PDF til print    Find kalender

Sociale medier (1-fags kandidat i Kommunikation)

Semester
F2019
Uddannelse
Kommunikation *
Aktivitetstype
Kandidatkursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier

Viden

  • Viden om og overblik over teoretiske og metodiske retninger, der kan bidrage til at forstå sociale medier ud fra en samfundsmæssig, videnskabelig og kommunikativ vinkel.

  • Viden om grundlæggende mediesociologiske begreber og metoder, herunder netværksanalyse, netnografi og text-mining.

  • Viden om principper for interaktion på sociale medier, og hvilken rolle teknologien spiller i denne interaktion.

Færdigheder

  • At kunne definere og evaluere brugen og effekten af sociale medier, både teoretisk og praktisk, med særligt henblik på strategisk organisationskommunikation.

  • At kunne vurdere, hvilke medieplatforme der er relevante i forhold til forskellige organisationers kommunikationsbehov.

  • At kunne analysere, vurdere, og diskutere kommunikative muligheder og udfordringer ved brugen sociale medier.

Kompetencer

  • Selvstændigt at kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering inden for brugen af sociale medier til strategisk organisationskommunikation.
Overordnet indhold

På kurset bliver de studerende introduceret til grundlæggende teorier, metoder og begreber indenfor kommunikations-, strategi- og medieforskningen, med det mål at udvikle en forståelse for, og kundskab om, hvordan sociale medier, både selvstændigt og integreret, kan bruges i en organisations strategiske kommunikation.

For at forstå hvad sociale medier er, fokuserer kurset på teorier og problemstillinger i tilknytning til, hvad de betyder for organisationers kommunikation. De studerende bliver udfordret til at overveje fx samspil mellem online / offline sociale netværk, motivationsfaktorer for deltagelse på forskellige typer af sociale medier og globale skævheder i adgangen til sociale medier. For at forstå hvordan sociale medier kan anvendes strategisk, gives en teoretisk og metodisk introduktion til den målrettede brug af platformene. Bl.a. vil de studerende blive introduceret til netværksanalyse, netnografi og text-mining.

Desuden introduceres de studerende til overordnede praktiske og juridiske/etiske problemstillinger i forbindelse med kommunikation via sociale medier.

Uddybende beskrivelse

Kurset samlæses med det engelske kursus "Social Media"

Se info om kursusgange her

Studerende som er indskrevet på en dansk sproget kandidatuddannelse, hvor kurset er obligatorisk, kan aflægge prøven på dansk. Opgaveformuleringen vil blive stillet på både dansk og engelsk.

Se info om eksamenstidspunkt i kursusgange herunder

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset består af en blanding af forelæsninger, diskussion, og kan omfatte gruppearbejde og peer feedback. Det er organiseret omkring en række temaer, som vil fremgå ved kursets start.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Forventet arbejdsindsats i forbindelse med kurset:

24 timer: Konfrontationstimer fordelt på forelæsninger og øvelser

60 timer: 2,5 timers forberedelsestid per konfrontationstime

40 timer: Eksamensopgave

11 timer: Andre aktiviteter

135 timer i alt (1 ECTS point = 27 arbejdstimer)

Forberedelsestid indebærer både læsning af kursets pensum, samt løsning af diverse opgaver undervejs på kurset, som kræver forberedelse hjemmefra. Andre aktiviteter omfatter semesterintroduktion, litteratursøgning, deltagelse i diverse foredrag, seminarer, evaluering, mv.

Prøveform

En individuel mundtlig prøve med udgangspunkt i en skriftlig gruppesynopsis.

Omfang

Den skriftlige gruppesynopsis skal have et omfang på minimum 7.200 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 14.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg.

De studerende har 72 timer til at udfærdige gruppesynopsis.

Den mundtlige prøve har en samlet varighed af 20 minutter, inklusiv votering. Under prøven afsættes 3 minutter til en selvvalgt forberedt præsentation med afsæt i synopsis, og prøven forløber derudover som en samtale mellem den studerende, en bedømmer og en censor, med udgangspunkt i hele kursets pensum Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af den skriftlige synopsis og den mundtlige præstation.

Der lægges vægt på at prøven præsenteres på et i det væsentlige idiomatisk, grammatisk og ortografisk korrekt sprog, fremstillingen skal være klar og overskuelig, litteraturhenvisninger og andre noter skal være fyldestgørende og i overensstemmelse med god praksis. Den studerende skal demonstrere beherskelse af en funktionel typografi og layout. Valget af illustrationsmateriale skal være hensigtsmæssigt i forhold til prøvens indhold og form.

Omprøveform

Svarer til den ordinære prøve.

Prøvetype
Individuel prøve
Hjælpemidler til eksamen

Den studerende kan til den mundtlige eksamen medbringe en skriftlig disposition for den mundtlige fremlæggelse, enten i printet form eller i digital form præsenteret på egen computer. Den skriftlige disposition må højst være på 1 normalside og skal ikke indleveres på forhånd.

Medbringer eksaminanden en printet skriftlig disposition, skal kopier af denne ved eksaminationens begyndelse afleveres til bedømmeren og censor. Derudover kan den studerende medbringe andet præsentationsmateriale enten i fysisk form, eller i digital form præsenteret på egen computer.

Bedømmelse
7-trinsskala
Censur
Ekstern (dvs. at underviser og en ekstern censor bedømmer)
Evaluering- og feedback former

De(n) studerende modtager peer-feedback og underviserfeedback i forbindelse med diskussioner, øvelser og gruppearbejde. Endvidere modtager de(n) studerende underviserfeedback i forbindelse med eksamen, med fokus på styrker og svagheder.

Hvert 3. år gennemføres en formel evaluering af kurset. Evalueringen bygger på en digital spørgeskemaundersøgelse, og behandles efterfølgende af studieleder og studienævn. Dette gennemføres i foråret 2019.

Endvidere kan underviser vælge at uformelt evaluere kurset (løbende og/eller afsluttende). Den uformelle evaluering behandles kun af underviser, med mindre underviser skønner at studieleder skal inddrages.

Aktivitetsansvarlig
Ib Tunby Gulbrandsen (ibtunby@ruc.dk)
Underviser
Emma Christensen (emch@ruc.dk)
Eksamensadministration
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
STADS stamdata
kandidatkursus
belastning : 5 ECTS aktivitetskode : U26139
prøveform : Mundtlig (ua) bedømmelse : 7-trinsskala censur : Ekstern censur
Sidst ændret 14/01/2019

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Fredag 12-04-2019 12:00 - Onsdag 17-04-2019 12:00 i uge 15 og uge 16
KOMM: Sociale medier (1-fags) - Aflevering af gruppesynopsis

Fredag 10-05-2019 08:15 - 10-05-2019 17:00 i uge 19
KOMM: Sociale medier (1-fags) - Mundtlig prøve

Mandag 05-08-2019 09:00 - Torsdag 08-08-2019 09:00 i uge 32
KOMM: Sociale medier (1-fags) - Reeksamen aflevering af gruppesynopsis

Onsdag 21-08-2019 08:15 - 21-08-2019 17:00 i uge 34
KOMM: Sociale medier (1-fags) - Reeksamen mundtlig prøve