Semester |
E2020
|
Uddannelse |
Socialvidenskab * / Politik * / Politik og Forvaltning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Ved for få tilmeldte aflyses kurset. |
Uddybende beskrivelse |
Formålet med kurset er, at give de studerende en grundlæggende forståelse af kvantitativ metode og kompetencer i at anvende disse til at analysere samfundsvidenskabelige data samt at bruge statistisk software(SPSS) til bearbejdning og analyse af kvantitative data. Kurset vil give en indføring i forskellige typer undersøgelsesdesign (herunder tværsnitsstudier og eksperimenter) operationalisering af begreber ved spørgsmål, variable og index, spørgeskemakonstruktion, data-indsamling, deskriptiv statistik, grundlæggende statistisk teori (statistiske sandsynlighedsfordelinger og signifikansbegrebet), formulering og test af hypoteser ved bla. chi2 test, t-test og regressionsanalyse. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Kurset kræver en samlet arbejdsindsats på 130-150 timer. Heraf 20 til at følge undervisning, 20 til at deltage i øvelser og ca. 70-90 til at læse pensum og lave øvelser på egen hånd, og 20 timer til eksamen. |
Pensum |
Pensum: Galderisi, Peter (2015): Understanding Political Science Statistics. Observations and Expectations in Political Analysis. Routledge. I Reader/Kompendium: Risbjerg Thomsen, S. Stikprøveudvælgelse. s 325-338 (13 sider) Ejrnæs, A. (2016). Sekundære Data i Komparative og Tidsserie-undersøgelser. Kirk, Roger E. Promoting Good Statistical Practices: Some Suggestions. Educational and Psychological Measurement, Vol. 61 No. 2, April 2001 213-218 Metoder i Statskundskab, Andersen et al. (red) (2012), 2. Udgave. København, Hans Reitzels Forlag: - Bischoff, C. & Klemmensen, R.. Fra spørgsmål til hypoteser. s. 45-65 (20 sider) - Bang Pedersen. Indekskonstruktion. s. 401-412 (11 sider) Survey. Design, stikprøve, spørgeskema, analyse (2017). Fredriksen et al (red). Hans Reitzels Forlag. - Clement, Sanne Lund. kap. 4-6: 'Fra teorier og begreber til konkrete spørgsmål', 'I respondentens sted: Forståelse, viden og hukommelse', 'Formulering af surveyspørgsmål', s. 89-136. |
Evaluering- og feedback former |
De studerende får feed-back på øvelserne, som hører til hver kursusgang. Der lægges således svar ud til øvelserne og eventuelle spørgsmål diskuteres ved undervisningen. |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Ole Helby Petersen (olehp@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Formålet med kurset er, at give de studerende en grundlæggende forståelse af kvantitativ metode og kompetencer i at anvende disse til at analysere samfundsvidenskabelige data samt at bruge statistisk software til bearbejdning og analyse af kvantitative data. Kurset vil give en indføring i forskellige typer undersøgelsesdesign (herunder tværsnitsstudier og eksperimenter) operationalisering af begreber ved spørgsmål, variable og index, spørgeskemakonstruktion, data-indsamling, deskriptiv statistik, grundlæggende statistisk teori (statistiske sandsynlighedsfordelinger og signifikansbegrebet), formulering og test af hypoteser. |
Type |
Obligatorisk kursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Forelæsninger, øvelser, studenter-præsentationer, peer feedback og diskussioner. |
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på maksimalt 14,400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 02/07/2020 |