PDF til print    Find kalender

Problemorienteret formidlingsprojekt

Semester
E2019
Uddannelse
Forvaltning * / Politik og Administration *
Aktivitetstype
Kandidatprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration through stads self-service within the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs, which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Uddybende beskrivelse

Information om semesterstart og gruppedannelse: http://study.ruc.dk/class/view/17929

Formidlingsprojektet består af en projektdel og en formidlingsdel. Projektdelen består af fire elementer.

  • Et executive summary på dansk eller engelsk på højst 7.200 anslag inkl. mellemrum.
  • Et teoretisk notat på højst 14.400 anslag inkl. mellemrum, der beskriver den teori, der bruges i analysen.
  • Et baggrundsnotat på højst 50.400 anslag inkl. mellemrum, der analyserer en given problemstilling.
  • En projektrefleksion over design, teori og empiri på højst 14.400 anslag inkl. mellemrum.

Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse, og der er anvendt et eksamensforsøg. Formidlingsdelen består af to eller tre elementer, der udarbejdes med udgangspunkt i projektdelens elementer.

Grupper på 2-3 studerende skal vælge 2 af de nedenstående dele og grupper på 4-6 studerende skal vælge 3 af de nedenstående dele:

  • Et litteraturstudie på højst 14.400 anslag inkl. mellemrum.Litteraturstudiet kan f.eks. udarbejdes som 1) et state of the art review: det vil sige en oversigt over den nyeste forskning inden for et givent område. Et state of the art review kan pege på nye perspektiver og veje frem inden for et givet område eller påpege områder, hvor der er behov for videre forskning, 2) et historisk review der sammenfatter den historiske udvikling inden for forskningen inden for et givent område. Det kan indeholde en skitse af den historiske formation af det givne forskningsområde, nøgle begivenheder/personer med særlig betydning for det givne forskningsområde, teoretiske eller metodiske tilgange med væsentlig betydning for det givne forskningsområde, eller den historiske udvikling af forskningsområdet frem til samtiden, eller 3) et komparativt review der beskriver forskellige traditioner og perspektiver i forhold til et givent emne. Et komparativt review indeholder en kontrastering af to eller flere forskellige forskningstraditioners/perspektivers syn på et udvalgt emne eller begreb og illustrerer hvorledes forskellig litteratur understøtter disse perspektiver.
  • En forskningsformidlende artikel på højst 12.000 anslag inkl. mellemrum.r. Artiklen skal være henvendt til samfundsvidenskabelige kandidater og studerende, samt til andre med interesse for analyse af samfundsvidenskabelige og/eller forvaltningsmæssige forhold.
  • Et notat på højst 14.400 anslag inkl. mellemrum. Notatet skal være henvendt til en minister, en departementschef, en ledelsesgruppe, en direktion eller andre personer eller grupper med formaliseret beslutningskompetence. Notatet skal være have en forside på højst 2.400 anslag inkl. mellemrum, der opsummerer notatet, herunder baggrunden for notatet og dets indstilling/anbefaling. Notatet skal beskrive en samfundsvidenskabelig og/eller forvaltningsmæssig problemstilling og give en begrundelse for og belyse konsekvenserne af notatets indstilling/anbefaling.
  • Et handlings-eller løsningsorienteret projektforslag på højst 14.400 anslag inkl. mellemrum. Projektforslaget skal være udformet som en ansøgning henvendt til en pulje, fond, offentlig institution eller lignende inden for det samfundsvidenskabelige og/eller forvaltningsmæssige område. Projektansøgningen skal skitsere et handlingsorienteret projekt, der sigter mod at adressere en given problematik. Projektansøgningen skal indeholde og kort skitsere: Titel, Titel, ansøger(e), projektets formål, beskrivelse af baggrund/motivation/problemstillig, eventuelle samarbejdspartnere, projektets målgruppe(r), succeskriterier/potentielle effekt(er), projektets økonomi og projektplan inklusiv tidsplan og milepæle.
  • En digital formidlingsproduktion på højst 14.400 anslag inkl., mellemrum. Denne kan f.eks. udarbejdes som en folder/brochure, et nyhedsbrev, eller et presse kit. Formidlingsproduktionen skal henvende sig bredt til personer med interesse for analyse af samfundsvidenskabelige og/eller forvaltningsmæssige forhold i relation til projektet, men som ikke er specialister/fagfæller. Den digitale formidlingsproduktion skal udarbejdes i A4, A5 eller A6 og indeholde som minimum en forside og en bagside. Forsiden skal som minimum indeholde et design/logo der henviser til de organisatoriske rammer materialet er udarbejdet i relation til (må gerne være et konstrueret eksempel) samt en overskrift. Bagsiden skal som minimum indeholde et kortfattet resume eller indholdsfortegnelse, kontaktinformation, samt produktionsdato. Formålet og målgruppen for formidlingsproduktionen skal fremgå klart. Formidlingsproduktionen bør endvidere indeholde links til anden relevant information/baggrundsrapporten såfremt denne findes digitalt. Formidlingsproduktioner vil typisk også indeholde, billeder, illustrationer, QR koder, audio og eller video mv.
  • En kort forskningsartikel på maksimalt 26.400 anslag inkl., mellemrum. Forskningsartiklen skal udarbejdes med udgangspunkt i projektets faste dele og være henvendt til et videnskabeligt tidsskrift inden for det samfundsvidenskabelige og/eller forvaltningsmæssige område. Forskningsartiklen kan have et teoretisk, metodisk eller empirisk sigte. Forskningsartiklen skal indeholde en introduktion, en kontekstualisering, teori, metode og empiri, analyse og konklusion. Projektet skal have et omfang på minimum 96.000 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 141.600 antal tegn inkl. mellemrum, afhængig af antal studerende i projektgruppen. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse, og der er anvendt et eksamensforsøg.

2-3 studerende mindst 96.000 og højst 127.200 antal tegn

4-6 studerende mindst 105.600 og højst 141.600 antal tegn

Studerende, der skal skrive det problemorienterede formidlingsprojekt, må skrive sammen, uanset om de er indskrevet på herværende studieordning eller på studieordningen for Forvaltning.

Projektforløbet

Vejledning i anvendelse af kvantitative metoder i projekter og specialer.

Vi stiller et team af forskere til rådighed for at hjælpe studerende, som gerne vil arbejde med kvantitative data i deres projekter. Hvis du og din gruppe mener det kunne være interessant at belyse en problemstilling med kvantitative analyser, og har lyst til at dygtiggøre jer inden for dette felt, men har brug for støtte i processen så er dette noget for jer.

I får hjælp til at identificere relevante data-kilder for jeres emne ved en workshop af, hvor vi præsenterer et overblik over offentligt tilgængelige data-sæt inden for forskellige områder. Derefter får i mulighed for at booke tid hos en forsker, som kan støtte jer i processen omkring klargøring af data, analyser og tolkning. Vejledning i anvendelse af kvantitative metoder i projekter og specialer - 26. september kl. 15.15-17.00 i lokale 25.2-005.

Dette fungerer således, at i kontakter carinasb@ruc.dk og fortæller hvad i arbejder med og så vil i blive henvist videre til en af følgende forskere, som indgår i vejledningsteamet: Anders Ejrnæs, Camilla Jensen, Carina Bischoff, Johannes Kaberian Dreyer, Jonas Krogh Madsen, Lena Brogaard, Ole Helby, Olivier rubin, Troels Schultz Larsen, Snorre Sylvester Frid-Nielsen og Thorkil Casse.

Studieleder/faglig koordinator
Carina Saxlund Bischoff (carinasb@ruc.dk)
Eksamensadministration
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Carina Saxlund Bischoff (carinasb@ruc.dk)
ECTS
15
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Forskningsbaseret viden om et centralt område indenfor samfundsvidenskab, politik og administration, samt forståelse af og refleksion over egen projektundersøgelses placering i et bredere fagligt felt.

  • Identifikation af samfundsvidenskabelige og forvaltningsmæssige problemstillinger og kritisk forholden sig til frembringelse og formidling af videnskabelig viden.

  • Viden om den akademiske genre og formidling af akademisk arbejde til forskellige målgrupper.

  • Færdigheder i at anvende og mestre videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med en afgrænset, faglig og relevant problemstilling.

  • Færdigheder i at analysere, diskutere, argumentere, reflektere og vurdere på et videnskabeligt grundlag.

  • Færdighed i at forholde sig refleksivt og kritisk til, samt vælge kilder, litteratur, teori og metoder.

  • Færdighed i at skrive i overensstemmelse med akademiske tekstnormer og med henblik på formidling til akademiske og andre målgrupper.

  • Kompetencer i selvstændigt at kunne begrunde og diskutere relevans og værdi i forhold til belysningen af den valgte problemstilling.

  • Kompetencer til selvstændigt at kunne identificere og diskutere teori og empiri.

  • Kompetencer til at formidle faglige resultater og forslag på en faglig og bredspektret måde.

  • Kompetence i at identificere og tage ansvar for egen faglige og formidlingsorienterede udvikling, samt at give og modtage feedback på eget og andres faglige produkt.

  • Kompetencer i at formidle større skriftlige arbejder på et i det væsentlige korrekt dansk, med en klar og overskuelig fremstillingen såvel som til at anvende og angive kilde- og litteraturhenvisninger mv. i overensstemmelse med god forskningsmæssig praksis.

Overordnet indhold

Studienævnet fastsætter hvert semester et antal temaer, som de studerende vælger at skrive projekt inden for. Temaerne kunne fx være demokrati, ulighed, embedsmænd, innovation, globalisering osv.
Studerende kan kun skrive projekt med andre studerende, der har valgt samme tema.

Type

Projekt

Undervisnings- og arbejdsform

Formidlingsprojektet består af en projektdel og en formidlingsdel. Omfangskrevet kan findes i "Prøveformer".

Projektdelen består af fire elementer:
• Et executive summary på dansk eller engelsk
• Et teoretisk notat, der beskriver den teori, der bruges i analysen.
• Et baggrundsnotat, der analyserer en given problemstilling.
• En projektrefleksion over design, teori og empiri.Formidlingsdelen består af to eller tre elementer, der udarbejdes med udgangspunkt i projektdelens elementer.

Grupper på 2-3 studerende skal vælge 2 af de nedenstående dele og grupper på 4-6 studerende skal vælge 3 af de nedenstående dele:

• Et litteraturstudie. Litteraturstudiet kan f.eks. udarbejdes som 1) et state of the art review: det vil sige en oversigt over den nyeste forskning inden for et givent område. Et state of the art review kan pege på nye perspektiver og veje frem inden for et givet område eller påpege områder, hvor der er behov for videre forskning, 2) et historisk review der sammenfatter den historiske udvikling inden for forskningen inden for et givent område. Det kan indeholde en skitse af den historiske formation af det givne forskningsområde, nøgle begivenheder/personer med særlig betydning for det givne forskningsområde, teoretiske eller metodiske tilgange med væsentlig betydning for det givne forskningsområde, eller den historiske udvikling af forskningsområdet frem til samtiden, eller 3) et komparativt review der beskriver forskellige traditioner og perspektiver i forhold til et givent emne. Et komparativt review indeholder en kontrastering af to eller flere forskellige forskningstraditioners/perspektivers syn på et udvalgt emne eller begreb og illustrerer hvorledes forskellig litteratur understøtter disse perspektiver.

• En forskningsformidlende artikel. Artiklen skal være henvendt til samfundsvidenskabelige kandidater og studerende, samt til andre med interesse for analyse af samfundsvidenskabelige og/eller forvaltningsmæssige forhold.

• Et notat. Notatet skal være henvendt til en minister, en departementschef, en ledelsesgruppe, en direktion eller andre personer eller grupper med formaliseret beslutningskompetence. Notatet skal være have en forside, der opsummerer notatet, herunder baggrunden for notatet og dets indstilling/anbefaling. Notatet skal beskrive en samfundsvidenskabelig og/eller forvaltningsmæssig problemstilling og give en begrundelse for og belyse konsekvenserne af notatets indstilling/anbefaling.

• Et handlings-eller løsningsorienteret projektforslag.Projektforslaget skal være udformet som en ansøgning henvendt til en pulje, fond, offentlig institution eller lignende inden for det samfundsvidenskabelige og/eller forvaltningsmæssige område. Projektansøgningen skal skitsere et handlingsorienteret projekt, der sigter mod at adressere en given problematik. Projektansøgningen skal indeholde og kort skitsere: Titel, Titel, ansøger(e), projektets formål, beskrivelse af baggrund/motivation/problemstillig, eventuelle samarbejdspartnere, projektets målgruppe(r), succeskriterier/potentielle effekt(er), projektets økonomi og projektplan inklusiv tidsplan og milepæle.

• En digital formidlingsproduktion. Denne kan f.eks. udarbejdes som en folder/brochure, et nyhedsbrev, eller et presse kit. Formidlingsproduktionen skal henvende sig bredt til personer med interesse for analyse af samfundsvidenskabelige og/eller forvaltningsmæssige forhold i relation til projektet, men som ikke er specialister/fagfæller. Den digitale formidlingsproduktion skal udarbejdes i A4, A5 eller A6 og indeholde som minimum en forside og en bagside. Forsiden skal som minimum indeholde et design/logo der henviser til de organisatoriske rammer materialet er udarbejdet i relation til (må gerne være et konstrueret eksempel) samt en overskrift. Bagsiden skal som minimum indeholde et kortfattet resume eller indholdsfortegnelse, kontaktinformation, samt produktionsdato. Formålet og målgruppen for formidlingsproduktionen skal fremgå klart. Formidlingsproduktionen bør endvidere indeholde links til anden relevant information/baggrundsrapporten såfremt denne findes digitalt. Formidlingsproduktioner vil typisk også indeholde, billeder, illustrationer, QR koder, audio og eller video mv.

• En kort forskningsartikel. Forskningsartiklen skal udarbejdes med udgangspunkt i projektets faste dele og være henvendt til et videnskabeligt tidsskrift inden for det samfundsvidenskabelige og/eller forvaltningsmæssige område. Forskningsartiklen kan have et teoretisk, metodisk eller empirisk sigte. Forskningsartiklen skal indeholde en introduktion, en kontekstualisering, teori, metode og empiri, analyse og konklusion.

Studerende, der skal skrive det problemorienterede formidlingsprojekt, må skrive sammen, uanset om de er indskrevet på herværende studieordning eller på studieordningen for Forvaltning.

Prøveform
Gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.

Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport og eventuelt supplerende materiale. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed på op til 5 min. De individuelle oplæg efterfølges af en dialog mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.

Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for projektet og de teoretiske, metodiske og empiriske perspektiver, som er relevante for projektet.

Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapporten og den enkelte studerendes mundtlige præstation.

Grupperne kan bestå af 2 til 6 studerende.

Omfangskravene for projektrapporten er:
For 2 studerende minimum 81.600 og maksimum 110.400 antal tegn inkl. mellemrum.
For 3 studerende minimum 81.600 og maksimum 110.400 antal tegn inkl. mellemrum.
For 4 studerende minimum 91.200 og maksimum 122.400 antal tegn inkl. mellemrum.
For 5 studerende minimum 91.200 og maksimum 122.400 antal tegn inkl. mellemrum.
For 6 studerende minimum 91.200 og maksimum 122.400 antal tegn inkl. mellemrum.

Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Eksaminationstid inkl. votering er:
For grupper af 2 studerende 60 minutter.
For grupper af 3 studerende 75 minutter.
For grupper af 4 studerende 90 minutter.
For grupper af 5 studerende 105 minutter.
For grupper af 6 studerende 120 minutter.

Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle

Bedømmelse: 7-trinsskala.

Censur: Intern medbedømmer.
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U40101 / U40495
Sidst ændret 25/06/2019

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 02-09-2019 08:15 - 02-09-2019 17:00 i uge 36
Gruppedannelse

Torsdag 03-10-2019 13:15 - 03-10-2019 17:00 i uge 40
Projektseminar

Torsdag 07-11-2019 13:15 - 07-11-2019 19:00 i uge 45
Formidlingsseminar

Tirsdag 17-12-2019 10:00 - 17-12-2019 10:00 i uge 51
Projekt aflevering

Mandag 20-01-2020 08:15 - Fredag 31-01-2020 17:00 i uge 04 og uge 05
Eksamensperiode (Mundtlig)

Mandag 24-02-2020 08:15 - Fredag 28-02-2020 17:00 i uge 09
Reeksamensperiode (Mundtlig)