PDF til print    Find kalender

Videregående metodekursus: Diskursanalyser i praksis: fire traditioner og deres konkrete anvendelse

Semester
E2020
Uddannelse
Socialvidenskab * / Politik * / Politik og Forvaltning *
Aktivitetstype
Kandidatkursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside.

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Kurset bygger videre på metodeundervisningen i den samfundsvidenskabelige bacheloruddannelse og der forudsættes kendskab til Kristensen og Hussain (2016). Metoder i samfundsvidenskaberne. København: Samfundslitteratur

Ved for få tilmeldte aflyses kurset.

Uddybende beskrivelse

Dette kursus giver en viden om og et overblik over fire forskellige diskursanalytiske tilgange, en nærmere indføring i dem og deres konkrete anvendelse på forskellige typer af materiale. Derudover er formålet at bibringe de studerende evnen til at kunne reflektere over styrker og svagheder ved en given diskursanalytisk tilgang, og at kunne reflektere over den givne analyses gyldighed.

Kurset starter med en oversigtsforelæsning, der opridser de fire, centrale diskursanalytiske tilgange og deres placering på et landkort over diskursanalyse. Dernæst følger 4 undervisningsgange med afsæt i hver deres diskursanalytiker, nemlig hhv. Foucault, Bacchi, Laclau & Mouffe og Fairclough.

Kurset er et intensivt metodekursus, hvor der både er plads til teoretisk fordybelse og hands-on træning i hver tilgang. Hver undervisningsgang starter med en forelæsning, der så efterfølges af øvelser og studenteroplæg. Kurset er tilrettelagt, så du opnår praktiske kompetencer i at benytte diskursanalyse som analytisk strategi. I hver forelæsninger beskrives de centrale analytiske redskaber indenfor hver tilgang og der arbejdes med at anvende dem på dokumenter.

Som studerende forpligtiger du dig til, at holde et gruppebaseret mundtligt oplæg én gang i løbet af kurset, og levere input til den afsluttende workshop.

Kursusgang 1 v/ Allan Dreyer Hansen: ”Realistisk versus post-strukturalistisk diskursanalyser” Kursusgang 2 v/ Christel Stormhøj: ”Arkæologi, genealogi og dispositiv” (Foucault) Kursusgang 3 v/ Hanne Marlene Dahl: ”Diskursiv policyanalyse: problemkonstruktion og tavshed” (Bacchi) Kursusgang 4 v/ Allan Dreyer Hansen: ”Diskursteori og hegemonianalyser” (Laclau & Mouffe) Kursusgang 5 v/ Karsten Pedersen: ”Kritisk diskursanalyse” (Fairclough) Kursusgang 6 v/ Hanne Marlene Dahl: Workshop baseret på studenter inputs

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)
  • Holdundervisning: 24 timer
  • Forberedelse (læsning): 85timer
  • Forberedelse (studenteroplæg): 8
  • Eksamen: 18
  • Timer i alt: 135
Pensum

Nedenstående er kun et foreløbigt uddrag af pensum:

Andersen, N.Å. (2003): ‘The discursive analysis of Michel Foucault I Discursive analytical strategies. Understanding Foucault, Kosellck, Laclau, Luhmann. Bristol: Policy Press, s. 1-32 (32) http://www.jstor.org.ep.fjernadgang.kb.dk/stable/j.ctt1t898nd

Bacchi, C. L. (2009). Analysing Policy: what’s the problem represented to be? French Forests: Pearson: ix-xxii (14s), 1-24 (24s)

Bacchi, C. L. (2012):’Introducing the ”What’s the Problem Represented to be?” approach’, in Bletsas, A. and Beasley, C. (red.) Engaging with Carol Bacchi. Adelaide: The University of Adelaide Press: 21-24 (4s)

Dahl, H.M: (2012):”Tavshed som magt og afmagt”, Tidsskriftet for Antropologi 66: 1-16 (16s)

Glynos, Jason, David Howarth, Aletta Norval, og Ewen Speed. 2009. “Discourse Analysis: Varieties and Methods”. NCRM/014. National Centre for Research Methods. s. 5 – 27; 31 - 41 http://eprints.ncrm.ac.uk/796/

Hansen, Allan Dreyer. 2012. “Diskurs- og videnskabsteori”. I Samfundsvidenskabernes videnskabsteori. En indføring, redigeret af Søren Juul og Kirsten Bransholm Pedersen, 233–75. København: Hans Reitzel

Raffnsøe, S et al. (2016): ’Foucault’s dispositive: The perspicacity of dispositive analytics in organizational research. Organization, vol 23(2): 272-298 (27) http://journals.sagepub.com.ep.fjernadgang.kb.dk/doi/pdf/10.1177/1350508414549885

Fairclough, I., & Fairclough, N. (2012). Political discourse analysis. pp. 78-116.Routledge. Hentet fra https://www-dawsonera-com.ep.fjernadgang.kb.dk/readonline/9780203137888. I skal være logget ind på REX via RUC-login for at kunne læse.

Hansen, A. D. 2005. “Diskursteori - postmarxistisk hegemonianalyse hos Laclau”. I Poststrukturalistiske analysestrategier, 149–68. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.

Hansen, A. D. 2017. “Laclau og Mouffes diskursteori”. I Kvalitativ analyse, redigeret af Marghareta Järvinen og Nanna Mik-Meyer, 343–65. Købenahvn: Reitzel.

Horsbøl, A. (2016). Kritisk diskursanalyse. I A. Horsbøl & P. Raudaskoski (Red.), Diskurs og praksis: teori, metode og analyse (s. 59–88). Samfundslitteratur.

Pedersen, K. (2018). Diskursanalyse i politisk kommunikation (MS). I N. Møller Nielsen & K. Pedersen (Red.), Den politiske offentlighed: Teori og praksis. København: Handelshøjskolens Forlag.

Evaluering- og feedback former

De studerende får mundtlig feed-back på deres oplæg på kursusgangene

Aktivitetsansvarlig
Hanne Marlene Dahl (hmdahl@ruc.dk)
ECTS
5
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden:

    Viden om akademiske og/eller praksisrettede metoder, deres anvendelse og relevans på videregående niveau.

  • Forståelse for og kritisk refleksion over akademiske og/eller videnskabeligt baseret praksisrettede metoder inden for den samfundsvidenskabelige forskning og dens anvendelser indenfor den studerendes fremtidige profession som fx underviser, projektleder, konsulent, leder eller forsker.

  • Færdigheder:

    Udføre undersøgelser og analyser ved hjælp af akademiske og/eller videnskabeligt baseret praksisrettede metoder.

  • Vurdere og vælge metoder inden for den forskningsmæssige og professionelle praksis.

  • Formidle og diskutere akademiske og/eller videnskabeligt baseret praksisrettede undersøgelser i en sproglig form, der er korrekt, klar, fagligt præcis, velstruktureret og velargumenteret.

  • Kompetencer:

    Samarbejde med kolleger i anvendelsen af forskellige akademiske og/eller videnskabeligt baseret praksisrettede metoder og analyseformer i forhold til relevante problemstillinger i forskningsmæssige og professionelle kontekster.

  • Refleksion over egen læring og ansvar egen faglige udvikling.

Overordnet indhold
  • Forskningsmæssige og professionelle præmisser for akademiske og videnskabeligt baserede praksisrettede analyser.

  • Fremgangsmåder ved brugen af akademiske og/eller videnskabeligt baseret praksisrettede redskaber i henholdsvis forskningsmæssige og professionelle kontekster.

Type

Valgkursus

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, øvelser, studenter-præsentationer, peer feedback og diskussioner.

Prøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.

Hjemmeopgaven skal have et omfang på maksimum 14.400 antal tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. weekend og helligdage.

Bedømmelse: 7-trinsskala.

Censur: Ingen.
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U41228
Sidst ændret 02/07/2020

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 21-09-2020 08:15 - 21-09-2020 12:00 i uge 39
Diskursanalyser i praksis: Fire traditioner og deres konkrete anvendelse (PF, POL, SV)

Mandag 28-09-2020 08:15 - 28-09-2020 12:00 i uge 40
Diskursanalyser i praksis: Fire traditioner og deres konkrete anvendelse (PF, POL, SV)

Mandag 12-10-2020 08:15 - 12-10-2020 12:00 i uge 42
Diskursanalyser i praksis: Fire traditioner og deres konkrete anvendelse (PF, POL, SV)

Mandag 19-10-2020 08:15 - 19-10-2020 12:00 i uge 43
Diskursanalyser i praksis: Fire traditioner og deres konkrete anvendelse (PF, POL, SV)

Mandag 26-10-2020 08:15 - 26-10-2020 14:00 i uge 44
Diskursanalyser i praksis: Fire traditioner og deres konkrete anvendelse (PF, POL, SV)

Mandag 09-11-2020 08:15 - 09-11-2020 12:00 i uge 46
Diskursanalyser i praksis: Fire traditioner og deres konkrete anvendelse (PF, POL, SV)

Mandag 16-11-2020 10:00 - Onsdag 18-11-2020 10:00 i uge 47
Diskursanalyser i praksis: Fire traditioner og deres konkrete anvendelse - Prøve (PF, POL, SV)

Mandag 08-02-2021 10:00 - Onsdag 10-02-2021 10:00 i uge 06
Diskursanalyser i praksis: Fire traditioner og deres konkrete anvendelse - Omprøve (PF, POL, SV)