den
paradigmatiske baggrund for social intervention.

Type

Projekt

Undervisnings- og arbejdsform

Projektarbejde

Prøveform
Gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.

Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. De individuelle oplæg efterfølges af en dialog mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.

Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for det faglige område, der relaterer til projektrapportens faglige område.

Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapport og den enkelte studerendes mundtlige præstation.

Grupperne kan bestå af 2 til 7 studerende.

Omfangskravene for projektrapporten er:
For 2 studerende minimum 96.000 og maksimum 103.200 antal tegn inkl. mellemrum.
For 3 studerende minimum 146.400 og maksimum 151.200 antal tegn inkl. mellemrum.
For 4 studerende minimum 177.600 og maksimum 184.800 antal tegn inkl. mellemrum.
For 5 studerende minimum 177.600 og maksimum 184.800 antal tegn inkl. mellemrum.
For 6 studerende minimum 177.600 og maksimum 184.800 antal tegn inkl. mellemrum.
For 7 studerende minimum 177.600 og maksimum 184.800 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Eksaminationstid inkl. votering er:
For grupper af 2 studerende 60 minutter.
For grupper af 3 studerende 75 minutter.
For grupper af 4 studerende 90 minutter.
For grupper af 5 studerende 105 minutter.
For grupper af 6 studerende 120 minutter.
For grupper af 7 studerende 135 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: Powerpoint præsentation eller tilsvarende samt noter til oplæg/præsentation

Bedømmelse: 7-trinsskala.

Censur: Intern medbedømmer.
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U25765
Sidst ændret 25/08/2020

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Tirsdag 01-09-2020 13:00 - 01-09-2020 17:00 i uge 36
1s Projekt I: Paradigmer, brugerperspektiver og kontekst - Semesterstart(SI)

Onsdag 09-09-2020 08:15 - 09-09-2020 12:00 i uge 37
1s Projekt I: Paradigmer, brugerperspektiver og kontekst - Projektudvikling I (SI)

Mandag 14-09-2020 08:15 - 14-09-2020 16:00 i uge 38
1s Projekt I: Paradigmer, brugerperspektiver og kontekst - Projektudvikling II + projektdannelse (SI)

Tirsdag 27-10-2020 12:15 - 27-10-2020 14:00 i uge 44
1s Projekt I: Paradigmer, brugerperspektiver og kontekst - Semesterarrangement om praktik (SI)

Onsdag 18-11-2020 10:00 - 18-11-2020 10:00 i uge 47
1s Projekt I: Paradigmer, brugerperspektiver og kontekst - Aflevering af oplæg til Intern Evaluering (SI)

Onsdag 25-11-2020 08:15 - 25-11-2020 18:00 i uge 48
1s Projekt I: Paradigmer, brugerperspektiver og kontekst - Intern Evaluering (SI)

Torsdag 26-11-2020 08:15 - 26-11-2020 18:00 i uge 48
1s Projekt I: Paradigmer, brugerperspektiver og kontekst - Intern Evaluering (SI)

Fredag 18-12-2020 10:00 - 18-12-2020 10:00 i uge 51
1s Projekt I: Paradigmer, brugerperspektiver og kontekst - Projektaflevering (SI)

Mandag 11-01-2021 08:15 - Fredag 22-01-2021 18:00 i uge 02 og uge 03
1s Projekt I: Paradigmer, brugerperspektiver og kontekst - Mundtlig eksamensperiode (SI)

Mandag 25-01-2021 08:15 - Fredag 29-01-2021 18:00 i uge 04
1s Projekt I: Paradigmer, brugerperspektiver og kontekst - Mundtlig reeksamensperiode (SI)