Semester |
E2019
|
Uddannelse |
Kommunikation *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Der sker løbende opdatering af informationer omkring aktiviteten frem til d. 30. maj, hvorfor der kan forekomme ændringer. Fra 1. juni kan du se den samlede og gældende beskrivelse/engelsk version. Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. The information about the activity will be continuously updated until 30 May, changes may occur. The final description will be available from 1 June Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Uddybende beskrivelse |
OBS OBS OBS: Kurset afsluttes med en frivillig studietur til Rom efter undervisningen. Se mere nedenfor. Kurset kan følges uden deltagelse på studieturen. Retorikken går som fag tilbage til antikken. Det betyder dog langt fra at faget i dag er støvet, forældet og uden relevans. Mange af de retoriske tekster kan stadig den dag i dag lære os noget om effektiv kommunikation – og det er på denne måde vi på kurset tilgår litteraturen: Vi læser og diskuterer både moderne og klassiske retoriske tekster og spørger på denne baggrund: Hvad kan retorik lærer os om moderne kommunikation? Hvad er god retorik? Er god retorik det samme i dag, som det var for et par tussende år siden? Hvad vil det sige at bedrive overbevisende kommunikation? Kursets fokus er teoretisk og analytisk, ikke praktisk og produktivt. Vi arbejder således ikke med egenproduktion af taler, men analyserer og diskuterer andres taler og tekster. Herved adskiller kurset sig fra de praktiske workshops i mundtlig kommunikation. Vi applicerer alle tekster på moderne kommunikation, hvor både tekster, taler og debatter indgår. Eksempler på kursets temaer: Hvad betyder kropssprog? Mange har nok hørt om formlen: 7-38-55. Det nævnes nemlig igen og igen i diverse lærebøger, at formen er vigtigere end indholdet: Mens det der siges vægtes 7%, vægter måden det siges på 38%, mens kropssproget vægter 55%. Få har dog læst kilden: Albert Mehrabians studier af non verbal communication. Vi læser uddrag fra Mehrabian og holder hans konklusioner op imod de klassiske retorikeres syn på kropsprog. Hvad vil det sige at overbevise? En klog retoriker skrev engang, at der grundlæggende gives to måder at overbevise et publikum på: Man kan påvirke publikums vurdering af sagen. Eller man kan modulere det publikum ser, altså selve sagen. Med afsæt i både klassiske- og moderne tekster, afdækker vi hvad det vil sige at overbevise, og vi diskuterer om det er virkeligheden der former vores retorik eller vores retorik der former virkeligheden? Kan retorik lære os noget om framing? De fleste har hørt om framing, og er nok også bekendte med den effekt det har på et publikum. Mindre velkendt er det, at man også i retorikken har arbejdet med framing siden tidernes morgen. Og videre, at man i retorikken finder et værktøj, der gør det muligt at frame kommunikation systematisk. Dette leder os til den retoriske lære om topik, som vi holder op imod moderne framingteori. ** Studietur til Rom: Vi har flere gange haft kommunikationsstuderede med til Rom, og gentager i efterårssemesteret 2018 succesen. Rom er retorikkens by og vi giver på turen de læste tekster liv, ved at indplacere dem i deres rette omgivelser. Turens højdepunkt er Forum Romanum, hvor blandt andet den talestol hvor Cicero holdt sine berømte taler, stadig kan ses. Vi besøger også Colosseum og Peters kirken og diskuterer forholdet mellem magt, 'likes' og retorik, samt retorik i en kristen kontekst. Turen er intensiv med flere arrangementer og en fælles middag hvor alle studerede holder små taler om deres møde med byernes by. Studienævnet for kommunikation støtter turen økonomisk: Overnatning på hotel, lokaltransport, billetter til diverse seværdigheder og den fælles og afsluttende middag betales af RUC. De studerendes egenbetaling består i køb af egen flybillet til Rom, samt en betaling på 500 kr som betales ved tilmelding. Flybilletter til Rom kan typisk fås fra 1000-1800 kr. t/r. Alle arrangerer selv deres tur til og fra Rom, men vi laver en fælles Facebook-gruppe, så det bliver muligt at koordinere rejsetidspunkter. Der er 20 pladser på turen, og er der flere tilmeldinger end pladser, tildeles pladserne ved lodtrækning. Det er muligt at følge kurset (og få ECTS) uden at deltage på studieturen. Den 5. undervisningsgang afholdes både i Rom og på RUC, så alle studerende modtager den samme mængde undervisning. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Forventet arbejdsindsats i forbindelse med kurset: 24 timer: Konfrontationstimer fordelt på forelæsninger og øvelser 60 timer: 2,5 timers forberedelsestid per konfrontationstime 40 timer: Eksamensopgave 11 timer: Andre aktiviteter 135 timer i alt (1 ECTS point = 27 arbejdstimer) Forberedelsestid indebærer både læsning af kursets pensum, samt løsning af diverse opgaver undervejs på kurset, som kræver forberedelse hjemmefra. Andre aktiviteter omfatter semesterintroduktion, litteratursøgning, deltagelse i diverse foredrag, seminarer, evaluering, mv. |
Pensum |
Se moodle |
Evaluering- og feedback former |
De studerende modtager mundtlig, underviserstyret feedback på deres bidrag i plenumdiskussionerne. Alle studerende modtager skriftlig individuel feedback på det obligatoriske essay, der afleveres efter kurset. Kurset evalueres mundtligt. |
Eksamensadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig | |
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kurset indeholder præsentation og kritisk diskussion samt afprøvning af viden om et afgrænset emneområde indenfor det kommunikationsfaglige felt, herunder præsentation og diskussion af begreber, teorier og undersøgelsesmetoder. |
Type |
Valgfrit kursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset består af en blanding af forelæsninger, diskussion, og kan omfatte gruppearbejde og peer feedback. Det er organiseret omkring en række temaer, som vil fremgå ved kursets start. |
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 9.600-14.400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Bedømmelse: 7-trinsskala. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 29/05/2019 |