PDF til print    Find kalender

Projekt: Digitale medier og interaktionsdesign (1-fags kandidat i Kommunikation)

Semester
F2019
Uddannelse
Kommunikation *
Aktivitetstype
Kandidatprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier

Viden

  • Viden om medie- og designteori med særlig vægt på digitale medier samt nye former for interaktionsmuligheder forbundet med disse.

  • Viden om teoretiske, metodiske og praktiske forudsætninger for arbejdet med digitale medier og interaktionsdesign, som er særligt relevante inden for intern og ekstern strategisk organisationskommunikation.

  • Kritisk refleksion over valg af teori, metode og praksis i forbindelse med projektet.

Færdigheder

  • At kunne udarbejde, gennemføre og/eller analysere og vurdere kommunikations- eller informationsindsatser der sigter mod formidling af information til en eller flere nærmere afgrænsede målgrupper med anvendelse af digitale medier, især interaktions- og webdesign.

  • At kunne tilrettelægge, analysere og vurdere den indholdsmæssige udformning og udvikling af organisationers kommunikations- og medieplatforme

  • At kunne tage ansvar for planlægning og valg af metoder til empiriske undersøgelser af brugerne og virkningen af digital kommunikation.

  • At kunne formidle forskningsbaseret viden om design og udvikling af digital kommunikation, og diskutere professionelle kommunikationsproblemstillinger på et videnskabeligt grundlag til både fagfæller og ikke-specialister.

Kompetencer

  • At kunne igangsætte og gennemføre et projektarbejde, inkluderet udarbejde en digital medieproduktion, samt indgå professionelt i samarbejde med andre, herunder evt. professionelle teknikere og producenter.

  • At kunne håndtere og styre komplekse teoretiske og metodiske principper i analyse af konkrete eksempler på forskellige medieringsformer.

  • Selvstændigt at kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering inden for digitale medier og interaktionsdesign.

Overordnet indhold

Projektarbejdet på 2. semester omfatter et emne og en problemstilling valgt af den studerende selv inden for semesterets rammer. I projektet skal indgå elementer af informationsteknologi med særligt henblik på digitale medier og interaktionsdesign, herunder en konkret digital medieproduktion, indenfor den af de studerendes definerede projektramme.

Uddybende beskrivelse

Projektet udføres som gruppeprojekt med 2-6 deltagere, men studielederen kan i særlige tilfælde tillade at en studerende udarbejder et projekt eller eksamineres alene. Projektarbejdet afsluttes med udarbejdelsen af en skriftlig projektrapport. Projektarbejdet skal omfatte udarbejdelsen af en konkret digital medieproduktion, så som et redesign af et website, udvikling af en app, design af en intranetplatform o.l.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Den studerendes arbejdsindsats fordelt på projektarbejdet til 15 ECTS svarer til 405 arbejdstimer.

Den primære arbejdsindsats på projektarbejdet lægges normalt i den sidste halvdel af semestret fordelt på ca. 10 uger, og svarer til en arbejdsindsats på ca. 40 timer om ugen.

De 405 timers arbejde indbefatter bl.a. introfase og gruppedannelse, litteratursøgning, læsning og review af litteratur, udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, udarbejdelse af rapport, evaluering, eksamen mv.

Prøveform

Projektgruppeeksamen

Mundtlig projekteksamen med udgangspunkt i en projektrapport og en digital medieproduktion.

Omfang

Opgaven skal have et omfang på minimum 108.000 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 144.000 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg.

Den skriftlige rapport skal indeholde en redegørelse for de teoretiske og praktiske overvejelser i forbindelse med planlægning, tilrettelæggelse og eventuel vurdering af den digitale medieproduktion, og for de erfaringer, der er gjort gennem arbejdet. I digitale medie produktioner, der indeholder skriftlig eller mundtlig tekst, lægges der vægt på, at den sproglige fremstilling svarer til kommunikationens indhold og formål, herunder målgruppens forudsætninger, og at den overholder normale formkrav med hensyn til grammatik, retskrivning og udtale.

Pensumkrav

Projektrapporten skal tage afsæt i relevant, akademisk litteratur med et omfang på minimum 1000 sider.

Den mundtlige prøve

Under prøven afsættes 5 minutter pr. studerende til en selvvalgt, forberedt præsentation med afsæt i det fælles projektarbejde, og prøven forløber derudover som en samtale mellem de(n) studerende, en bedømmer og en medbedømmer. Under eksaminationen skal det sikres at alle eksaminander på lige vilkår får mulighed for at demonstrere deres kendskab til det fælles projekt og for at vise deres faglige niveau i relation til det forventede læringsudbytte.

Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af projektrapporten, den mundtlige præstation og den digitale medieproduktion.

Der lægges vægt på at prøven præsenteres på et i det væsentlige idiomatisk, grammatisk og ortografisk korrekt sprog, fremstillingen skal være klar og overskuelig, litteraturhenvisninger og andre noter skal være fyldestgørende og i overensstemmelse med god praksis. Den studerende skal demonstrere beherskelse af en funktionel typografi og layout. Valget af illustrationsmateriale skal være hensigtsmæssigt i forhold til prøvens indhold og form.

Afhængigt af antallet af studerende bestemmes varigheden af eksaminationen, inklusiv votering, som følger

2 studerende 60 minutter 3 studerende 75 minutter 4 studerende 90 minutter 5 studerende 105 minutter 6 studerende 120 minutter 7 studerende 135 minutter 8 studerende 150 minutter

Omprøveform

Svarer til den ordinære prøve.

Prøvetype
Gruppeprøve
Hjælpemidler til eksamen

De(n) studerende kan til den mundtlige eksamen medbringe en skriftlig disposition for den mundtlige fremlæggelse, enten i printet form eller i digital form præsenteret på egen computer. Den skriftlige disposition må højst være på 1 side og skal ikke indleveres på forhånd. Medbringer eksaminanden en printet skriftlig disposition, skal kopier af denne ved eksaminationens begyndelse afleveres til begge bedømmere. Derudover skal de(n) studerende medbringe den digitale medie produktion, præsenteret på egen computer.

Bedømmelse
7-trinsskala
Censur
Intern (dvs. at vejleder og en intern censor bedømmer)
Evaluering- og feedback former

I forbindelse med gruppedannelse og projektvejledning modtager de(n) studerende peer-feedback og vejlederfeedback (mundtligt og/eller skriftligt) i relation til problemformulering, teori, metode, formidling og proces.

Ved den mundtlige projekteksamen modtager de(n) studerende mundtlig feedback i forlængelse af karaktergivningen. Her gennemgår bedømmerne de styrker og svagheder eksamenspræstationen bar præg af, og der gives også mulighed for at de(n) studerende kan spørge ind til bedømmelsen.

Hvert 3. år gennemføres en formel evaluering af projektforløbet og semesteret. Evalueringen bygger på en digital spørgeskemaundersøgelse, og behandles efterfølgende af studieleder og studienævn. Dette gennemføres ikke i foråret 2019.

Endvidere opfordres de(n) studerende og vejleder til uformelt at evaluere projektforløbet (løbende og afsluttende). Den uformelle evaluering behandles kun af vejleder, med mindre vejleder skønner at studieleder skal inddrages.

Studieleder/faglig koordinator
Ib Tunby Gulbrandsen (ibtunby@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Ib Tunby Gulbrandsen (ibtunby@ruc.dk)
STADS stamdata
kandidatprojekt
belastning : 15 ECTS aktivitetskode : U41048
prøveform : Projekt (ut) bedømmelse : 7-trinsskala censur : Intern censur
Sidst ændret 14/01/2019

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 27-05-2019 09:00 - 27-05-2019 09:00 i uge 22
KOMM:Projekt: Digitale medier og interaktionsdesign (1-fags) - Ordinær aflevering

Mandag 17-06-2019 08:15 - Fredag 28-06-2019 17:00 i uge 25 og uge 26
KOMM:Projekt: Digitale medier og interaktionsdesign (1-fags) - Ordinær mundtlig eksamensperiode

Torsdag 22-08-2019 08:15 - Fredag 23-08-2019 17:00 i uge 34
KOMM:Projekt: Digitale medier og interaktionsdesign (1-fags) - Reeksamen mundtlig eksamensperiode

Lørdag 01-02-2020 00:00 - 01-02-2020 00:00 i uge 05
KOMM:Projekt: Digitale medier og interaktionsdesign (1-fags) - Gruppedannelse