Semester |
F2020
|
Uddannelse |
Teksam - miljøplanlægning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset har til formål at udvikle de studerendes viden, færdigheder og kompetencer til at arbejde med at designe, udvikle og gennemføre innovationsprojekter og programmer inden for miljø- ressourceområdet. På kurset bliver du introduceret til en række projektudviklings- og projektstyringsmetoder og værktøjer, som typisk anvendes i ministerier, kommuner samt virksomheder og introduceres til deres videnskabelige forankring. Kurset bygger derved videre på dine projekt-erfaringer fra projektarbejdet på RUC og sætter disse erfaringer ind i rammerne af de mere "professionelle" projektstyringssystemer og værktøjer som du typisk vil møde på arbejdsmarkedet uden for RUC. Kurset omfatter fire hovedtemaer: 1) Innovation og innovationsbegrebet set i lyset af bæredygtig omstilling 2) Udvikling af programmer og projekter. Praktisk anvendelse af en række metodikker og værktøjer til udvikling af projekter og programmer 2) Gennemførelse af programmer og projekter, herunder standarder indenfor projektstyring 4) Effekter ved gennemførelse af projekter og programmer og evaluering af projekternes ressourcemæssige, miljømæssige og lokaløkonomiske effekter Under kurset skal du løbende arbejde med en praktisk opgave. Denne udgøres af en specifik (fiktiv) ansøgning (til eksempelvis MUDP, InnovationsFonden eller lignende), som du løbende skal udvikle elementer til. Disse elementer er eksempelvis LFA matrix, stakeholderanalyse, arbejdsprogram, milepælsplan, projektbudget, effektskema, risiko management plan mv..Hver kursusgang indeholder oplæg fra en underviser, der introducerer til et projektelement med tilhørende værktøjer, samt en workshop-del hvor de studerende konkret skal arbejde med et projektudviklingsværktøj, som er udviklet til at de forskellige elementer. Derigennem opnår de studerende både teoretisk og praktisk indsigt i arbejdet med udvikling af innovationsprojekter og programmer. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Svarende til 5 ects |
Pensum |
Kursets pensum udgøres af en række tekster om innovation og entrepreneurskab. Dertil kommer en række projektmanualer, guidelines og værktøjer der typisk anvendes ved gennemførelse af miljøprojekter og programmer i privat eller offentligt regi. Teksterne uploadet på Moodle. |
Evaluering- og feedback former |
Individuel skriftlig prøve. Den studerende skal udarbejde en projektansøgning, baseret på elementer der udvikles under kurset. Ansøgningen skal udarbejdes i en skabelon der udleveres på kurset og som nærmere specificerer omfanget af de enkelte elementer. |
Eksamensadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Tyge Kjær (tk@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen |
Aktiv, tilfredstiilende og regelmæssig deltagelse. Lever den studerende ikke op til kravet om aktiv deltagelse udgør omprøven herfor en skriftlig opgave på baggrund af bundne spørgsmål på min. 21.600 tegn inkl. mellemrum og max. 43.200 tegn inkl. mellemrum. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Formålet med valgkurset er at give de studerende mulighed for fordybelse i et teoretisk-metodisk fagligt grundlag af særlig interesse i relation til planlægning. Der introduceres teori og metoder, der benyttes i den nyeste forskning og planlægning på udvalgte områder. Der lægges op til kritiske diskussioner og vurderinger af det teoretisk-metodiske grundlag for regulering og planlægning inden for udvalgte felter. Der inddrages forskningsbaserede erfaringer med metodeanvendelse i tilknytning til forskellige cases, samt lægges op til refleksioner over teori-, metode- og empirivalg. Der fremlægges og diskuteres forslag til metode- og empirivalg i casestudier inden for udvalgte problemfelter. |
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Forelæsninger med gruppearbejde og øvelser samt diskussion. |
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 21.600-28.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 10 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 06/05/2020 |