PDF til print    Find kalender

K4e Eksperimentalt speciale (45 ects)

Semester
E2019
Uddannelse
Teksam - miljøplanlægning *
Aktivitetstype
Kandidatkursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Uddybende beskrivelse

Ved eksperimentelt speciale forstås et specialearbejde som i særlig grad er designet til systematisk indsamling, analyse, fremstilling og brug af miljø-relaterede data. Formålet med et eksperimentelt speciale er at den studerende udfører et empirisk studie på højt akademisk niveau, udvælger og videnskabeligt begrunder designs, modeller, dataindsamlingsmetoder, empiriske områder, samt indsamler, analyserer og kritisk vurderer eget datagrundlag og reflekterer herover i relation til andre analyser indenfor feltet.

Et eksperimentelt speciale er normeret til 45 ECTS. Ved eksperimentelt speciale erstattes projektarbejdet på 3 semester med specialet.

Projektforløbet

Vær opmærksom på at eksperimentelt specialeforløb skal godkendes på forhånd.

Eksperimentelt speciale forløber over 2 semestre.

Der er 2 obligatoriske evalueringer: Problemformulerings-seminar og Intern evaluering. Det anbefales videre at gennemføre en midtvejsevaluering med fokus på indsamling af miljø-relaterede data. Problemformulerings-seminaret anbefales afholdt i ugerne: 41/43. Midtvejsevaluering og Intern evaluering anbefales afholdt i næstkommende semester henholdsvis uge 10/11 og 18-20. Oplæg til de obligatoriske evalueringer afleveres ca. 5 dage før aftalt tidspunkt. Tidspunkt aftales med vejleder, opponentgruppe og dennes vejleder. Det er projektgrupperne, som indkalder og koordinerer tid og sted med gruppernes vejledere.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

405 + 810 timer heraf: 4 timer eksklusive forberedelse til problemformulerings-seminar og obligatorisk intern evaluering af projektarbejdet. 4 timer til midtvejsevaluering med særligt fokus på indsamling af miljø-relaterede data. Antallet af vejledermøde varierer afhængig af gruppestørrelse og vejleders forberedelse af feedback på skriftligt oplæg. Eksperimentelle projektgrupper kan forvente 10 møder eksklusive problemformulerings-seminar og intern evaluering og midtvejsevaluering. ½ time eksklusive forberedelse til eksamen per studerende. Samlet tid anvendt til eksamen varierer med antallet af studerende i projektgruppen. NONE

Pensum

Der opgives ikke pensum for specialer baseret på selvvalgt problemformulering.

Evaluering- og feedback former

Projektforløb evalueres ved spørgeskema.

Mundtlig feedback fra vejleder på projektoplæg og dialog om arbejdsproces og samarbejde samt feedback fra projektgruppe på projektvejledning. Kollektiv feedback på oplæg til problemformulerings-seminar, midtvejsevaluering og intern evaluering fra egen og anden projektgruppes vejleder samt fra opponentgruppe. Kollektiv feedback i forbindelse med deltagelse i ekstra-curriculær præsentation af projekter. Mundtlig feedback i forbindelse med eksamen af projektet.

Studieleder/faglig koordinator
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
Eksamensadministration
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
ECTS
45
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden:

  • forskningsbaseret viden inden for udvalgte områder relateret til miljø-, klima-, energi- eller ressourceproblemer

  • viden om international, national og lokal planlægning og regulering i forhold til bæredygtig omstilling

  • viden om specialets bidrag til forskningsbaseret viden og analyser inden for det valgte planlægningsfelt

  • Færdigheder:

  • i at identificere, afgrænse og definere en relevant problemstilling i relation til miljø-, klima-, energi- eller ressourceproblemer

  • i at anvende relevante teorier og/eller begreber ved analyser af problemstillinger indenfor miljø-, klima-, energi- eller ressourceområdet

  • i at designe, analysere, diskutere og kritisk vurdere egne og andres data i relation til specialets problemstilling

  • i at analysere, vurdere og foreslå planlægnings- og reguleringsindsats rettet mod bæredygtig udvikling i forhold til den undersøgte problemstilling.

  • færdigheder i at udvælge og tilpasse videnskabeligt begrundede designs, modeller, metoder til dataindsamling, dokumentanalyse og interviews som grundlag for det eksperimentelle arbejde

  • Kompetencer:

  • i selvstændigt at igangsætte, planlægge og gennemføre empirisk baseret undersøgelse af et afgrænset felt med henblik på at analysere muligheder og barrierer for at realisere miljø- og udviklingsinitiativer

  • i at vurdere betingelser for miljø- og udviklingsorienterede forandringsindsatser samt diskutere og perspektivere specialets resultater i en større videnskabelig og samfundsmæssig sammenhæng

  • kompetencer i at indsamle, analysere og kritisk vurdere eget datagrundlag og reflektere herover i relation til andre eksperimentelle analyser inden for feltet.

Type

Speciale

Prøveform
De(n) studerende kan vælge om specialet skal bedømmes alene på baggrund af specialeafhandlingen eller på baggrund af specialeafhandlingen og en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i specialeafhandlingen.
Specialeafhandlingen kan udarbejdes individuelt eller i en gruppe. Grupperne kan bestå af 2 til 4 studerende.
Omfangskravene for specialet er:
For 1 studerende minimum 100.800 og maksimum 223.200 antal tegn inkl. mellemrum.
For 2 studerende minimum 100.800 og maksimum 223.200 antal tegn inkl. mellemrum.
For 3 studerende minimum 110.400 og maksimum 244.800 antal tegn inkl. mellemrum.
For 4 studerende minimum 110.400 og maksimum 244.800 antal tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, resumé, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Specialet skal forsynes med en resumé.
Specialer skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Specialer skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk.

Resuméet indgår i den samlede bedømmelse.
Specialer skrevet af en gruppe, skal være individualiseret ved aflevering, for at en bedømmelse udelukkende på baggrund af specialeafhandlingen er mulig. Individualiseringen skal være reel og vise, hvilken studerende, der har hovedansvaret for de enkelte afsnit. Indledning, konklusion og resumé er omfattet af fællesansvar.
Den eventuelle mundtlige prøve er en individuel prøve for studerende, der har udarbejdet specialeafhandlingen alene eller har anmodet om individuel prøve. Øvrige mundtlige specialeprøver afholdes som gruppeprøver.
Ved den eventuelle mundtlige prøve tages der udgangspunkt i hele specialeafhandlingen. Prøven foregår som en dialog mellem den studerende, eksaminator og censor. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for de(t) faglige område(r), der relaterer sig til specialet.

Den evt. eksaminationstid inkl. votering er:
For 1 studerende 30 minutter.
For grupper af 2 studerende 60 minutter.
For grupper af 3 studerende 75 minutter.
For grupper af 4 studerende 90 minutter.
(For 60 ECTS-specialer fordobles eksaminationstiden).

Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation.
Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af specialeafhandlingen og den eventuelle mundtlige præstation.
Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.
Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle.
Bedømmelse: 7-trinsskala.
Censur: Ekstern.
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U25686
Sidst ændret 29/05/2019

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 07-10-2019 08:15 - Fredag 11-10-2019 19:00 i uge 41
Problemformuleringsseminar 1

Mandag 21-10-2019 08:15 - Fredag 25-10-2019 19:00 i uge 43
Problemformuleringsseminar 2

Mandag 27-01-2020 08:15 - Fredag 07-02-2020 19:00 i uge 05 og uge 06
Intern evaluering