Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Forvaltning * / Politik og Administration *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden
Færdigheder
Kompetencer
|
Overordnet indhold |
Kurser udbydes under en af følgende fire tematikker:
|
Uddybende beskrivelse |
Kursets overordnede formål er, at skabe en forståelse for de centrale idéer og tænkemåder, dvs. paradigmer, som præger den styringsmæssige praksis i den offentlige sektor. Mere præcist forsøger kurset at give de studerende en forståelse for, hvilke væsentlige paradigmer som i dag præger den offentlige styring, hvordan disse paradigmer spiller sammen, hvilke konkrete styrings- og ledelsesformer paradigmerne afføder, samt ikke mindst hvilke demokratiske, effektivitetsmæssige og problemløsende potentialer og udfordringer de forskellige styringsparadigmer indebærer. Kurset er tre-delt. Den første session introducerer de studerende til styringsparadigme-begrebet, forskellige typologier og diverse modeller for styringsmæssige reformer, og diskuterer, hvordan analysen af styringsparadigmer kan anvendes i projektarbejdet. Session 2 til 7 præsenterer de væsentligste styringsparadigmer i den offentlige sektor, deres centrale indhold mht. måder at tænke om og praktisere styring, i hvilken grad disse styringsformer opfylder kravet til at være et egentligt paradigme, samt deres potentialer og begrænsninger. Der vil her være fokus på det Klassiske Bureaukrati, Professionsstyre, New Public Management, the Neo-Weberian State, Digital Era Governance og New Public Governance. Session 8 til 12 går derefter i dybden med forskellige styrings- og ledelsesmæssige aspekter af New Public Governance og diskuterer, hvordan dette paradigme i større eller mindre grad er ved at slå igennem på udvalgte områder. Via konkrete cases diskuteres det, hvordan NPG spiller sammen med andre styringsparadigmer samt hvilke konkrete potentialer og udfordringer, der findes inden for området. |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som andre praktiske aktiviteter. Under kursusforløbet udarbejdes en skriftlig opgave, som er en besvarelse af et spørgsmål, som udleveres ved kursusstart. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Undervisning: 12 gange 2 konfrontationstimer, dvs. i alt 24 timer. Forberedelse pr. gang: 10 timer, dvs. i alt 120 timer. Skriftlig opgave: 30 timer. Evaluering: 5 timer Eksamen: 90 timer. |
Pensum |
To grundbøger: L.B. Andersen, C. Greve, K.K. Klausen og J. Torfing (2017) Offentlige styringsparadigmer. Konkurrence og sameksistens. DJØF Forlaget, pp. 1-158. J. Torfing og P. Triantafillou (2017), New Public Governance på dansk. Akademisk Forlag, pp. 7-198 og 253-300. |
Prøveform |
Prøven består af to dele: 1. Den første delopgave er en besvarelse af et spørgsmål, som udleveres ved kursusstart af den kursusansvarlige. Besvarelsen må have et maksimalt omfang på 14.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. Besvarelsen afleveres i forbindelse med sidste kursusgang. 2. Den anden delopgave er en 48-timers opgave. 48-timers opgaven udleveres efter sidste kursusgang. 48-timers opgaven må have et maksimalt omfang på 14.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. Opgaverne afvises fra eksamen, hvis én eller begge opgaver overstiger det maksimale omfangskrav. Der gives én samlet karakter. De to delopgaver vægter ligeligt ved bedømmelsen. Manglende rettidig aflevering af den første delopgave medfører, at den studerende ikke kan deltage i 48-timers prøven, og at den studerende trækkes for et eksamensforsøg. |
Omprøveform |
Den studerende skal aflevere første delopgave senest 2 uger efter kursets afslutning. Tidligere besvarelser kan ikke genanvendes, og nye spørgsmål kan forekomme. Den anden delopgave er en 48-timers skriftlig hjemmeopgave og foregår i reeksamensperioden. Omprøven følger herudover de samme omfangskrav som ved den ordinære eksamen. |
Prøvetype |
Individuel prøve
|
Bedømmelse |
7-trinsskala
|
Censur |
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
|
Evaluering- og feedback former |
Midtvejsevaluering: mundtlig Slutevaluering: mundtlig og skriftlig |
Aktivitetsansvarlig | |
Underviser |
Eva Sørensen (eva@ruc.dk)
Jacob Torfing (jtor@ruc.dk) Peter Triantafillou (triant@ruc.dk) Pernille Boye Koch (pkoch@ruc.dk) Tina Øllgaard Bentzen (tinaob@ruc.dk) |
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 21/11/2018 |