Semester |
E2019
|
Uddannelse |
Forvaltning * / Politik og Administration * / Socialvidenskab *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside. Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. Ved for få tilmeldte aflyses kurset. In case of too few registrations, the course will be cancelled. |
Uddybende beskrivelse |
Hvad er kritisk teori? Forholdet mellem samfundsvidenskab og kritik har altid været og er fortsat omstridt. Der er ikke bare uenighed om videnskab skal tage stilling eller udelukkende være beskrivende. Der er tillige uenighed om, hvad der menes med kritisk videnskab. Kurset vil fokusere på en række forskellige teoretiske bud på, hvad kritik og kritisk teori er inden for socialvidenskab og politisk teori. Kurset giver et overblik over og et indblik i klassiske, men navnlig aktuelle teoridannelsers forståelse af og måde at udøve kritik på. Herunder diskuteres det hvad der er kritikkens grundlag eller kilder, dens specifikke genstandsfelter, hvordan kritikken forbindes til en politisk praksis samt hvilke løsningsforslag der angives på kritisable forhold. Kurset demonstrerer spændvidden i, hvad kritik er, og hvad der nærmere menes med kritik. Endvidere vises, at der teorihistorisk kan spores både kontinuitet og diskontinuitet i forståelsen af kritik. Kritik kan alment bestemmes som kunsten at fælde domme over noget (sociale institutioner, normer, politikker, livsformer, viden, kultur mm.) på en begrundet måde. Kritik har i moderne verden stået i oplysningens tjeneste, er blevet forbundet med opposition mod magt og stat, samt har været en drivfjeder for politisk, kulturel, økonomisk og social transformation. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
undervisning: 13 af 2 t (26t) Forberedelse: 154 t Eksamen: 35 |
Pensum |
Litteratur: I skal anskaffe: Boer, Karin de & Ruth Sonderegger (Eds) (2012): Conceptions of Critique in Modern and Contemporary Philosophy. New York, Palgrave Macmillan. Desforuden findes tekster på Moodle og Rex (download selv). En del af litteraturen skal I selv opsøge. Kursusplan:
Litt: Boer, Karin de & Ruth Sonderegger (2012): Introduction, i Boer, Karin de & Ruth Sonderegger (Eds.): Conceptions of Critique in modern and contemporary philosohy. New York, Palgrave Macmillan, pp. 1-9 (978-0-230-24522-8). Kristensen, Jens E. (2009): Krise, kritik og samtidsdiagnostik, i Dansk Sociologi 4(19), pp. 5-31 (0905-5908) Holst, Cathrine (2005): Nancy Fraser i kritikkens landskab, i Kvinder, Køn & Forskning 4(14), pp.56-67 (især pp. 56-60) (0907-6182)
Litt: Antonio, Robert (1981): Immanent Critique as the Core of Critical Theory: Its Origins and Developments in Hegel, Marx and Contemporary Thought, i The British Journal of Sociology 3 (32), pp. 330-345 http://www.jstor.org/stable/58921 (downloades via Rub) Held, David (1980): Introduction to Critical Theory. Horkheimer to Habermas. London, Hutchinson, pp. 148-199 (009-138941) Celikates, Robin (2012): Karl Marx: Critique as Emancipatory Practice, i Boer, Karin de & Ruth Sonderegger (Eds.): Conceptions of Critique in modern and contemporary philosohy. New York, Palgrave Macmillan, pp. 101-118 (978-0-230-24522-8). Freyenhagen, Fabian (2012): Adoerno’s Critique of Late Capitalism: Negative, Explanatory and Practical, , i Boer, Karin de & Ruth Sonderegger (Eds.): Conceptions of Critique in modern and contemporary philosohy. New York, Palgrave Macmillan, pp. 175-192 (978-0-230-24522-8).
Litt: Nietzsche, Friedrich (1993): Forord, Første afhandling og Anden afhandling i Moralens Genealogi. Frederiksberg, Det Lille Forlag, pp. 15-103, 178-181 (87-900030-06-0). Porter, James I (2012): Nietzsche’s Genealogy as Performative Critique, i Boer, Karin de & Ruth Sonderegger (Eds.): Conceptions of Critique in modern and contemporary philosohy. New York, Palgrave Macmillan, pp. 119-136 (978-0-230-24522-8).
Litt: Weber, Max (1977): Vetenskap som yrke og Samhällsvetenskapernas objektivitet, i Max Weber. Vetenskap och politik, oversat af A. og S. Andersson. Göteborg: Bokförlaget Korpen, pp. 9-39 og 96-163. 5.Foucault: Kritik som filosofisk aktivitet og intervention i ’sandhedens politik’ v/Christel Stormhøj Forelæsningens præsenterer Michael Foucault’s forståelse af kritik, dens status og grundlag. Centralt står en diskussion af forholdet mellem de historiske grænser for tænkning og væren og mulighederne for refleksion over disse grænser som et etisk-politisk praksis. Litt:
Med hovedværket On justification (2006 [1991]) bygger Boltanski og Thévenot grundstenene til det der i dag betegnes den franske pragmatiske sociologi. Det er først og fremmest en sociologi som udvikles som modsvar til Bourdieus kritikfigur ved at være orienteret mod ’almindelige’ menneskers egne kritiske handlinger. I forelæsningen redegøres for den pragmatiske sociologis opståen og udvikling med særligt fokus på hvad der sker med forskerens egen kritiske position. Hvad er med andre ord det kritiske potentiale i en sociologi om kritik? Litteratur: Boltanski, L. and Thévenot, L. (1999) ‘The sociology of critical capacity’, European Journal of Social Theory, 2(3), pp. 359–377. Boltanski, L. (2011) On Critique: A Sociology of Emancipation. Cambridge: Polity Press. Kap. 2 ‘Critical sociology and pragmatic sociology of critique’. pp. 18-49. Hansen, M. P. (2016) ‘Non-normative critique: Foucault and pragmatic sociology as tactical re-politicization’, European Journal of Social Theory, 19(1), pp. 127–145. I alt: 68 sider Supplerende læsning: Blokker, P, Brighenti, A (2011a) An interview with Laurent Thévenot: On engagement, critique, commonality, and power. European Journal of Social Theory 14: 383–400.
Litt (M undtagen den første tekst): Reynolds, Jack 2010. ‘Jacques Derrida, 1930 - 2004’. Internet Encyclopedia Philosophy http://www.iep.utm.edu/derrida/#SH5a. Afsnit 5 – 7: (Undicidability, The Other and Possible and Impossible Aporias) 7s. Derrida, Jaques. 1985. “Brev Til En Japansk Ven.” In Struktur Og Rationalitet. København: Basilisk. s. 67-73 Isbn: 8788608174: 7s Glynos, Jason, and David R. Howarth. 2007. Logics of Critical Explanation in Social and Political Theory. London ; New York: Routledge. s. 191 -201 Isbn: 0415462126: 11s Hansen, Allan Dreyer. 2010. “Dangerous Dogs, Constructivism and Normativity : The Implications of Radical Constructivism.” Distinktion: Scandinavian Journal of Social Theory (20) : 93–107. ISSN: 1600-910X: 15s Hansen, Allan Dreyer. 2017. “Fra kritik til Interventioner”. Social Kritik 29 (149): 17–28. 12s. Laclau, E. 2002. “Dekonstruktion, Pragmatisme, Hegemoni.” In Det Radikale Demokrati. Diskursteoriens Politiske Perspektiv, 147–171. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag. Isbn: 8778671159: 25s I alt 77 s. Supplerende litteratur: Mouffe, Chantal. 1996. “Deconstruction, Pragmatism and the Politics of Democracy.” In Deconstruction and Pragmatism : Simon Critchley, Jacques Derrida, Ernesto Laclau and Richard Rorty, 1 – 12. London: Routledge. 0415121701 12s.
Litt: Habermas, Jürgen (1981/1996): Teorien om den kommunikative handlen (oversæt. J. Cederstrøm), Ålborg: Ålborg Universitetsforlag, pp. 195-270. Cooke, Maeve (2012): Habermas’s social theory: the critical power of communicative rationality, i Boer, Karin de & Ruth Sonderegger (Eds.): Conceptions of critique in modern and contemporary philosophy, New York: Palgrave Macmillan, pp. 193-211
Litteratur Litteraturen kan tilgås via REX: The Diseases of Society: Approaching a Nearly Impossible Concept Honneth, Axel.Social Research; New York Vol. 81, Iss. 3, Honneth, Axel, The Political Identity of the Green Movement in Germany: Social- Philosophical Reflections, in Critical Horizons. 2010, Vol. 11 Issue 1, p5-18. 14p. Johnson, P. (2014). Sociology and the critique of neoliberalism: Reflections on Peter Wagner and Axel Honneth. European Journal of Social Theory, 17(4), 516–533.
Litt: Butler, Judith (2004): Introduction samt The Question of Social Transformation (kap. 10), i Undoing Gender. New York, Routledge, pp. 1-16, 251, 204-231 samt 260. Stormhøj, Christel (2003): Den politiserede tokønnethed, i GRUS 69 (24), 2003, pp. 118-137. Stormhøj, Christel (2013): Queer Theories, Critiques and Beyond, i Kvinder, Køn & Forskning 1(22), 2013, pp. 61-72.
Litt: Fraser, Nancy (2003): Social Justice in the Age of Identity Politics, i Fraser, Nancy and Axel Honneth: Redistribution or Recognition? London, Verso pp. 7-109 (1859846483).
Litt: Stormhøj, Christel (2013): Feministisk teori, i Fuglsang, L. P.B. Olsen & K. Rasborg (red): Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne. På tværs af fagkulturer og paradigmer. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, pp. 467-505. Fraser, N. & L. Nicholson (1990): Social criticism without philosophy: An Encounter between Feminism and Postmodernism, i Nicholson, L. (red): Feminism/Postmodernism. New York: Routledge, s. 19-38. Benhabib, S (1992): ‘Introduction’ og ‘Feminism and the Question of Postmodernism’ (kap 7), i Situating the Self. Gender, Community and Postmodernism in Contemporary Ethics. Cambridge: Polity Press, s. 1-19 og 203-241
|
Evaluering- og feedback former |
Diskussion af studenterfremlæggelser, spørgsmålsformuleringer og andet arbejde i læsegrupperne, midtvejs- og slutevaluering |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Christel Stormhøj (stormhoj@ruc.dk)
|
ECTS |
10
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Specialiseringskurserne udbydes i relation til tematikken og overskriften ’Social og samfundsmæssig analyse’.
|
Type |
Valgkursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som andre praktiske aktiviteter. |
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve.
Prøven tager sit udgangspunkt i et eller flere tilfældigt udtrukne spørgsmål fra en liste over spørgsmål, som de studerende kender på forhånd. Den studerende starter prøven med en kort præsentation, hvorefter prøven foregår som en dialog. Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum. Forberedelsestid inkl. udtrækning: 30 minutter. Eksaminationstid inkl. votering: 30 minutter. Tilladte hjælpemidler: Kursusmateriale og egne noter. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Intern medbedømmer. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 15/07/2019 |