Semester |
E2020
|
Uddannelse |
Politik * / Politik og Forvaltning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Ved for få tilmeldte aflyses kurset. |
Uddybende beskrivelse |
Politik og styring er under afgørende forandring: Der er en voksende erkendelse af at politik og styring må baseres på faktisk adfærd. Behavioural public policy udforsker hvordan politik og styring kan kvalificeres af indsigt i hvordan mennesker rent faktisk træffer beslutninger. Empirisk forskning fra især behavioural economics og psykologi viser således at menneskers adfærd ofte afviger systematisk fra rationel adfærd. Dette udnyttes i nudging, men denne indsigt har bredere anvendelsesmuligheder. Indsigt i hvordan mennesker rent faktisk træffer beslutninger er generelt vigtig, når man vil påvirke adfærd. Indsigter i hvordan mennesker rent faktisk træffer beslutninger kan foranledige et eftersyn af politikker og styringsformer, og kvalificere valget og udformningen af politikker og styringsformer, uanset om det drejer sig om fx sundhedspolitik, beskæftigelsespolitik, konkurrence- og forbrugerpolitik, erhvervspolitik, uddannelsespolitik, socialpolitik, energipolitik, miljøpolitik, trafikpolitik, skattepolitik, integrationspolitik eller styring internt i den offentlige sektor. Internationalt er der en voksende interesse og erfaringer fra mange forskellige politikområder, herunder især i USA og England, men efterhånden er der gjort erfaringer i mange lande, herunder Danmark. Hvilke potentialer har tiltag baseret på indsigter i faktisk adfærd i forhold til politik og styring? Hvilke konsekvenser for effektiviteten i politik og styring? Hvilke konsekvenser for demokrati? Hvilke fordelingsmæssige konsekvenser? Er der tale om nye muligheder eller trusler? Hvor går grænsen for det legitime i anvendelse af sådanne indsigter? Hvornår er det uetisk? På seminaret diskuterer vi muligheder og begrænsninger, udfordringer og dilemmaer. • Indsigt i den nyeste teori og empiri vedrørende faktisk adfærd og de muligheder og begrænsninger der er forbundet med at anvende disse indsigter i politik og styring, samt ikke mindst også en indsigt i de etiske og demokratiske problematikker, som dette indebærer. • Færdigheder i at analysere og kritisk reflektere over anvendelser af indsigter i faktisk adfærd i politik og styring samt ikke mindst også en indsigt i de etiske og demokratiske problematikker, som dette indebærer. • Kompetencer til at omsætte indsigt og færdigheder i praksis i forbindelse med udformning og evaluering af politik og styring. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Kurset tæller 10 ECTS point svarende til at den studerende bruger 270 timer på faget. Der er 24 timers holdundervisning fordelt på 12 dobbelttimer. Det antages, at den studerende forud har læst pensum og arbejdet med dagens øvelse og derigennem har forberedt sig på undervisning med et timeforbrug svarende til i alt ca. 120 timer. Studerende forventes at udarbejde små hjemmeopgaver relateret til pensum og aktuelle problemstillinger og give 1-2 korte oplæg på den baggrund. Samlet antages et tidsforbrug på ca. 20 timer. Eksamen er en 10 dages individuel skriftlig hjemmeopgave, hvorpå det antages, at der bruges ca. 71 timer. |
Pensum |
Litteratur består af 2 grundbøger, uddrag fra bøger, internationale tidsskriftsartikler, rapporter m.v. Grundbøgerne er: Kahneman, Daniel, 2011, Thinking, Fast and Slow, London: Allen Lane. (den fås billigt i paperback, og i en – lidt dyrere - dansk version, At tænke, langsomt og hurtigt. Skim gerne denne inden kursusstart. Bregn, Kirsten, 2019, Adfærdsinformeret politik: Anvendelser af indsigter fra adfærdsøkonomi og psykologi i offentlig politik, København: Djøf forlag. Den øvrige litteratur fremgår af de enkelte kursusgange og opført i Moodle. Denne litteratur kan hentes elektronisk via RUCs bibliotek (rex.kb.dk) eller på internettet med mindre andet er opført. Enkelte artikler oplægges på Moodle. |
Evaluering- og feedback former |
Løbende evaluering, feed-back på øvelser og oplæg, herunder peerfeedback. |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Jon Kvist (jkvist@ruc.dk)
|
ECTS |
10
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kurser udbydes under en af følgende fire tematikker:
• Forskningsmæssige og teoretiske præmisser for analyser af socialvidenskabelige, politiske og administrative problemstillinger. • Fremgangsmåder ved analysen af komplekse videnskabelige problemstillinger på højeste internationale niveau. • Løsningsorienterede tilgange til centrale aktuelle problemstillinger. |
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som andre praktiske aktiviteter. |
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på maksimalt 24,000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 14 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 02/07/2020 |