Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Forvaltning * / Politik og Administration * / Socialvidenskab *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden
Færdigheder
Kompetencer
|
Overordnet indhold |
Specialiseringskurserne udbydes i relation til tematikken og overskriften ’Social og samfundsmæssig analyse’
|
Uddybende beskrivelse |
Kursets skaber et overblik over omsorgens betingelser i velfærdsstatsligt regi, de udfordringer som de professionelle møder, deres arbejdsvilkår og betydningen af disse for omsorgen for borgere. Vi ser på forskellige samfundsmæssige processer som neo-liberalisme, globalisering og teknologificering og deres betydning for omsorgslandskabet. Vi ser bl.a. på socialrådgivere, sygeplejersker, sosu-hjælpere, pædagoger, lærere m.fl., deres professionsidentitet. Kurset er tværfagligt og kombinerer bl.a. sociologisk og politologiske litteratur. Kurset giver dig en teoretisk forståelse af de forandrede vilkår for professionaliseret omsorg i en nutidig, nordisk velfærdsstatslig kontekst. Ved hjælp af nedslag på 3 forskellige felter som sygehuse, daginstitutioner og ældreomsorg får du en dybere indsigt i velfærdsprofessionelt arbejde og forskellige tematikker. Det være sig bl.a. forholdet mellem leg og læring i daginstitutionerne og forholdet mellem forskellige politiske logikker i ældreomsorgen. Indsigten i de forskellige tematikker og felter, giver dig kompetencer til at kunne navigere i en offentlig forvaltning med det som bredt kunne betegnes som ”velfærdsprofessionelle”, når du som færdig kandidat opfattes som repræsentant for en DJØF’iseret embedsmandskultur. Og hvis du bliver ansat i en konsulentbureau, vil kurset give dig en uvurderlig indsigt i de væsentligste politiske forandringsprocesser i offentligt velfærdsarbejde med særligt henblik på innovation og forebyggelse. Kurset består af 3 blokke. Dels en blok om omsorg og velfærdsprofessionelle, dels en blok om centrale samfundsmæssige processer som neo-liberalisme, globalisering, teknologi (det post-humane) og deres betydning for omsorgen, dels en blok med nedslag på de 3 nævnte felter. Kursuslitteratur skal enten købes i Bogladen, downloades fra REX eller moodle. Husk at du skal være logget ind med dit brugernavn og password for at kunne få adgang til artiklerne i RUB’s elektroniske database. Kurset er dialogbaseret og forudsætter derfor, at der læses til hver gang. Kurser udbydes under: - Socialvidenskab - Politik og Administration |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kursusforløb tager udgangspunkt i korte, oversigtsorienterede forelæsninger, der fortsættes med mere dialogorienterede undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, summegrupper, korte videoer, studenteroplæg og peer feedback. Under kursusforløbet udarbejdes en skriftlig opgave, som er en besvarelse af et spørgsmål, som udleveres ved kursusstart, ligesom der vil være en afsluttende, skriftlig 48 timers eksamen. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Undervisning: 15 timer (10 gange á 90 minutter) Studenteroplæg: Alle skal holde to korte oplæg af max. 10 minutter= 1x 15 + 1x5= 20 timer Forberedelse til kursusgange: 180 timer Skriftlige, individuelle prøver: 55 timer Ialt 270 timer |
Pensum |
Järvinen, M. og Mik-Meyer, N (2012). At skabe en professionel. København: Hans Reitzel. Mol, A (2006). A Logic of Care – Health and the problem of patient choice. London: Routledge. Dahl, H.M. (2017). Struggles in (elderly) care – A feminist view. London: Palgrave Macmillan (udvalgte kapitler). |
Prøveform |
Prøven består af to dele:
Opgaverne afvises begge fra eksamen, hvis én eller begge overstiger det maksimale omfang . Der gives én samlet karakter. De to delopgaver vægter ligeligt ved bedømmelsen. Manglende rettidig aflevering af den første delopgave medfører, at den studerende ikke kan deltage i 48-timers prøven. Hvis den studerende ønsker adgang til omprøve i reeksamensterminen, skal den studerende aflevere delopgaven senest to uger efter kursets afslutning. |
Omprøveform |
Omprøven til den 48-timers skriftlige hjemmeopgave foregår i reeksamensperioden. Omprøven følger herudover de samme bestemmelser som den ordinære eksamen. |
Prøvetype |
Individuel prøve
|
Hjælpemidler til eksamen |
Alle |
Bedømmelse |
7-trinsskala
|
Censur |
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
|
Evaluering- og feedback former |
feed-back på mundtlige oplæg og på summegruppernes svar. |
Aktivitetsansvarlig |
Hanne Marlene Dahl (hmdahl@ruc.dk)
|
Underviser | |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 08/01/2019 |