PDF til print    Find kalender

Specialiseringskursus: Offentlige Ledere: dukker eller dirigenter?

Semester
E2019
Uddannelse
Forvaltning * / Politik og Administration *
Aktivitetstype
Kandidatkursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside.

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Ved for få tilmeldte aflyses kurset.

In case of too few registrations, the course will be cancelled.

Uddybende beskrivelse

Er offentlige ledere dukker i et stort, statsligt styringsspil? Eller har de efter Ledelseskommissionen 2018 alle tiders mulighed for at træde i karakter som egentlige dirigenter i styringsspillet. Dirigenter der skaber overblik, sammenhæng og mening for medarbejdere og borgere.

I dette kursus vil vi se nærmere på de konkrete betingelser for ledelse i den offentlige sektor. Offentlige ledere færdes til dagligt i en tvetydig virkelighed, skabt af en række reformprogrammer, hvor nye, omskiftelige politiske krav og styringslogikker gennemstrømmer den offentlige administration.

Sådan har det været i over en generation, hvor skiftende regeringer har iværksat reformer, hvor målet har været modernisering og effektivisering af den offentlige sektor. De seneste eksempler er Sammenhængsreformen og Ledelseskommissionen. Politikere og politisk-administrative systemer bruger reformer som redskaber til at få offentlige organisationer til at performe bedre. Dermed ændrer reformstaten kontinuerligt rammevilkår og succeskriterier for de offentlige organisationer.

Dagligt skal ledere forholde sig til så forskellige logikker som den bureaukratiske logik, de fagprofessionelles logik, konkurrencestatslogik, velfærdsstatslogik, datalogik såvel som medielogik. Det er ikke altid lige til at sige, hvilken logik der er relevant, eller hvem der gør den relevant. Offentlige ledere deltager dermed i et ofte ganske uforudsigeligt styringsspil, skabt af moderniseringspolitikken.

I forelæsningerne vil der gennemgående blive refereret til to forskellige dele af den offentlige sektor: politiet og det specialiserede socialområde i kommunerne.

Kurset indeholder også et workshopforløb, hvor de studerende kan fordybe sig i egne analyser af konkrete reformtiltag. Analyserne herfra vil indgå i portfolien, der er afgørende for kursusafløsning.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Holdundervisning 30 Andet (f.eks. studenteroplæg, øvelser, peer-review) 85 Forberedelse 120 Eksamen 35 Timer i alt 270

Pensum

John Storm Pedersen & Peter Aagaard (2015) ”Dirigent eller dukke? Lederen i reformstaten.”

Alt anden litteratur vil fremgå af Moodle.

Evaluering- og feedback former

Alle øvelser på kurset reflekteres i plenum. Kurset evalueres mundtligt løbende – samt til sidst skriftligt.

Eksamensadministration
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Peter Aagaard (peteraa@ruc.dk)
ECTS
10
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen

De studerende skal afholde 2 præsentationer i løbet af kurset. De studerende får feedback på præsentationerne. Det er en forudsætning for at gå til eksamen, at den studerende har afholdt to præsentationer i forbindelse med undervisningsforløbet. Hvis den studerende er forhindret i at holde de mundtlige oplæg i første omgang, skal den studerende holde de mundtlige oplæg senere i kursusforløbet for at kunne deltage i eksamen.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden baseret på højeste internationale niveau i forhold til et udvalgt område inden for politiske og forvaltningsmæssige problemstillinger.

  • Dyb indsigt i og kritisk refleksion på et videnskabeligt grundlag over det udvalgte områdes teorier, metoder og praksisser, samt identifikation af centrale videnskabelige problemstillinger inden for området.

  • Vurdere, vælge og mestre kursets videnskabelige teorier, metoder og redskaber i forhold til centrale problemstillinger inden for kursets tema.

  • Udføre analyser på et videnskabeligt grundlag og forholde sig løsningsorienteret til centrale problemstillinger inden for kursets tema.

  • Formidle og diskutere relevante problemstillinger inden for kursets tema i en sproglig form, der er korrekt, klar, fagligt præcis, velstruktureret og velargumenteret.

  • Færdighed i kunne formidle viden til både fagfæller og ikke-specialister.

  • Anvende og udforme forskellige analyseteknikker og -strategier i forhold til praktisk og teoretisk relevante problemstillinger inden for kursets tema.

  • Kompetence til skriftligt at sammenfatte det væsentligste fra en tekst og sætte teksten indhold i relation til et overordnet tema.

  • Refleksion over egen læring og ansvar egen faglige udvikling.

Overordnet indhold

Kurser udbydes under en af følgende fire tematikker:

  1. Politik, styring og demokrati
  2. Organisation og ledelse
  3. Europæisering og globalisering
  4. Social og samfundsmæssig analyse
  • Forskningsmæssige og teoretiske præmisser for analyser af socialvidenskabelige, politiske og administrative problemstillinger.
  • Fremgangsmåder ved analysen af komplekse videnskabelige problemstillinger på højeste internationale niveau.
  • Løsningsorienterede tilgange til centrale aktuelle problemstillinger.
Type

Valgkursus

Undervisnings- og arbejdsform

Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som andre praktiske aktiviteter.

Der fastsættes et antal skriftlige opgaver, som skal afleveres i løbet af kurset, som de studerende får og evt. giver hinanden feedback på. Antal opgaver fastsættes af kursusansvarlig og studieleder, og godkendes af studienævnet før kurset udbydes.

Det er ikke en forudsætning, at have afleveret opgaverne løbende, for at deltage i eksamen, men vil typisk være en fordel. En del af portfolioen kan således indeholde elementer, som knytter sig til undervisningen og de løbende afleveringer, som fx feedback.

Prøveform
Individuel portfolio bestående af skriftlige produkter og andre typer produkter.

Portfolioen består af 3 til 5 produkter, som helt eller delvist udarbejdes under kursusforløbet. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, feedback, refleksion, skriftlige opgaver, wiki-bidrag, lydproduktioner og visuelle produktioner.

Det samlede omfang af portfolioens skriftlige produkter er minimum 24.000 og maksimum 48.000 antal tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Portfolioens specifikke indhold og form samt evt. vejledende omfangskrav for de forskellige skriftlige produkter fastsættes inden kursets begyndelse og offentliggøres på universitetets hjemmeside.

Portfolioen afleveres samlet.
Afleveringsdatoen offentliggøres på universitetets hjemmeside inden kursets begyndelse.

Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen.

Bedømmelse: 7-trinsskala.

Censur: Ingen.
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U40493
Sidst ændret 15/07/2019

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Fredag 13-09-2019 08:15 - 13-09-2019 10:00 i uge 37
Ledelse i reformstaten: Er offentlige ledere dukker eller dirigenter?

Fredag 20-09-2019 08:15 - 20-09-2019 10:00 i uge 38
Ledelse i reformstaten: Er offentlige ledere dukker eller dirigenter?

Fredag 27-09-2019 08:15 - 27-09-2019 10:00 i uge 39
Ledelse i reformstaten: Er offentlige ledere dukker eller dirigenter?

Fredag 04-10-2019 08:15 - 04-10-2019 10:00 i uge 40
Ledelse i reformstaten: Er offentlige ledere dukker eller dirigenter?

Fredag 04-10-2019 10:15 - 04-10-2019 12:00 i uge 40
Ledelse i reformstaten: Er offentlige ledere dukker eller dirigenter?

Fredag 11-10-2019 08:15 - 11-10-2019 10:00 i uge 41
Ledelse i reformstaten: Er offentlige ledere dukker eller dirigenter?

Fredag 25-10-2019 08:15 - 25-10-2019 10:00 i uge 43
Ledelse i reformstaten: Er offentlige ledere dukker eller dirigenter?

Fredag 25-10-2019 10:15 - 25-10-2019 12:00 i uge 43
Ledelse i reformstaten: Er offentlige ledere dukker eller dirigenter?

Fredag 01-11-2019 08:15 - 01-11-2019 10:00 i uge 44
Ledelse i reformstaten: Er offentlige ledere dukker eller dirigenter?

Fredag 08-11-2019 08:15 - 08-11-2019 10:00 i uge 45
Ledelse i reformstaten: Er offentlige ledere dukker eller dirigenter?

Fredag 15-11-2019 08:15 - 15-11-2019 10:00 i uge 46
Ledelse i reformstaten: Er offentlige ledere dukker eller dirigenter?

Fredag 22-11-2019 08:15 - 22-11-2019 10:00 i uge 47
Ledelse i reformstaten: Er offentlige ledere dukker eller dirigenter?

Fredag 22-11-2019 10:15 - 22-11-2019 12:00 i uge 47
Ledelse i reformstaten: Er offentlige ledere dukker eller dirigenter?

Fredag 29-11-2019 08:15 - 29-11-2019 10:00 i uge 48
Ledelse i reformstaten: Er offentlige ledere dukker eller dirigenter?

Fredag 29-11-2019 10:15 - 29-11-2019 12:00 i uge 48
Ledelse i reformstaten: Er offentlige ledere dukker eller dirigenter?

Mandag 06-01-2020 10:00 - 06-01-2020 10:00 i uge 02
Ledelse i reformstaten: Er offentlige ledere dukker eller dirigenter? - Aflevering af portfolio

Fredag 21-02-2020 10:00 - 21-02-2020 10:00 i uge 08
Ledelse i reformstaten: Er offentlige ledere dukker eller dirigenter? - Gen-Aflevering af portfolio