Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Forvaltning * / Politik og Administration * / Socialvidenskab *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden
Færdigheder
Kompetencer
|
Overordnet indhold |
|
Uddybende beskrivelse |
På dette kursus lærer du, at anvende statistiske metoder på et videregående niveau til at analysere kvantitative data, fortolke statistiske resultater på baggrund af samfundsvidenskabelige teorier og forholde dig kritisk til disse. Kurset fokuserer på metoder, som bygger videre på simple lineær regression (OLS). Kurset vil bl.a. introducere ikke-lineære regressionsmodeller, såsom logistisk regression. Denne metode anvendes når den afhængige variabel er kategorisk, som når man f.eks. vil undersøge hvilke faktorer har betydning for om man er arbejdsløs eller ikke-arbejdsløs. Vi arbejder også med hvordan man kan undersøge ikke-lineære effekter af variable i en OLS regressions model. Man kan f.eks. have en teori om at indkomst har en betydning for hvor lykkelig man er, men at ændringer i indkomst i den ’lave ende’ har større betydning end ændringer i den ’høje ende’. Den slags effekter vil man få redskaber til at undersøge. Derudover vil vi arbejde med multi-level regressionsmodeller, der anvendes når man skal analysere data på forskellige niveauer f.eks. individer i forskellige lande. Denne metode muliggør at man kan arbejde med variable på lande niveau (f.eks. velfærdsregimer eller ginikoefficient) og samtidigt inddrage faktorer på individ niveau (f.eks. indkomst eller politisk overbevisning). Det gør, at man i samme model tage højde for at individers adfærd og holdninger påvirkes af individuelle faktorer, såvel som faktorer på lande niveau. Formålet med kurset er at gøre deltagerne i stand til at anvende og statistiske metoder, herunder ikke-lineær regression, multi-level regression og logistisk regression til at gennemføre samfundsvidenskabelige analyser. Konkret vil de studerende bl.a. få til opgave at belyse politisk deltagelse og stemmeadfærd, holdning til indvandrere, tillid og social kapital mv. ved at bruge komparative europæiske survey data. Kurset vil således relatere de statistiske analyser til teorier om politisk deltagelse, stemmeadfærd, social kapital og sammenhængskraft. Kurset vil bestå af både forelæsninger hvor centrale statistiske begreber og problemstillinger vil blive præsenteret, og øvelser hvor de studerende skal lave statistiske analyser i datasæt, såsom European Social Survey, European value studies og OECD data. Kurset vil give gode forudsætninger for at de studerende kan anvende de lærte statistiske metoder i deres projekt og senere i specialet. Viden om statistiske metoder på et videregående niveau Færdigheder i at analysere store datasæt med statistikprogrammet SPSS Færdigheder i at anvende regressionsmodeller til at analysere samfundsvidenskabelige data Kompetencer i at forstå og forholde sig kritisk til eksisterende statistiske analyser Kompetence til analyserer store komparative survey data såsom European social Survey |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kombination af forelæsning øvelser og studenter oplæg |
Prøveform |
Eksamen består af en individuel skriftlig metodeopgave, som diskuterer og problematiserer forskellige mulige metodiske tilgange. Opgaven stilles af den kursusansvarlige senest ved. 5. kursusgang. Opgaven afleveres senest en uge efter kursets afslutning. Opgaven må have et maksimalt omfang på 26.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. |
Omprøveform |
Omprøve: Omprøven følger de samme bestemmelser som den ordinære eksamen. Der gives 14 dage til besvarelsen. |
Prøvetype |
Individuel prøve
|
Hjælpemidler til eksamen |
Alle |
Bedømmelse |
7-trinsskala
|
Censur |
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
|
Aktivitetsansvarlig |
Anders Ejrnæs (ejrnaes@ruc.dk)
|
Underviser | |
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 04/02/2019 |