Semester |
F2021
|
Uddannelse |
Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse
|
Aktivitetstype |
Basiskursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Forårssemestrets workshops bliver præsenteret den 8. Februar i kl. 12.15-16.00, og umiddelbart herefter vil de studerende kunne vælge sig ind på en ønsket workshop (der skal dog ønskes op til fire). - Mere herom på præsentationsdagen. Workshop-pladser fordeles af den workshopansvarlige underviser ud fra faglig begrundelse for ansøgning til den specifikke workshop. |
Uddybende beskrivelse |
From zero to hero - How to connect to everything with programming I denne workshop dykker vi ned i programmerings vidunderlige verden. Vi tager dig med på en rejse hvor du går fra at have ingen eller lidt forståelse for programmering til at lære at kende de vigtigste principper inden for kodning og kunne anvende dem der hvor det gør en forskel. Du vil på kurset bruge programmering til at løse en række design opgaver indenfor emnet Internet of Things. Tema Vi lever lige nu i en virkelighed hvor vi bliver tvunget i højere grad til at kommunikere online: Vi har undervisning på Teams, vi holder fødselsdag online, vi facetimer med bedstemor på plejehjem og har telefoniske lægesamtaler. Fælles for disse teknologier er, at de enten kører fra computeren eller på telefonen og der bliver delt billeder og lyde via internettet. Men når vi idag har mulighed for at koble alt muligt andet på internettet, hvorfor forbinder vi os ikke gennem andre fysiske artefakter og udvider vores palet af kommunikationsplatforme, i en tid hvor vi i høj grad er sammen online og i kontakt med verden gennem internettet? Sammen med jer, vil vi i denne workshop udfordre disse meget skærmbaseret og ensidige online kommunikationsformer ved at programmere interaktive genstande der udforsker online kommunikation. Hvorfor ikke lave en blinkende-blomst til din mor, som lyser hver gang du tænker på hende? Eller en armbånd som kan varme eller nedkøle og følger ændringer i vejret? Vi arbejder med konceptet Internet of Things (IoT), som beskriver det netværk - “internet” - af fysiske enheder - “things” - som er udstyret med sensorer og software der gør det muligt at blive forbundet til andre enheder og til internettet og dele data i mellem. Du får mulighed for at arbejde på projekter der forbinder mennesker imellem, der forbinder dig fysisk til noget der sker i verden eller hvor hændelser der sker i verden påvirker dig. Alt dette ved at kode små programmer og lave hurtige eksperimenter. I denne workshop går vi med en nysgerrig og legende tilgang ind i IoT verden og udforske hvordan vi kan programmere enheder der bringer os tættere på hinanden og på verden, på trods af vi ikke er sammen fysisk. Du lærer
Du får et kit med en Arduino - en programmerbar computer - og forskellige komponenter med hjem, såsom LED-lys, sensorer og motorer. Du får undervisning i programmering og bliver introduceret til de systemer der gør det muligt at forbinde ting over internettet. Du bliver stillet en række design opgaver der relaterer sig til emnet, og skal løse dem ved at programmere din Arduino og forbinde den til netværket. Hvordan foregår undervisningen? Undervisningen foregår online. Der er undervisning om formiddagen, hvor du afslutsningsvis får stillet en række opgaver der relaterer sig til dagens lektioner og skal løse dem i grupper eller selv derhjemme. Alle opgaveløsninger skal præsenteres for de andre ved enten små videoer eller online real-time præsentationer som afslutningen på dagen. Underviserne vil altid være tilgængelig til at hjælpe og vejlede efter behov. Undervisere Nikolaj Møbius (nimo@ruc.dk), Bo Thorning (thorning@ruc.dk) & Sara Daugbjerg (sasd@ruc.dk) |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Samlet forventet arbejdsindsats: ca. 70 timer fordelt på forberedelse, workshopdeltagelse, øvelser, showtime og evt. ekskursioner. Læs mere om arbejdsindsats her: https://intra.ruc.dk/nc/for-studerende/alle-studier/humtek-bachelor/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse |
Pensum |
Fremgår af Moodle |
Evaluering- og feedback former |
De studerende vil løbende indgå i faglig sparring med undervisere og medstuderende om deres forståelse, begrebsbrug og evne til at diskutere workshop indhold og tematikker. Workshop evalueres via spørgeskema ved afslutning i henhold HumTek SN's evaluereringspraksis. Deruover er en løbende diaglog mellem underviser(e) og studerende vedr. workshops afvikling og indhold. Sammenfatning af evalueringer kan ses her: https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-den-humanistisk-teknologiske-bacheloruddannelse/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/gennemfoerte-undervisningsevalueringer/ |
Aktivitetsansvarlig |
Nikolaj Møbius (nimo@ruc.dk)
Bo Thorning (thorning@ruc.dk) Sara Almeida Santos Daugbjerg (sasd@ruc.dk) |
ECTS |
2.5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Workshop er en praktisk-metodisk indføring i designværktøjer og metoder |
Type |
Obligatorisk workshop |
Undervisnings- og arbejdsform |
2 ugers praktisk workshop med obligatorisk deltagelse i den afsluttende showtime. |
Prøveform |
Kurset bestås gennem aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse.
Ved aktiv deltagelse forstås: - Den studerende skal deltage i de med undervisningen forbundne aktiviteter (f. eks. workshops, seminarer, felt-ekskursioner, processtudiegrupper, arbejdskonferencer, supervisionsgrupper). Ved regelmæssig deltagelse forstås: - Den studerende skal være til stede minimum 80 procent af undervisningsgangene. Ved tilfredsstillende deltagelse forstås: - Den studerende skal i forløbet deltage i 1 oplæg (mundtlig). Bedømmelse: Bestået/ikke bestået. Censur: Ingen. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 21/01/2021 |