Semester |
E2019
|
Uddannelse |
Forvaltning * / Politik og Administration * / Socialvidenskab *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the [Studyadministration homepage] (https://intra.ruc.dk/dk/for-studerende/student-hub/studieadministration/ ""). When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. Ved for få tilmeldte aflyses kurset. In case of too few registrations, the course will be cancelled. |
Uddybende beskrivelse |
Overordnet indhold: Det metodiske begreb feltarbejde blev udviklet af antropologer (og nogle sociologer) for mere end 100 år siden. Oprindeligt henviste det til et længerevarende (typisk et år) holistisk studie af et (lokal)samfund. I de seneste årtier er feltarbejdsmetoder blevet udvidet og anvendt inden for stadig flere discipliner. I dag kan feltarbejdsstudier være korte, intensive og case-orienterede. Hvad vil det sige at fortage et feltarbejde? Hvilke metoder og aktiviteter indgår, og hvordan kan man forberede sig på disse? Til hvilke socialvidenskabelige projekter giver det mening at anvende feltarbejde? Hvilke faldgruber er der ved feltarbejde? På kurset præsenteres forskellige dimensioner ved et feltarbejde, herunder bl.a. deltagelse, observation, uformelle samtaler, og der fokuseres på tre stadier: forberedelse, udførelse og analytisk anvendelse af feltarbejdsdata, herunder strategier til kvalitetssikring af det producerede materiale. Vi vil også beskæftige os med, hvordan man interagerer på en etisk forsvarlig måde med de mennesker, som man studerer – før, under og efter feltarbejdet (fx forsvarlig håndtering af personlig data som kan være af sensitiv karakter). Kursets formål er at forberede deltagerne på at planlægge og udføre feltarbejdsrelaterede studier som del af deres projekt, herunder specialet. Skønt en feltarbejdsperiode kan være af kortere eller længere varighed, bidrager den med væsentlige indsigter og former for data, som ikke ville kunne være fremkommet ved fx udelukkende at have foretaget kvalitative interviews. Deltagerne lærer også at anvende det selvproducerede empiriske materiale i en analyse og dermed at integrere det på en meningsfuld måde i det skriftlige produkt. Endvidere vil deltagerne få indblik i feltarbejdets etiske dimensioner og dilemmaer. Endelig vil deltagerne få indblik og øvelse i at kombinere selvproduceret empirisk materiale med eksisterende kildetyper og empirisk materiale samt kvalitetssikring af det producerede materiale. Deltagerne vil blive i stand til at 1) skelne mellem og udvælge de typer af feltarbejdsmetoder, der er bedst egnet til at besvare problemformuleringen (fx uformelle samtaler, formelle interviews, deltagelse, observation, deltagende observation), 2) planlægge en intensiv feltarbejdsperiode, udvælgelse og planlægning af konkrete aktiviteter i denne periode (hvad, hvordan, hvor og med hvem), 3) reflektere over feltarbejdsmetodernes muligheder og begrænsninger (sammenlignet med andre metoder), 4) anvende feltarbejdsmateriale (herunder feltnoter og visuelle data) i en analyse og 5) reflektere på en kvalificeret måde over etiske sider af feltarbejdet og anvendelse af data genereret via feltarbejde. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Holdundervisning: 20 timer Andet (f.eks. studenteroplæg, øvelser, peer-review): 10 timer Forberedelse: 90 timer Eksamen: 15 timer Timer i alt: 135 timer |
Pensum |
GRUNDBOG OG TEKSTER VIA MOODLE: Grundbog: Katrine Fangen: Deltagende observasjon. Bergen: Fakbokforlaget 2010 (2.udgave) (ca.255 s.). SKAL KØBES I RUCS BOGHANDEL. Okeley, Judith (2012): Participant Observation: Theoretical Overview. I: Judith Okely: Anthropological Practice. Fieldwork and the Ethnographic Method. London/New York: Berg. (pp.75-86, 12s.). Hayden, Bridget (2009): Displacing the Subject: A dialogical understanding of the researching self. Anthropological Theory, Vol.9 (1), pp.81-101, (30s.). DeWalt, Kathleen M. & DeWalt, Billie R. (2011): Gender and Sex Issues in Participant Observation. I: Kathleen M.DeWalt & Billie R. DeWalt: Participant Observation. A Guide for Fieldworkers. New York: Alta Mira Press. (pp.99-108, 10s.). Stoller, Paul (1997): Globalizing Method: The Problems of Doing Ethnography in Transnational Spaces. Anthropology and Humanism 22(1). (pp.81-94, 14s.). Molland, Sverre (2013): Tandem ethnography: On researching ‘trafficking’ and ‘anti-trafficking’. Ethnography 14 (3), pp.300-323 (23s.) Olwig, Karen Fog & Pærregaard, Karsten (2004): Netværk. Transnational migration og social sammenhæng. I: Kirsten Hastrup (red.): Viden om verden. En grundbog i antropologisk analyse. København: Hans Reitzels Forlag. (pp.161-179, 19s.). American Anthropological Association (2009): Code of Ethics of the American Anthropological Association. (pp.1-8, 8s.). Burr, Rachel (2002): Shaming of the Anthropologist: Ethical Dilemmas during and in the Aftermath of the Fieldwork Process. Anthropology Matters Journal, vol.4, No.1, (pp.1-5, 5s.). Hage, Ghassan (2009): Hating Israel in the Field: On Ethnography and political emotions. Anthropological Theory, Vol.9 (1), pp.59-79, (20s.). Bundgaard, Helle (2009): Diskurs lukning. Etiske dilemmaer i dansk minoritetsforskning. I: Kirsten Hastrup (red.): Mellem mennesker. En grundbog i antropologisk forskningsetik. København: Hans Reitzels Forlag. (pp.193-206, 14s.). |
Evaluering- og feedback former |
Feedback-former (f.eks. gennemgang af øvelser og besvarelser, kontortid, midtvejs- og slutevaluering) Feedback på øvelser, midtvejsevaluering |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Troels Schultz Larsen (tschultz@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
|
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Forelæsninger, øvelser, studenter-præsentationer, peer feedback og diskussioner. |
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på maksimum 14.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Ingen. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 01/08/2019 |