Semester |
E2019
|
Uddannelse |
Kommunikation *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Uddybende beskrivelse |
Ambitionen med kurset er at opdatere krisekommunikationsteorierne til den nye kommunikationsvirkelighed, de sociale medier har skabt, hvor organisationens legitimitet konstant er truet af potentielle værdikontroverser. Kurset giver et teoretisk indblik i de kommunikative og teknologiske mekanismer bag såkaldte ’shitstorms’ og introducerer begrebet om ’kontroverser’ til at nuancere forståelsen af dette fænomen. Der gives case-eksempler på kriser, som primært skyldes værdikontroverser mellem aktører. Det gælder fx Zoo’s Marius-krise, Sundhedsstyrelsens HPV-vaccine- kampagner og H&M’s nylige forbrugerboykot. Alle kriser der er opstået på de sociale mediers værdiarenaer, men hvis effekter spreder sig til traditionelle medier og arenaer. Kurset fastholder denne dobbelthed: at selvom medierne er nye, og kriserne har ændret form og intensitet, så er opgaven for organisationens kommunikatører grundlæggende den samme: at sikre legitimitet og beskytte omdømmet. Kurset har en teoretisk og en praktisk dimension. Teoretisk introducerer kurset organisationens krisekommunikation i lyset af digitale medier med en kombination af perspektiver fra strategisk kommunikation/PR og digital medieforskning. Hvordan skal krisekommunikation håndtere spreadability, user-generated content, issues-publics og cultural wars? Praktisk introducerer kurset retoriske og metodiske redskaber til krisekommunikation og -håndtering: De studerende lærer fx at udvikle krise-respons (soundbites); trænes i crash management på Facebook; og introduceres til controversy mapping og visualisering (med NVivo eller Netviz). |
Eksamensadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Rasmus Kjærgaard Rasmussen (rasmuskr@ruc.dk)
|
ECTS |
10
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kurset indeholder præsentation og kritisk diskussion samt afprøvning af viden om et afgrænset emneområde indenfor det kommunikationsfaglige felt, herunder præsentation og diskussion begreber, teorier og undersøgelsesmetoder. |
Type |
Valgfrit kursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset består af en blanding af forelæsninger, diskussion, og kan omfatte gruppearbejde, hjemmearbejde og peer feedback. Det er organiseret omkring en række temaer, som vil fremgå ved kursets start. |
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve baseret på en synopsis.
Den studerende starter prøven med en kort præsentation, hvorefter prøven foregår som en dialog. Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum. Det skriftlige produkt skal have et omfang på minimum 4.800 og maksimalt 9.600 anslag inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Eksaminationstid inkl. votering: 25 minutter. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Tilladte hjælpemidler til prøven: Ingen. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Intern medbedømmer. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 04/06/2019 |