Semester |
E2019
|
Uddannelse |
Forvaltning * / Politik og Administration *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. Ved for få tilmeldte aflyses kurset. In case of too few registrations, the course will be cancelled. |
Uddybende beskrivelse |
Er offentlige ledere dukker i et stort, statsligt styringsspil? Eller har de efter Ledelseskommissionen 2018 alle tiders mulighed for at træde i karakter som egentlige dirigenter i styringsspillet. Dirigenter der skaber overblik, sammenhæng og mening for medarbejdere og borgere. I dette kursus vil vi se nærmere på de konkrete betingelser for ledelse i den offentlige sektor. Offentlige ledere færdes til dagligt i en tvetydig virkelighed, skabt af en række reformprogrammer, hvor nye, omskiftelige politiske krav og styringslogikker gennemstrømmer den offentlige administration. Sådan har det været i over en generation, hvor skiftende regeringer har iværksat reformer, hvor målet har været modernisering og effektivisering af den offentlige sektor. De seneste eksempler er Sammenhængsreformen og Ledelseskommissionen. Politikere og politisk-administrative systemer bruger reformer som redskaber til at få offentlige organisationer til at performe bedre. Dermed ændrer reformstaten kontinuerligt rammevilkår og succeskriterier for de offentlige organisationer. Dagligt skal ledere forholde sig til så forskellige logikker som den bureaukratiske logik, de fagprofessionelles logik, konkurrencestatslogik, velfærdsstatslogik, datalogik såvel som medielogik. Det er ikke altid lige til at sige, hvilken logik der er relevant, eller hvem der gør den relevant. Offentlige ledere deltager dermed i et ofte ganske uforudsigeligt styringsspil, skabt af moderniseringspolitikken. I forelæsningerne vil der gennemgående blive refereret til to forskellige dele af den offentlige sektor: politiet og det specialiserede socialområde i kommunerne. Kurset indeholder også et workshopforløb, hvor de studerende kan fordybe sig i egne analyser af konkrete reformtiltag. Analyserne herfra vil indgå i portfolien, der er afgørende for kursusafløsning. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Holdundervisning 30 Andet (f.eks. studenteroplæg, øvelser, peer-review) 85 Forberedelse 120 Eksamen 35 Timer i alt 270 |
Pensum |
John Storm Pedersen & Peter Aagaard (2015) ”Dirigent eller dukke? Lederen i reformstaten.” Alt anden litteratur vil fremgå af Moodle. |
Evaluering- og feedback former |
Alle øvelser på kurset reflekteres i plenum. Kurset evalueres mundtligt løbende – samt til sidst skriftligt. |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Peter Aagaard (peteraa@ruc.dk)
|
ECTS |
10
|
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen |
De studerende skal afholde 2 præsentationer i løbet af kurset. De studerende får feedback på præsentationerne. Det er en forudsætning for at gå til eksamen, at den studerende har afholdt to præsentationer i forbindelse med undervisningsforløbet. Hvis den studerende er forhindret i at holde de mundtlige oplæg i første omgang, skal den studerende holde de mundtlige oplæg senere i kursusforløbet for at kunne deltage i eksamen. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kurser udbydes under en af følgende fire tematikker:
|
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som andre praktiske aktiviteter. Der fastsættes et antal skriftlige opgaver, som skal afleveres i løbet af kurset, som de studerende får og evt. giver hinanden feedback på. Antal opgaver fastsættes af kursusansvarlig og studieleder, og godkendes af studienævnet før kurset udbydes. Det er ikke en forudsætning, at have afleveret opgaverne løbende, for at deltage i eksamen, men vil typisk være en fordel. En del af portfolioen kan således indeholde elementer, som knytter sig til undervisningen og de løbende afleveringer, som fx feedback. |
Prøveform |
Individuel portfolio bestående af skriftlige produkter og andre typer produkter.
Portfolioen består af 3 til 5 produkter, som helt eller delvist udarbejdes under kursusforløbet. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, feedback, refleksion, skriftlige opgaver, wiki-bidrag, lydproduktioner og visuelle produktioner. Det samlede omfang af portfolioens skriftlige produkter er minimum 24.000 og maksimum 48.000 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Portfolioens specifikke indhold og form samt evt. vejledende omfangskrav for de forskellige skriftlige produkter fastsættes inden kursets begyndelse og offentliggøres på universitetets hjemmeside. Portfolioen afleveres samlet. Afleveringsdatoen offentliggøres på universitetets hjemmeside inden kursets begyndelse. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Ingen. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 15/07/2019 |