Semester |
E2019
|
Uddannelse |
Teksam - miljøplanlægning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Uddybende beskrivelse |
Information om semesterstart og gruppedannelse: http://study.ruc.dk/class/view/17916 Projektet skal indeholde en selvstændig afgrænset og motiveret problemstilling i relation til aktuelle miljø-, energi-, klima- og/eller ressource problemer og planlægningsindsats heroverfor. Rapporten skal belyse teknologiske, naturmæssige og samfundsmæssige vilkår af betydning for denne problemstilling med et selvvalgt fokus og vægtning af de forhold der undersøges. Rapporten skal indeholde design og gennemførsel af en selvstændig analyse og vurdering af et vidensgrundlag der kan belyse denne problemstilling. Der skal udvælges, anvendes og reflekteres over et teoretisk/metodisk grundlag og et empirisk felt for de konkrete analyser. Rapporten skal inddrage helhedsorienterede perspektiver på og refleksioner over problemstillingen. Gennem projektplan, problemformuleringsseminar og intern evaluering skal der vises refleksioner over egen faglige udvikling, samarbejde og procesforløb i projektarbejdet, samt evne til at indgå i faglige dialoger. Projektplanerne vedlægges som bilag til rapporten. |
Projektforløbet |
Semesterstart i uge 36 med forberedelse til feltkursus. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
405 timer, heraf: 4 timer eksklusive forberedelse til problemformuleringsseminar og obligatorisk intern evaluering af projektarbejdet og projektplan. 3 timer til deltagelse i og præsentation af projekter - ekstra-curriculær aktivitet. Antallet af vejledermøde varierer afhængig af gruppestørrelse og vejleders forberedelse af feedback på skriftligt oplæg. Projektgrupper med 2-6 medlemmer kan forvente 5 møder eksklusive problemformulerings-seminar og intern evalueringer. ½ time eksklusive forberedelse til eksamen per studerende. Samlet tid anvendt til eksamen varierer med antallet af studerende i projektgruppen. |
Pensum |
Der opgives ikke pensum for projektarbejde baseret på selvvalgt problemformulering. |
Evaluering- og feedback former |
Projektforløb evalueres ved spørgeskema. Mundtlig feedback fra vejleder på projektoplæg og dialog om arbejdsproces og samarbejde samt feedback fra projektgruppe på projektvejledning. Kollektiv feedback på oplæg til problemformulerings-seminar og intern evaluering fra egen og anden projektgruppes vejleder samt fra opponentgruppe. Kollektiv feedback i forbindelse med deltagelse i ekstra-curriculær præsentation af projekter. Mundtlig feedback i forbindelse med eksamen af projektet. |
Studieleder/faglig koordinator |
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
|
Eksamensadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
|
ECTS |
15
|
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen |
Aktiv og tilfredsstillende deltagelse i problemformuleringsseminar og den interne evaluering. Deltager den studerende ikke i problemformuleringsseminaret og den interne evaluering udarbejdes refleksionsdokument der skal have et omfang på minimum 7.200 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 14.400 antal tegn inkl. mellemrum, som skal godkendes af egen vejleder. Refleksionsdokumentet skal adressere opponentgruppens oplæg og komme med konstruktive ideer til eksempelvis sammenhæng mellem problemfelt, problemformulering og metodeovervejelser og/eller sammenhæng mellem problemformulering, analyse og konklusion. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Projektet skal indeholde en selvstændig afgrænset og motiveret pro- blemstilling i relation til aktuelle miljø-, energi-, klima- og/eller ressource problemer og planlægningsindsats heroverfor. Rapporten skal belyse teknologiske, naturmæssige og samfundsmæssige vilkår af betydning for denne problemstilling med et selvvalgt fokus og vægtning af de forhold der undersøges. Rapporten skal indeholde design og gennemførsel af en selvstændig analyse og vurdering af et vidensgrundlag der kan belyse denne problemstilling. Der skal udvælges, anvendes og reflekteres over et teoretisk/metodisk grundlag og et empirisk felt for de konkrete analyser. Rapporten skal inddrage helhedsorienterede perspektiver på og refleksioner over problemstillingen. Gennem projektplan, problemformuleringsseminar og intern evaluering skal der vises refleksioner over egen faglige udvikling, samarbejde og procesforløb i projektarbejdet, samt evne til at indgå i faglige dialoger. Projektplanerne vedlægges som bilag til rapporten. |
Type |
Projekt |
Undervisnings- og arbejdsform |
Projektgruppen modtager individuel vejledning i forhold til det skriftlige og koordinering samt planlægning af gruppearbejdet, samt kollektiv vejledning i forbindelse med problemformuleringsseminar og intern evaluering af projektarbejdet. |
Prøveform |
Gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.
Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport og eventuelt supplerende materiale. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et af eksaminator udvalgt emne, der meddeles de studerende senest 3 hverdage inden prøven. Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed på op til 7 minutter. De individuelle oplæg efterfølges af en dialog mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for hele det faglige område, der relaterer til projektrapporten. Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapporten og den enkelte studerendes mundtlige præstation. Grupperne kan bestå af 2 til 6 studerende. Omfangskravene for projektrapporten er: For 2 studerende minimum 86.400 og maksimum 122.400 antal tegn inkl. mellemrum. For 3 studerende minimum 96.000 og maksimum 132.000 antal tegn inkl. mellemrum. For 4 studerende minimum 96.000 og maksimum 148.800 antal tegn inkl. mellemrum. For 5 studerende minimum 96.000 og maksimum 163.200 antal tegn inkl. mellemrum. For 6 studerende minimum 96.000 og maksimum 172.800 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Eksaminationstid inkl. votering er: For grupper af 2 studerende 60 minutter. For grupper af 3 studerende 75 minutter For grupper af 4 studerende 90 minutter For grupper af 5 studerende 105 minutter For grupper af 6 studerende 120 minutter Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Intern medbedømmer. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 31/05/2019 |