Semester |
E2020
|
Uddannelse |
Politik * / Politik og Forvaltning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Uddybende beskrivelse |
Kursets formål At få en solid indsigt i politiske, demokratiske og magtmæssige problemstillinger og dynamikker omkring indretningen af centrale politikområder i liberale demokratier. At tilegne sig teoretiske og metodiske værktøjer til at analysere problemer, udfordringer, forandringer og løsninger indenfor et givent politikområde. At kunne skrive korte notater, der opsummerer en politisk problemstilling og anviser en begrundet politisk løsning på problemstillingen. Formatet Kurset består af to blokke. Første blok præsenterer og diskuterer væsentlige typologier, teoretiske modeller og metoder for policy-analyse. Anden blok præsenterer forskellige policy-områder. Der lægges vægt på at dække områder, der dels er væsentlige i omfang og betydning for samfundet og dels illustrative ift. at være hhv. reguleringstunge og servicetunge. Gennemgangen af de forskellige policy-områder vil anvende de samme typologier og teorier mhp. at få en god analytisk forståelse af det enkelte policyområdes dynamikker, aktører og styring. Mere præcist analyseres policyområderne ud fra især følgende spørgsmål: • I hvilket omfang passer den rationelle, inkrementelle og skraldespandsmodellen på politiktilblivelsen i forhold til en given offentlig politik? • Er der tale om en regulativ, distributiv, redistributiv eller forfatningspolitik? • Er fordele og ulemper koncentreret eller diffuse og hvilken politisk dynamik er til stede? • Hvad er det typiske styringsinstrument (information, lov, skat eller organisatorisk infrastruktur)? • Hvordan ser politikken ud målt i forhold til output, outcome og impact? • Hvilken rolle spiller nationale og internationale institutioner og hvordan? • Hvilken rolle spiller offentlige og private aktører og hvordan? • Hvilke indsigter bidrager struktur, institution og aktørbasserede forklaringer med? • Hvordan kan politiktilblivelsen analyseres hhv. deskriptivt-positivt (Scharpf 1999) og normativ (Christopher og Zeckhauser 2011)? Der afholdes 12 kursusgange. Kernen er forelæsninger, men der vil også være et væsentligt indslag af øvelser og diskussioner. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
280 timer inklusive deltagelse i og forberedelse til undervisning, øvelser og eksamen. |
Pensum |
Scharpf, F. W. (1997). Games real actors play: Actor-centered institutionalism in policy research (Vol. 1997). Boulder, CO: Westview Press: 19-35. Jørgensen, A og Andersen H. T. (2014) Boligforhold, i (red.) Greve, B., Jørgensen, A. og Larsen, J. E., Det danske samfund, København, Hans Reitzels Forlag (pp. 359-384). Nielsen, B. G. (2010) Is Breaking Up Still Hard to Do? – Policy Retrenchment and Housing Policy Change in a Path Dependent Context, Housing, Theory and Society, 27:3, (pp. 241-257. Anderson-Skog, L (2000) ”National patterns in the regulation of railways and telephony in the Nordic countries to 1950” Scandinavian Economic History Review 48(2) pp 30-46 Olsen, S. ( 2007) “Fragmentation and coordination in the Scandinavian railway sector” International Review of Administrative Sciences 73(3) pp 349-364. Sørensen, C.H. and F. Longva (2011) “Increased coordination in public transport – which mechanisms are available?” Transport Policy 17 pp 117-125. Sørensen, C.H. and H. Gudmundsson (2010). “Målstyret transportpolitik – hvad kan Danmark lære af Sverige og Norge?” Økonomi og Politik 83(2) pp 3-19. Macmillen, J. (2013) ”Governance, policy and mobility futures” i Moving towards low carbon mobility redigeret af M. Givoni og D. Banister, Edward Elgar pp 43-59. Vallgårda, S. og A. Krasnik (eds.) 2010. Sundhedsvæsen og sundhedspolitik. 2. udgave.. København: Munksgaard, pp. 11-53, 139-203. Astrid Blom (2014) ’Det kommunale sundhedsområde i et historisk perspektiv’, i B.M. Pedersen og S.R. Petersen (red.) Det kommunale sundhedsvæsen. København: Hans Reitzels forlag, pp. 27-56. Daugbjerg Carsten and Alan Swinbank (2012) An introduction to the ‘new’ politics of agriculture and food, Policy and Society 31, 259–270 Grant P.Wyn (2012) Can political science contribute to agricultural policy? Policy and Society 31, 271–279 Fouilleux, E. (2010). ‘Common Agricultural Policy’, in M. Cini & N. Pérez-Solórzano Borragán (eds.), European Politics.(3rd edition), Oxford:Oxford University Press, pp. 340-357. Ansell Chris and David Vogel (2006) Introduction in Christopher Ansell and David Vogel (eds.) What’s the Beef: The Contested Governance of European Food Safety Regulation. MIT Press, pp. 3-32, MIT Press. Larsen, Flemming (2013) ‘Active Labor-Market Reform in Denmark: The Role of Governance in Policy Change’ In Brodkin and Marston (Eds.) Work and the Welfare State Book Subtitle: Street-Level Organizations and Workfare Politics. Georgetown University Press. Pp. 103-123. Kvist, Jon & Ivan Harsløf (2014) ’Workfare with Welfare Revisited: Instigating Dual Tracks for Insiders and Outsiders’ In Lødemel & Moreira (eds.) Activation or Workfare? Governance and the Neo-Liberal Convergence. Oxford University Press. Pp. 47-72. |
Evaluering- og feedback former |
Evalueringen af studerende foregår ved eksamen, gennem øvelser, peer feedback, og diskussioner med underviser. Kurset evalueres, med surveys, flere gange i løbet af forløbet. Mundtlig feedback på øvelsesopgave 1. Mundtlig evaluering af kursus ifm. sidste kursusgang. |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Peter Triantafillou (triant@ruc.dk)
|
ECTS |
10
|
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen |
For at gå til eksamen skal de studerende i løbet af semesteret aflevere én skriftlig opgave (en policy brief) på baggrund af et stillet spørgsmål relevant for kursets tema. Opgaven udarbejdes individuelt og må have et maksimalt omfang på 9.600 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. Udleveringsdato og afleveringsfristen for opgaven annonceres på study.ruc.dk før kursusstart. De studerende har en uge til at udfærdige opgaven. Studerende, der ikke får godkendt opgaven skal aflevere en ny opgave, der må have et maksimalt omfang på 9.600 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. Skal godkendes af underviseren. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kurset består af tre blokke. Første blok præsenterer og diskuterer væsentlige teoretiske modeller for policy-analyse. Anden blok præsenterer forskellige policy-områder. Der lægges vægt på at dække områder, der dels er væsentlige i omfang og betydning for samfundet og dels illustrative ift. at være hhv. reguleringstunge, servicetunge og påvirket mere end gennemsnitligt af EU og internationale dynamikker. Gennemgangen af de forskellige policy-områder vil følge den samme skabelon, således at det komparative aspekt træder tydeligt frem. Tredje og afsluttende blok tilbyder et tværgående blik på policy-områderne ved at diskutere tværgående temaer, som fx ulighed eller indflydelse. |
Type |
Obligatorisk kursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer fx gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback, ekskursioner og arrangementer med deltagelse fra eksterne ressourcepersoner. |
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve baseret på en bunden opgave.
Prøven foregår som en dialog. Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum. Det skriftlige produkt skal have et omfang på maksimalt 9.600 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Eksaminationstid inkl. votering: 30 minutter. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: Disposition på maksimalt en A4-side. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Ekstern censor. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 27/05/2020 |