Semester |
E2019
|
Uddannelse |
Kommunikation *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Uddybende beskrivelse |
På dette kursus skal vi rundt om en række af de større sociologers teorier og begreber med relevans for kommunikations-studier og -forskning. Vi skal præsenteres for og diskutere Pierre Bourdieus praksisteori, Niklas Luhmanns systemteori, Foucaults diskursteori, Erving Goffmans interaktionsteori, Habermas medie- og kommunikationsteori samt Bruno Latours Aktør-Netværk-Teori. Hver af dem udfylder 2 kursusgange á 4 timer, så der er gode muligheder for at komme i dybden med dem hver især. I forelæsningerne bliver der lagt vægt på teoriernes analytiske begreber og oplagte metodiske greb. Så alle skal afslutte kurset med viden om doxa, anden ordens iagttagelse, facework, governmentality, aktanter, kommunikativ handlen og mange flere. Ideen er, at få begreberne gjort så analytisk tydelige, at de studerende bliver i stand til at anvende dem på egen empiri. Det vil ikke bare være gennem forelæsninger, men også gennem diskussioner og øvelser med cases. Vi skal gennem hele kurset arbejde med et videnskabsteoretisk skema, som vi sammen vil bruge tid på at udfylde, så der også bliver god ballast til at sammenligne de forskellige teoretiske optikker. Kurset skal især ses som specialeforberedende og selvom ingen skal arbejde med så mange teorier i deres speciale, så danner kurset et godt grundlag for valg af teoretisk indfaldsvinkel og for at have en god indsigt at relatere sine teorivalg til - og det uanset om man vælger teoretiker indenfor eller udenfor kursets ramme. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Forventet arbejdsindsats i forbindelse med kurset er 270 timer (1 ECTS point = 27 arbejdstimer): 12 x 4 timer undervisning, fordelt på forelæsninger og øvelser 12 timer forberedelsestid per undervisningsgang, hvilket inkluderer læsning af kursets pensum, samt løsning af diverse hjemmeopgaver 80 timer til eksamen, inkluderet forberedelse 10 timer til andre aktiviteter, såsom evaluering, semesterintroduktion mv. |
Pensum |
Litteraturen vil være at finde under beskrivelserne for de enkelte kursusgange. Der vil være litteratur på både dansk og engelsk, samt både originallitteratur og sekundær litteratur. |
Evaluering- og feedback former |
Eksamensopgaven bedømmes efter 7-trins karakterskalaen og alle modtager både en karakter og en kommentar til opgaven. De(n) studerende modtager peer-feedback og underviserfeedback i forbindelse med diskussioner, øvelser og gruppearbejde. Endvidere modtager de(n) studerende underviserfeedback i forbindelse med eksamen, med fokus på styrker og svagheder. Hvert 3. år gennemføres en formel evaluering af kurset. Evalueringen bygger på en digital spørgeskemaundersøgelse, og behandles af studieleder og studienævn. Underviser kan også vælge at gennemføre en uformel evaluering af kurset (løbende og/eller afsluttende). Den uformelle evaluering behandles kun af underviser, med mindre underviser skønner at studieleder skal inddrages. |
Eksamensadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Pernille Almlund (almlund@ruc.dk)
|
ECTS |
10
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kurset indeholder præsentation og kritisk diskussion samt afprøvning af viden om et afgrænset emneområde indenfor det kommunikationsfaglige felt, herunder præsentation og diskussion begreber, teorier og undersøgelsesmetoder. |
Type |
Valgfrit kursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset består af en blanding af forelæsninger, diskussion, og kan omfatte gruppearbejde, hjemmearbejde og peer feedback. Det er organiseret omkring en række temaer, som vil fremgå ved kursets start. |
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 19.200-28.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Bedømmelse: 7-trinsskala. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 11/06/2019 |