Semester |
E2020
|
Uddannelse |
Virksomhedsstudier * / Virksomhedsledelse *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Uddybende beskrivelse |
I dette kursus udforsker de studerende videregående temaer inden for HRM, teknologi og arbejdsmarked. Den endelige fastlæggelse af temaer på seminaret vil fremgå af Moodle, og kan også modificeres sammen med holdets studerende. Eksempler på temaer som de studerende kan introduceres til er:
Det tilstræbes, at mindst eet at seminarerne vil indeholde en gæstetaler. Den tematiske seminarserie har form af et videregående specialiseringskursus. De studerende bliver introduceret til en række temaer inden for den overordnede ramme: HRM, teknologi og arbejdsmarked, men kan koncentrere deres skriftlige opgave om en selvvalgt problemformulering inden for temarammen. Der vil være et 10 seminargange, der hver varer 2x45 minutter. Eksempler og beskrivelser af situationer vil blive brugt til at afgrænse diskussionens omfang. Disse kan være udarbejdet specifikt til dette formål eller være tilgængelige i materialer fra empiriske undersøgelser. Studerendes egne empiriske observationer vil også blive inkluderet i seminaret, da de individuelt arbejder med virksomheder og beskriver af, hvordan HRM, Teknologi og arbejdsmarked er under omstilling. Ved seminarets start læses, diskuteres og præsenteres teorier og eksempler. Derefter diskuteres situationer og forskningsspørgsmål i relation til papers, som de studerende skal udarbejde udkast til i løbet af seminaret. Der vil i seminarrækken også blive sat fokus på, hvordan man udarbejder et godt paper. Ved afslutningen af seminaret vil de studerende præsentere deres udkast til deres papers og modtage feedback fra en opponent efterfulgt af en plenumsamtale. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Kurset er 5 ECTS og består af 135 arbejdstimer pr studerende. Dette inkluderer alle aktiviteter, så som læsning, forberedelse, tilstedeværelse, præsentationer og paperskrivning. Kursusgange: 10 lektioner af 2 timer ialt 20 undervisningstimer . Læsning og forberedelse til undervisningsgangene: 60 timer (inkl søgning og læsning af videnskabelige artikler til paperskrivningen) Paperskrivning: 55 timer |
Pensum |
Pensum gøres tilgængeligt via Moodle. |
Evaluering- og feedback former |
Klassediskussioner, feedback på peer-feedback på paper-draft, midtvejs- og slutevaluering |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Margit Neisig (neisig@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Temaseminarerne kan arbejde med temaer som f.eks. HRM, teknologi og arbejdsmarked, virksomhedensstrategier for legitimering, oplevelsesbaseret forretningsudvikling, Business Ethics and Corporate Social Responsibility, marketing samt finansielle institutioner og markeder. Der arbejdes med en kombination af forelæsninger, workshops med studenterpræsentationer af teori og observationer af cases. Analytisk arbejdes der både med at forstå, hvordan en virksomhed påvirkes af tendenser i omgivelserne, og hvordan virksomheden kan udvikle sensitivitet i forhold til omgivelserne og ledelsesmæssigt kan forvalte sine omverdensrelationer. De studerende skal vælge et analytisk perspektiv inden for temaseminarets tema, som de skal udarbejde et essay om. |
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Der gennemføres et antal temaseminar á 2-4 timer. Eksempler og situationsbeskrivelser anvendes til at afgrænse diskussionen. Disse er opbygget til formålet, eller foreliggende i materiale fra empiriske studier. De studerendes egne empiriske observationer indgår i seminaret, idet de individuelt opsøger virksomheder og beskriver, hvordan de arbejder med deres omgivelser. I starten af seminariet læses, diskuteres og præsenteres teori og eksempler. Efterfølgende diskuteres situationer og problemstillinger i relation til papers, som den studerende udarbejder udkast til undervejs i seminariet. I slutningen af seminaret præsenterer de studerende deres udkast til papers og modtager kritik fra en opponent med efterfølgende diskussion i plenum. |
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave i en selvvalgt problemstilling.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på minimum 16.800 og maksimum 21.600 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hjemmeopgaven påbegyndes under kurset. Afleveringstidspunktet vil fremgå af universitetets hjemmeside. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Ingen. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 19/04/2020 |