PDF til print    Find kalender

Speciale (1-fags kandidat i Kommunikation)

Semester
F2019
Uddannelse
Kommunikation *
Aktivitetstype
Kandidatkursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier

Viden

  • Forskningsbaseret viden inden for udvalgte fagområder og forståelse af og refleksion over egen specialeundersøgelses placering i det faglige felt

  • Viden om den akademiske genre og den akademiske målgruppe som specialet henvender sig til

Færdigheder

  • Færdigheder i at anvende og mestre videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med en afgrænset, faglig og relevant problemstilling

  • Færdigheder i at identificere videnskabelige problemstillinger

  • Færdigheder i at analysere, kategorisere, diskutere, argumentere, reflektere og vurdere på et videnskabeligt grundlag

  • Færdigheder i at forholde sig kritisk til og vælge videnskabelige kilder, litteratur, teori og metoder

  • Færdigheder i at diskutere og indgå i en faglig argumentation

  • Færdigheder i at skrive i overensstemmelse med akademiske tekstnormer og med henblik på en akademisk målgruppe

Kompetencer

  • Kompetencer i selvstændigt at kunne igangsætte, styre og gennemføre en længerevarende akademisk undersøgelses- og skriveproces

  • Kompetencer i at identificere og tage ansvar for egen faglige og skriftsproglige udvikling og specialisering

Overordnet indhold

Specialearbejdet omfatter en skriftlig specialeafhandling med et emne og en problemstilling valgt af den studerende selv inden for kandidatuddannelsens rammer. I projektet skal indgå elementer af teoretiske, metodiske og praktiske problemer i intern og ekstern strategisk rganisationskommunikation. Der lægges vægt på at prøven præsenteres på et i det væsentlige idiomatisk, grammatisk og ortografisk korrekt sprog, fremstillingen skal være klar og overskuelig, litteraturhenvisninger og andre noter skal være fyldestgørende og i overensstemmelse med god praksis. Den studerende skal demonstrere beherskelse af en funktionel typografi og layout. Valget af illustrationsmateriale skal være hensigtsmæssigt i forhold til prøvens indhold og form.

Projektforløbet

Pensumkrav

Afhandlingen skal tage afsæt i relevant, akademisk litteratur med et omfang på minimum 1500 sider.

Produktion som del af specialearbejdet

Som led i specialearbejdet kan de(n) studerende planlægge og (helt eller delvist) gennemføre en eller flere kommunikations og informationsprocesser, som sigter på strategisk kommunikation, eller de(n) studerende kan deltage i en produktion tilrettelagt af andre. Når der foreligger et kommunikationsprodukt, som er resultatet af de(n) studerendes selvstændige indsats, indgår de kreative og innovative aspekter af det produktive arbejde i den samlede bedømmelse af specialearbejdet. Hvis specialet omfatter en produktion, skal afhandlingen indeholde en redegørelse for de teoretiske og praktiske overvejelser i forbindelse med planlægning, tilrettelæggelse og eventuel vurdering af produktionen/processen, og for de erfaringer, der er gjort gennem arbejdet. I produktioner, der indeholder skriftlig eller mundtlig tekst, lægges der vægt på, at den sproglige fremstilling svarer til kommunikationens indhold og formål, herunder målgruppens forudsætninger, og at den overholder normale formkrav med hensyn til grammatik, retskrivning og udtale. Omfangskravene er inklusive mellemrum, forside, indholdsfortegnelse, resumé, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Ved bedømmelsen af specialet skal der ud over det faglige indhold lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Stave- og formuleringsevnen indgår i bedømmelsen med vægten 10%. Studienævnet kan dispensere herfra for studerende, der dokumenterer en relevant specifik funktionsnedsættelse - medmindre stave- og formuleringsevnen er en væsentlig del af prøvens formål.

Resumeet skal indgå i specialebedømmelsen med vægten 5%.

Omfang

Specialeafhandlingen skal minimum have et omfang på 180.000 tegn inkl. mellemrum og må maksimalt have et omfang på 216.000 tegn inkl. mellemrum. Hvis afhandlingen er udarbejdet af flere i fællesskab, tillægges maksimum 24.000 tegn inkl. mellemrum for hver ekstra studerende. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv evt. bilag.

Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelsen, og der er anvendt et eksamensforsøg.

Resumé

Specialet skal være ledsaget af et resumé på et fremmedsprog. Hvis specialet er skrevet på et fremmedsprog, bortset fra norsk og svensk, kan resuméet skrives på dansk. Det anbefales at resuméet har et omfang på? minimum 1.200 tegn inkl. mellemrum, maksimum 2.400 tegn inkl. mellemrum. Resuméet placeres efter specialets indholdsfortegnelse, og indgår i det samlede omfangskrav beskrevet over.

Formidlingsartikel

I forbindelse med specialeafhandlingen skal de(n) studerende udarbejde en særskilt formidlingsartikel, hvor specialets problemstillinger (eller dele heraf) formidles til en nærmere afgrænset målgruppe. Formidlingsartiklen skal ledsages af en kort redegørelse for den valgte målgruppe, indhold samt valg af medie/medieplatform. Det anbefales at formidlingsartiklen har et omfang pa? minimum 4800 tegn inkl. mellemrum, maksimum 9600 tegn inkl. mellemrum. Det anbefales ligeledes at den ledsagende redegørelse har et omfang på minimum 2400 tegn inkl. mellemrum, maksimum 4800 tegn inkl. mellemrum. Formidlingsartiklen, samt redegørelsen, placeres til sidst i specialet, og indgår i det samlede omfangskrav beskrevet over.

Omfangskrav for studerende påbegyndt specialet FØR 01.08.2018

Specialemodulet omfatter et afsluttet specialeprojekt med et emne og en problemstilling valgt af den studerende selv inden for kandidatuddannelsens rammer. I projektet skal indgå elementer af teoretiske, metodiske og praktiske problemer i intern og ekstern strategisk organisationskommunikation. Hvis projektet omfatter en medieproduktion, skal specialeafhandlingen indeholde en redegørelse for de teoretiske og praktiske overvejelser i forbindelse med planlægning, tilrettelæggelse og eventuel vurdering af produktionen, og for de erfaringer der er gjort gennem arbejdet.

Specialemodulet afsluttes med udfærdigelse af en skriftlig specialeafhandling.

Derudover skal der udarbejdes et formidlingsprodukt hvor specialeafhandlingens problemstillinger (eller dele deraf) formidles til en afgrænset målgruppe.

Specialeafhandlingen udarbejdes individuelt eller i grupper af 2-6 studerende.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Den studerendes arbejdsindsats fordelt på specialearbejdet til 30 ECTS svarer til 810 arbejdstimer. De 810 timer fordeles i et gennemsnitligt semester på ca. 20 uger, og svarer til en arbejdsindsats på ca. 40 timer om ugen semesteret igennem.

De 810 timers arbejde indbefatter bl.a. introfase og gruppedannelse, litteratursøgning, læsning og review af litteratur, udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, deltagelse i specialeseminar og diverse foredrag, udarbejdelse af rapport, evaluering, eksamen mv.

Prøveform

Bedømmelsesform for studerende påbegyndt specialet EFTER 01.08.2018

Studienævnet har valgt, at prøveformen er: en samlet bedømmelse af specialet og en mundtlig prøve.

Specialet bedømmes efter 7-trins-skalaen med ekstern censur.

Prøven er en individuel prøve for studerende, der har udarbejdet specialet alene eller har anmodet om individuel prøve. Øvrige specialeprøver afholdes som gruppeprøve for deltagerne i specialearbejdet.

Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes speciale. Under eksamen er der mulighed for, at hver studerende mundtligt kan præsentere et kort oplæg. Eksaminationen foregår derudover som en samtale mellem studerende, eksaminator og censor. Den studerende skal eksamineres med udgangspunkt i hele specialet. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af specialet og den mundtlige præstation. Under prøven afsættes maks. 10 minutter pr. studerende til en selvvalgt, forberedt præsentation med afsæt i specialet. Prøven forløber derudover som en samtale mellem de(n) studerende, eksaminator og censor under ledelse af eksaminator. Under samtalen skal det sikres at alle eksaminander på lige vilkår får mulighed for at demonstrere deres kendskab til det fælles speciale og for at vise deres faglige niveau i relation til bedømmelseskriterierne. De studerende eksamineres med udgangspunkt i hele specialet og på en måde så individuel bedømmelse er mulig. De(n) studerende kan til den mundtlige eksamen medbringe en skriftlig disposition for den mundtlige fremlæggelse, enten i printet form eller i digital form præsenteret på egen computer. Den skriftlige disposition må højst være på 2.400 tegn og skal ikke indleveres på forhånd. Medbringer eksaminanden en printet skriftlig disposition, skal kopier af denne ved eksaminationens begyndelse afleveres til begge bedømmere. Derudover kan de(n) studerende medbringe andet præsentationsmateriale, så som et produkt, enten i fysisk form, eller i digital form præsenteret på egen computer.

Mundtlige prøvers varighed i forbindelse med speciale, er beskrevet i Fællesregler for Bachelor- og kandidatuddannelser på Roskile Universitet med senere ændringer.

Under prøven afsættes 10 minutter pr. studerende til en selvvalgt, forberedt præsentation med afsæt i specialeafhandlingen. Prøven forløber derudover som en samtale mellem de(n) studerende, eksaminator og censor under ledelse af eksaminator. Under samtalen skal det sikres at alle eksaminander på lige vilkår får mulighed for at demonstrere deres kendskab til den fælles afhandling og for at vise deres faglige niveau i relation til bedømmelseskriterierne. De(n) studerende kan til den mundtlige eksamen medbringe en skriftlig disposition for den mundtlige fremlæggelse, enten i printet form eller i digital form præsenteret på egen computer. Den skriftlige disposition må højst være på 1 side og skal ikke indleveres på forhånd. Medbringers en printet skriftlig disposition, skal kopier af denne ved eksaminationens begyndelse afleveres til begge bedømmere. Derudover kan de(n) studerende medbringe andet præsentationsmateriale, så som en kommunikationsproduktion, enten i fysisk form, eller i digital form præsenteret på egen computer. De(n) studerende eksamineres med udgangspunkt i hele specialeafhandlingen og på en måde så individuel bedømmelse er mulig. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af afhandlingen (inkluderet resumé og formidlingsartikel), den mundtlige præstation og evt. kommunikationsproduktion

Afhængigt af antallet af studerende bestemmes varigheden af eksaminationen, inklusiv votering, som følger

  • 1 studerende 30 minutter
  • 2 studerende 60 minutter
  • 3 studerende 75 minutter
  • 4 studerende 90 minutter
  • 5 studerende 105 minutter
  • 6 studerende 120 minutter

Bedømmelsesform for studerende påbegyndt specialet FØR 01.08.2018

De studerende vælger selv om de ønsker specialestudiet bedømt:

  • Alene på grundlag af den skriftlige afhandling og eventuelt supplerende materiale (rent skriftlig bedømmelse)

  • Ved en kombination af en skriftlig bedømmelse og en mundtlig prøve med udgangspunkt i den skriftlige afhandling mv. (kombineret skriftlig og mundtlig bedømmelse)

Hvis specialeafhandlingen er udarbejdet af en gruppe, skal det fremgå, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af afhandlingen mv. Indledning, konklusion, eventuelle produkter og resumé skal dog være omfattet af fælles ansvar.

Meddelelse om den ønskede prøveform afgives senest 2 uger før afleveringen af specialeafhandlingen, jf. Eksamensordningen § 36. De studerende i en gruppe kan vælge forskellig prøveform.

Hvis én eller flere af de studerende ønsker en bedømmelse alene baseret på den skriftlige afhandling mv. skal det fremgå hvem der er ansvarlig for hvilke dele af afhandlingen mv. Indledning, konklusion, eventuelle produkter og resumé skal dog være omfattet af fælles ansvar. En individualisering skal fremgå af afhandlingen ved indleveringen. Den skal være reel og vise hvilken studerende der har hovedansvaret for de enkelte afsnit.

Hvis specialeafhandlingen ikke er individualiseret, kan den kun bedømmes ved en samlet bedømmelse af afhandlingen mv. og en mundtlig prøve. Hvis bedømmelsen af specialestudiet omfatter en mundtlig prøve, gennemføres denne på samme måde som ved projekteksamen. Dvs. at prøven er en gruppeprøve, og at bedømmelsen tager udgangspunkt i den fælles specialeafhandling og eventuelt supplerende materiale. Under prøven afsættes dog 30 minutter per studerende, inkl. votering, og den enkelte studerende kan indlede med et forberedt selvvalgt oplæg på højst 10 minutter med afsæt i den fælles specialeafhandling. Prøven forløber derudover som en samtale mellem de(n) studerende, eksaminator og censor under ledelse af eksaminator. Under samtalen skal det sikres at alle eksaminander på lige vilkår får mulighed for at demonstrere deres kendskab til det fælles projekt og for at vise deres faglige niveau i relation til bedømmelseskriterierne.

De studerende eksamineres med udgangspunkt i hele specialeafhandlingen og på en måde så individuel bedømmelse er mulig.

I bedømmelsen af specialeafhandlingen indgår en bedømmelse af de studerendes stave- og formuleringsevne. Dette omfatter korrekt stavning, korrekt tegnsætning, overholdelse af rigssprogets normer og ordvalg og sætningsbygning, samt evnen til en klar og overskuelig fremstilling af det faglige stof. Dette er en væsentlig del af de faglige mål for specialearbejdet i faget Kommunikation.

Stave- og formuleringsevnen indgår sammen med formidlingsproduktet med vægten 25 %. Resumeet skal indgå i specialebedømmelsen med vægten 5 %.

Bedømmelse sker efter 7-trins-skalaen med ekstern censur.

Afhængigt af antallet af studerende bestemmes varigheden af eksaminationen, inklusiv votering, som følger

  • 1 studerende 30 minutter
  • 2 studerende 60 minutter
  • 3 studerende 75 minutter
  • 4 studerende 90 minutter
  • 5 studerende 105 minutter
  • 6 studerende 120 minutter
Prøvetype
Gruppeprøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Censur
Ekstern (dvs. at vejleder og en ekstern censor bedømmer)
Evaluering- og feedback former

I forbindelse med specialevejledning, specialeseminar og/eller specialekursus, modtager de(n) studerende peer-feedback og vejlederfeedback (mundtligt og/eller skriftligt) i relation til problemformulering, teori, metode, formidling og proces.

Ved den mundtlige specialeeksamen modtager de(n) studerende mundtlig feedback i forlængelse af karaktergivningen. Her gennemgår bedømmerne de styrker og svagheder eksamenspræstationen bar præg af, og der gives også mulighed for at de(n) studerende kan spørge ind til bedømmelsen.

Hvert 3. år gennemføres en formel evaluering af specialeforløbet, både vejledning og eksamen, samt de(n) studerendes oplevelse af det samlede uddannelsesforløb. Evalueringen bygger på en digital spørgeskemaundersøgelse, og behandles efterfølgende af studieleder og studienævn. Dette gennemføres ikke i foråret 2019.

Endvidere opfordres de(n) studerende og vejleder til uformelt at evaluere specialeforløbet (løbende og afsluttende). Den uformelle evaluering behandles kun af vejleder, med mindre vejleder skønner at studieleder skal inddrages.

Studieleder/faglig koordinator
Ib Tunby Gulbrandsen (ibtunby@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Ib Tunby Gulbrandsen (ibtunby@ruc.dk)
Eksamensadministration
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
STADS stamdata
speciale
belastning : 30 ECTS aktivitetskode : U25345
prøveform : bedømmelse : censur :
Sidst ændret 14/01/2019

Undervisningsgange: