Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Kommunikation *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden
Færdigheder
Kompetencer
|
Overordnet indhold |
På kurset bliver de studerende introduceret til grundlæggende teorier, metoder og begreber indenfor kommunikations-, strategi- og medieforskningen, med det mål at udvikle en forståelse for, og kundskab om, hvordan sociale medier, både selvstændigt og integreret, kan bruges i en organisations strategiske kommunikation. For at forstå hvad sociale medier er, fokuserer kurset på teorier og problemstillinger i tilknytning til, hvad de betyder for organisationers kommunikation. De studerende bliver udfordret til at overveje fx samspil mellem online / offline sociale netværk, motivationsfaktorer for deltagelse på forskellige typer af sociale medier og globale skævheder i adgangen til sociale medier. For at forstå hvordan sociale medier kan anvendes strategisk, gives en teoretisk og metodisk introduktion til den målrettede brug af platformene. Bl.a. vil de studerende blive introduceret til netværksanalyse, netnografi og text-mining. Desuden introduceres de studerende til overordnede praktiske og juridiske/etiske problemstillinger i forbindelse med kommunikation via sociale medier. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset samlæses med det engelske kursus "Social Media" Se info om kursusgange her Studerende som er indskrevet på en dansk sproget kandidatuddannelse, hvor kurset er obligatorisk, kan aflægge prøven på dansk. Opgaveformuleringen vil blive stillet på både dansk og engelsk. Se info om eksamenstidspunkt i kursusgange herunder |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset består af en blanding af forelæsninger, diskussion, og kan omfatte gruppearbejde og peer feedback. Det er organiseret omkring en række temaer, som vil fremgå ved kursets start. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Forventet arbejdsindsats i forbindelse med kurset: 24 timer: Konfrontationstimer fordelt på forelæsninger og øvelser 60 timer: 2,5 timers forberedelsestid per konfrontationstime 40 timer: Eksamensopgave 11 timer: Andre aktiviteter 135 timer i alt (1 ECTS point = 27 arbejdstimer) Forberedelsestid indebærer både læsning af kursets pensum, samt løsning af diverse opgaver undervejs på kurset, som kræver forberedelse hjemmefra. Andre aktiviteter omfatter semesterintroduktion, litteratursøgning, deltagelse i diverse foredrag, seminarer, evaluering, mv. |
Prøveform |
En individuel mundtlig prøve med udgangspunkt i en skriftlig gruppesynopsis. Omfang Den skriftlige gruppesynopsis skal have et omfang på minimum 7.200 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 14.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. De studerende har 72 timer til at udfærdige gruppesynopsis. Den mundtlige prøve har en samlet varighed af 20 minutter, inklusiv votering. Under prøven afsættes 3 minutter til en selvvalgt forberedt præsentation med afsæt i synopsis, og prøven forløber derudover som en samtale mellem den studerende, en bedømmer og en censor, med udgangspunkt i hele kursets pensum Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af den skriftlige synopsis og den mundtlige præstation. Der lægges vægt på at prøven præsenteres på et i det væsentlige idiomatisk, grammatisk og ortografisk korrekt sprog, fremstillingen skal være klar og overskuelig, litteraturhenvisninger og andre noter skal være fyldestgørende og i overensstemmelse med god praksis. Den studerende skal demonstrere beherskelse af en funktionel typografi og layout. Valget af illustrationsmateriale skal være hensigtsmæssigt i forhold til prøvens indhold og form. |
Omprøveform |
Svarer til den ordinære prøve. |
Prøvetype |
Individuel prøve
|
Hjælpemidler til eksamen |
Den studerende kan til den mundtlige eksamen medbringe en skriftlig disposition for den mundtlige fremlæggelse, enten i printet form eller i digital form præsenteret på egen computer. Den skriftlige disposition må højst være på 1 normalside og skal ikke indleveres på forhånd. Medbringer eksaminanden en printet skriftlig disposition, skal kopier af denne ved eksaminationens begyndelse afleveres til bedømmeren og censor. Derudover kan den studerende medbringe andet præsentationsmateriale enten i fysisk form, eller i digital form præsenteret på egen computer. |
Bedømmelse |
7-trinsskala
|
Censur |
Ekstern (dvs. at underviser og en ekstern censor bedømmer)
|
Evaluering- og feedback former |
De(n) studerende modtager peer-feedback og underviserfeedback i forbindelse med diskussioner, øvelser og gruppearbejde. Endvidere modtager de(n) studerende underviserfeedback i forbindelse med eksamen, med fokus på styrker og svagheder. Hvert 3. år gennemføres en formel evaluering af kurset. Evalueringen bygger på en digital spørgeskemaundersøgelse, og behandles efterfølgende af studieleder og studienævn. Dette gennemføres i foråret 2019. Endvidere kan underviser vælge at uformelt evaluere kurset (løbende og/eller afsluttende). Den uformelle evaluering behandles kun af underviser, med mindre underviser skønner at studieleder skal inddrages. |
Aktivitetsansvarlig |
Ib Tunby Gulbrandsen (ibtunby@ruc.dk)
|
Underviser |
Emma Christensen (emch@ruc.dk)
|
Eksamensadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 14/01/2019 |