Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Forvaltning * / Politik og Administration * / Socialvidenskab *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Forudsætning for deltagelse |
Hvis du har taget BK-8-kurset i Kvantitativ metode på bachelorniveau, kan du ikke deltage i dette kursus. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden Viden om akademiske og/eller praksisrettede metoder, deres anvendelse og relevans på videregående niveau. Forståelse for og kritisk refleksion over akademiske og/eller videnskabeligt baseret praksisrettede metoder inden for den samfundsvidenskabelige forskning og dens anvendelser indenfor den studerendes fremtidige profession som fx underviser, projektleder, konsulent, leder eller forsker. Færdigheder Udføre undersøgelser og analyser ved hjælp af akademiske og/eller videnskabeligt baseret praksisrettede metoder. Vurdere og vælge metoder inden for den forskningsmæssige og professionelle praksis. Formidle og diskutere akademiske og/eller videnskabeligt baseret praksisrettede undersøgelser i en sproglig form, der er korrekt, klar, fagligt præcis, velstruktureret og velargumenteret. Kompetencer Samarbejde med kolleger i anvendelsen af forskellige akademiske og/eller videnskabeligt baseret praksisrettede metoder og analyseformer i forhold til relevante problemstillinger i forskningsmæssige og professionelle kontekster. Refleksion over egen læring og ansvar egen faglige udvikling. |
Overordnet indhold |
Forskningsmæssige og professionelle præmisser for akademiske og videnskabeligt baserede praksisrettede analyser. Fremgangsmåder ved brugen af akademiske og/eller videnskabeligt baseret praksisrettede redskaber i henholdsvis forskningsmæssige og professionelle kontekster. |
Uddybende beskrivelse |
Formålet med kurset er, at give de studerende en grundlæggende forståelse af kvantitativ metode og kompetencer i at anvende disse til at analysere samfundsvidenskabelige data samt at bruge statistisk software(SPSS) til bearbejdning og analyse af kvantitativ empiri. Kurset vil give en indføring i deskriptiv statistik, statistiske (standard)fordelinger, hypoteseafprøvning samt statistiske metoder, så som regressionsanalyse. Målet med kurset er, at den studerende erhverver følgende færdigheder og kompetencer:
|
Undervisnings- og arbejdsform |
Forelæsninger, øvelser, studenter-præsentationer, peer feedback og diskussioner. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Kurset kræver en samlet arbejdsindsats på 130-150 timer. Heraf 20 til at følge undervisning, ca. 80-100 til at læse pensum og lave øvelser, og cirka 20 timer til eksamen. |
Pensum |
Galderisi, Peter (2015): Understanding Political Science Statistics. Observations and Expectations in Political Analysis. Routledge. |
Prøveform |
Eksamen består af en 48-timers skriftlig prøve. Opgaven stilles af den kursusansvarlige. Besvarelsen må have et maksimalt omfang på 14.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. |
Omprøveform |
Omprøven følger de samme bestemmelser som den ordinære eksamen, og der skal afleveres en ny skriftlig opgave. |
Prøvetype |
Individuel prøve
|
Hjælpemidler til eksamen |
Alle |
Bedømmelse |
7-trinsskala
|
Censur |
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
|
Evaluering- og feedback former |
De studerende får feed-back på øvelserne, som hører til hver kursusgang. Der lægges således svar ud til øvelserne og eventuelle spørgsmål diskuteres ved undervisningen. |
Aktivitetsansvarlig |
Carina Saxlund Bischoff (carinasb@ruc.dk)
|
Underviser |
Anders Ejrnæs (ejrnaes@ruc.dk)
Carina Saxlund Bischoff (carinasb@ruc.dk) Ole Helby Petersen (olehp@ruc.dk) Lena Brogaard (brogaard@ruc.dk) |
Eksamensadministration |
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
|
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 06/12/2018 |