PDF til print    Find kalender

Fra krise til shitstorm: krisekommunikation i et digitalt medielandskab

Semester
E2019
Uddannelse
Kommunikation *
Aktivitetstype
Kandidatkursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Uddybende beskrivelse

Ambitionen med kurset er at opdatere krisekommunikationsteorierne til den nye kommunikationsvirkelighed, de sociale medier har skabt, hvor organisationens legitimitet konstant er truet af potentielle værdikontroverser. Kurset giver et teoretisk indblik i de kommunikative og teknologiske mekanismer bag såkaldte ’shitstorms’ og introducerer begrebet om ’kontroverser’ til at nuancere forståelsen af dette fænomen. Der gives case-eksempler på kriser, som primært skyldes værdikontroverser mellem aktører. Det gælder fx Zoo’s Marius-krise, Sundhedsstyrelsens HPV-vaccine- kampagner og H&M’s nylige forbrugerboykot. Alle kriser der er opstået på de sociale mediers værdiarenaer, men hvis effekter spreder sig til traditionelle medier og arenaer.

Kurset fastholder denne dobbelthed: at selvom medierne er nye, og kriserne har ændret form og intensitet, så er opgaven for organisationens kommunikatører grundlæggende den samme: at sikre legitimitet og beskytte omdømmet. Kurset har en teoretisk og en praktisk dimension. Teoretisk introducerer kurset organisationens krisekommunikation i lyset af digitale medier med en kombination af perspektiver fra strategisk kommunikation/PR og digital medieforskning. Hvordan skal krisekommunikation håndtere spreadability, user-generated content, issues-publics og cultural wars? Praktisk introducerer kurset retoriske og metodiske redskaber til krisekommunikation og -håndtering: De studerende lærer fx at udvikle krise-respons (soundbites); trænes i crash management på Facebook; og introduceres til controversy mapping og visualisering (med NVivo eller Netviz).

Eksamensadministration
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Rasmus Kjærgaard Rasmussen (rasmuskr@ruc.dk)
ECTS
10
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden om et afgrænset emneområde inden for kommunikation, information og medier, herunder kendskab til gængse praksisformer i relation til emneområdet

  • Viden om aktuelle teorier af relevans for emneområdet herunder kendskab til væsentlige kommunikationsfaglige begreber og termer

  • Viden om aktuelle metoder, som anvendes til undersøgelse af emneområdet

  • Færdigheder i at kunne anvende relevant teori påå en konkret kommunikationsfaglig problemstilling

  • Færdigheder i at kunne anvende relevante metoder til undersøgelse af den kommunikationsfaglige problemstilling

  • Færdigheder i at kunne omsætte analyser og viden til en praktisk kommunikationsfaglig sammenhæng

  • Kompetencer i selvstændigt at kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering inden for emneområdet.

Overordnet indhold

Kurset indeholder præsentation og kritisk diskussion samt afprøvning af viden om et afgrænset emneområde indenfor det kommunikationsfaglige felt, herunder præsentation og diskussion begreber, teorier og undersøgelsesmetoder.

Type

Valgfrit kursus

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset består af en blanding af forelæsninger, diskussion, og kan omfatte gruppearbejde, hjemmearbejde og peer feedback. Det er organiseret omkring en række temaer, som vil fremgå ved kursets start.
Den studerende skal demonstrere beherskelse af en funktionel typografi og layout. Valget af illustrationsmateriale skal være hensigtsmæssigt i forhold til prøvens indhold og form.

Prøveform
Individuel mundtlig prøve baseret på en synopsis.

Den studerende starter prøven med en kort præsentation, hvorefter prøven foregår som en dialog.

Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum.

Det skriftlige produkt skal have et omfang på minimum 4.800 og maksimalt 9.600 anslag inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Eksaminationstid inkl. votering: 25 minutter.

Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve.
Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed.

Tilladte hjælpemidler til prøven: Ingen.

Bedømmelse: 7-trinsskala.
Censur: Intern medbedømmer.
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U41312
Sidst ændret 04/06/2019

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 09-09-2019 08:15 - 09-09-2019 12:00 i uge 37
Videregående teori, metode og praksis: Fra krise til shitstorm: krisekommunikation i et digitalt medielandskab

Mandag 16-09-2019 08:15 - 16-09-2019 12:00 i uge 38
Videregående teori, metode og praksis: Fra krise til shitstorm: krisekommunikation i et digitalt medielandskab

Mandag 23-09-2019 08:15 - 23-09-2019 12:00 i uge 39
Videregående teori, metode og praksis: Fra krise til shitstorm: krisekommunikation i et digitalt medielandskab

Mandag 30-09-2019 08:15 - 30-09-2019 12:00 i uge 40
Videregående teori, metode og praksis: Fra krise til shitstorm: krisekommunikation i et digitalt medielandskab

Mandag 07-10-2019 08:15 - 07-10-2019 12:00 i uge 41
Videregående teori, metode og praksis: Fra krise til shitstorm: krisekommunikation i et digitalt medielandskab

Mandag 21-10-2019 08:15 - 21-10-2019 12:00 i uge 43
Videregående teori, metode og praksis: Fra krise til shitstorm: krisekommunikation i et digitalt medielandskab

Mandag 28-10-2019 08:15 - 28-10-2019 12:00 i uge 44
Videregående teori, metode og praksis: Fra krise til shitstorm: krisekommunikation i et digitalt medielandskab

Mandag 04-11-2019 08:15 - 04-11-2019 12:00 i uge 45
Videregående teori, metode og praksis: Fra krise til shitstorm: krisekommunikation i et digitalt medielandskab

Mandag 11-11-2019 08:15 - 11-11-2019 12:00 i uge 46
Videregående teori, metode og praksis: Fra krise til shitstorm: krisekommunikation i et digitalt medielandskab

Mandag 25-11-2019 08:15 - 25-11-2019 12:00 i uge 48
Videregående teori, metode og praksis: Fra krise til shitstorm: krisekommunikation i et digitalt medielandskab

Mandag 02-12-2019 08:15 - 02-12-2019 12:00 i uge 49
Videregående teori, metode og praksis: Fra krise til shitstorm: krisekommunikation i et digitalt medielandskab

Mandag 09-12-2019 08:15 - 09-12-2019 12:00 i uge 50
Videregående teori, metode og praksis: Fra krise til shitstorm: krisekommunikation i et digitalt medielandskab

Tirsdag 10-12-2019 10:00 - 10-12-2019 10:00 i uge 50
Eksamen - Alflevring

Fredag 13-12-2019 08:15 - Onsdag 18-12-2019 17:00 i uge 50 og uge 51
Eksamen

Fredag 31-01-2020 10:00 - 31-01-2020 10:00 i uge 05
Reeksamen - Aflevering

Mandag 24-02-2020 08:15 - Fredag 28-02-2020 17:00 i uge 09
Reeksamen