Semester |
F2020
|
Uddannelse |
Virksomhedsstudier * / Virksomhedsledelse *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Uddybende beskrivelse |
Uddybende beskrivelse vil blive tilgængelig på Moodle |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Kursus: 40 Forberedelse af øvelser og præsentationer: 30 Forberedelse (læsning): 140 Eksamen: 60 Total: 270 |
Pensum |
Gøres tilgængelig i Moodle |
Evaluering- og feedback former |
Midtvejsevaluering. Skriftlig slut-evaluering. |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig | |
ECTS |
10
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kurset skal arbejde med teorier om innovationsprocesser, der foregår i og mellem virksomheder og organisationer og i samarbejde med andre aktører, herunder brugere, og som diskuterer, hvordan innovation spiller sammen med værdiskabelse i virksomheden. Der skal ligeledes sættes fokus på, hvilken rolle ledelse spiller for at fremme og tilrettelægge innovation og entreprenørskab i virksomheder. Kurset skal også arbejde med viden om, hvordan innovation tilrettelægges og udføres i en samfundskontekst, og hvordan det omkringliggende samfund spiller ind på innovation i virksomheden og på entreprenørskab. Betydningen af de institutionelle rammer og samfundsomgivelserne for innovation skal analyseres som baggrund for at forstå virksomhedens værdiskabelse. Endvidere introduceres til redskaber der kan anvendes i innovationsaktiviteter. Disse danner sammen med de introducerede teorier om innovation baggrund for, at de studerende under kurset skal tilrettelægge, gennemføre og analysere en innovationsproces, der involverer såvel interne som eksterne aktører. |
Type |
Obligatorisk kursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Der gennemføres et antal seminargange af 2-4 timer. Undervisningen foregår som en kombination af forelæsninger, mindre øvelser og workshops. Disse danner samlet set et sammenhængende procesorienteret forløb, hvori de studerende i grupper skal tilrettelægge og gennemføre dele af en innovationsproces. Forelæsningerne og de mindre øvelser vil have som formål at diskutere innovationsteori og praksis samt at lægge op til aktiviteterne i workshopsene. I workshopsene vil de studerende arbejde i en innovationsproces, der er relateret til udviklingen af et produkt eller en service som de studerende selv skal identificere. Workshopsene kan for eksempel inkludere aktiviteter relateret til idegenereringsmetoder, brugerinvolveringsmetoder, business model innovation, netværksopbygning, innovationspitch, m.m. På baggrund af kursets litteratur, forelæsningerne og workshopsene skal de studerende i deres eksamensopgave beskrive, analysere og reflektere over deres innovationsproces. Det anses derfor som en forudsætning for at kunne skrive eksamensopgaven, at de studerende deltager aktivt i de forskellige workshops. |
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve med udgangspunkt i bunden opgave udarbejdet af en gruppe.
Den studerende starter prøven med en kort præsentation, hvorefter prøven foregår som en dialog Grupperne kan bestå af 3 til 6 studerende. Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum. Omfangskravene for det skriftlige produkt er som følger: 3 studerende mindst 16.800 og højst 24.000 tegn inkl. mellemrum. 4 studerende mindst 16.800 og højst 24.000 tegn inkl. mellemrum. 5 studerende mindst 16.800 og højst 24.000 tegn inkl. mellemrum. 6 studerende mindst 16.800 og højst 24.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Eksaminationstiden inkl. votering: 15 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Der gives en samlet bedømmelse af produkt(er) og den mundtlig prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: Alle. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Intern medbedømmer. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 28/11/2019 |