Semester |
E2019
|
Uddannelse |
Virksomhedsledelse *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration through stads self-service within the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs, which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Uddybende beskrivelse |
Temaseminaret har til formål at udvikle forståelse for ledelse som problemdrevet, refleksiv og kontekstuel praksis. Temaseminaret har videre til formål at understøtte den enkelte studerendes faglige udvikling og fokusering indenfor uddannelsens muligheder. Seminaret forbereder specialets (eller et kommende projekts) problemfelt, og gør at de studerende kan starte veldefinerede i deres specialeperiode igennem bedre fokus på problemstillingen og dens begreber. Seminaret retter sig i særdeleshed til studerende der forbereder sig på specialeskrivning, og som vil diskutere deres emne for specialet i lyset af en teoretisk og begrebsmæssig præcisering. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Holdundervisning og paperfremlæggelse: 20 timer Læse litteratur: 39 timer (individuelt) Indkredsning af emne, begrebsopbygning og review:38 timer (individuelt) Arbejde med begrebsopbygning og præsentation 38 timer (individuelt) Timer i alt: 135 |
Pensum |
Der er to grundbøger i temaseminaret: Alvesson, M. & A. Spicer: The Stupidity Paradox. Profile Books 2016 Alvesson, M., M. Blom & S. Sveningsson: Reflexive Leadership. Sage 2017. Hver studerende skal (evt i samarbejde i kommende specialegrupper) udvikle deres personlige pensum på 250-400 sider, der svarer på deres arbejde med at definere begreberne og den teoretiske konstruktion i deres kommende problemstilling. |
Evaluering- og feedback former |
der er interaktion imellem den enkelte paperskrivere og plenum, og imellem den enkelte studerende og underviser i forbindelse med den studerendes aktivitet i seminaret. |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig | |
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Temaseminaret har til formål at understøtte den enkelte studerendes faglige udvikling og gode fokusering indenfor uddannelsens muligheder. Seminaret forbereder specialets (eller et kommende projekts) problemfelt, og gør at de studerende kan starte veldefinerede i deres specialeperiode igennem bedre fokus på problemstillingen og dens begreberseminaret retter sig i særdeleshed til studerende der forbereder sig på specialeskrivning, og som vil diskutere deres emne for specialet i lyset af at der skal ske en teoretisk og begrebsmæssig præcisering. temaseminaret repræsenterer et arbejde på problemfeltet.andre deltagerne kan følge seminaret, idet de gør det som forberedelse til et fremtidigt projekt. |
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Der gennemføres et antal temaseminar á 2-4 timer. Eksempler og situationsbeskrivelser anvendes til at afgrænse diskussionen. Disse er opbygget til formålet, eller foreliggende i materiale fra empiriske studier. De studerendes egne empiriske observationer indgår i seminaret, idet de individuelt opsøger virksomheder og beskriver, hvordan de arbejder med deres omgivelser. I starten af seminaret læses, diskuteres og præsenteres teori og eksempler. Efterfølgende diskuteres situationer og problemstillinger i relation til papers, som den studerende udarbejder udkast til undervejs i seminaret. I slutningen af seminaret præsenterer de studerende deres udkast til papers og modtager kritik fra en opponent med efterfølgende diskussion i plenum.Som en del af undervisningen skal den studerende: gennemføre en fremlæggelse af en teoretisk tekst (evt. i grupper)præsentere et udkast til essay på baggrund af egne beskrivelser og analyseropponere på en eller flere medstuderendes udkast til essay. |
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave i en selvvalgt problemstilling.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på minimum 16.800 og maksimum 21.600 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hjemmeopgaven påbegyndes under kurset. Afleveringstidspunktet vil fremgå af universitetets hjemmeside. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Ingen. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 30/05/2019 |