PDF til print    Find kalender

Specialiseringskursus: Styringsparadigmer i politik og administration

Semester
F2019
Uddannelse
Forvaltning * / Politik og Administration *
Aktivitetstype
Kandidatkursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier

Viden

  • Viden baseret på højeste internationale niveau i forhold til et udvalgt område inden for politiske og forvaltningsmæssige problemstillinger.
  • Dyb indsigt i og kritisk refleksion på et videnskabeligt grundlag over det udvalgte områdes teorier, metoder og praksisser, samt identifikation af centrale videnskabelige problemstillinger inden for området.

Færdigheder

  • Vurdere, vælge og mestre kursets videnskabelige teorier, metoder og redskaber i forhold til centrale problemstillinger inden for kursets tema.
  • Udføre analyser på et videnskabeligt grundlag og forholde sig løsningsorienteret til centrale problemstillinger inden for kursets tema.
  • Formidle og diskutere relevante problemstillinger inden for kursets tema i en sproglig form, der er korrekt, klar, fagligt præcis, velstruktureret og velargumenteret.
  • Skriftlige formidlingsfærdigheder med forskellige tidshorisonter.

Kompetencer

  • Anvende og udforme forskellige analyseteknikker og - strategier i forhold til praktisk og teoretisk relevante problemstillinger inden for kursets tema.
  • Håndtere en tidsmæssig afgrænset faglig situation og kunne prioritere og strukturere tid og stof.
  • Refleksion over egen læring og ansvar egen faglige udvikling.
Overordnet indhold

Kurser udbydes under en af følgende fire tematikker:

  1. Politik, styring og demokrati
  2. Organisation og ledelse
  3. Europæisering og globalisering
  4. Social og samfundsmæssig analyse
  • Forskningsmæssige og teoretiske præmisser for analyser af socialvidenskabelige, politiske og administrative problemstillinger.
  • Fremgangsmåder ved analysen af komplekse videnskabelige problemstillinger på højeste internationale niveau
  • Løsningsorienterede tilgange til centrale aktuelle problemstillinger
Uddybende beskrivelse

Kursets overordnede formål er, at skabe en forståelse for de centrale idéer og tænkemåder, dvs. paradigmer, som præger den styringsmæssige praksis i den offentlige sektor. Mere præcist forsøger kurset at give de studerende en forståelse for, hvilke væsentlige paradigmer som i dag præger den offentlige styring, hvordan disse paradigmer spiller sammen, hvilke konkrete styrings- og ledelsesformer paradigmerne afføder, samt ikke mindst hvilke demokratiske, effektivitetsmæssige og problemløsende potentialer og udfordringer de forskellige styringsparadigmer indebærer.

Kurset er tre-delt. Den første session introducerer de studerende til styringsparadigme-begrebet, forskellige typologier og diverse modeller for styringsmæssige reformer, og diskuterer, hvordan analysen af styringsparadigmer kan anvendes i projektarbejdet.

Session 2 til 7 præsenterer de væsentligste styringsparadigmer i den offentlige sektor, deres centrale indhold mht. måder at tænke om og praktisere styring, i hvilken grad disse styringsformer opfylder kravet til at være et egentligt paradigme, samt deres potentialer og begrænsninger. Der vil her være fokus på det Klassiske Bureaukrati, Professionsstyre, New Public Management, the Neo-Weberian State, Digital Era Governance og New Public Governance.

Session 8 til 12 går derefter i dybden med forskellige styrings- og ledelsesmæssige aspekter af New Public Governance og diskuterer, hvordan dette paradigme i større eller mindre grad er ved at slå igennem på udvalgte områder. Via konkrete cases diskuteres det, hvordan NPG spiller sammen med andre styringsparadigmer samt hvilke konkrete potentialer og udfordringer, der findes inden for området.

Undervisnings- og arbejdsform

Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som andre praktiske aktiviteter. Under kursusforløbet udarbejdes en skriftlig opgave, som er en besvarelse af et spørgsmål, som udleveres ved kursusstart.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Undervisning: 12 gange 2 konfrontationstimer, dvs. i alt 24 timer. Forberedelse pr. gang: 10 timer, dvs. i alt 120 timer. Skriftlig opgave: 30 timer. Evaluering: 5 timer Eksamen: 90 timer.

Pensum

To grundbøger: L.B. Andersen, C. Greve, K.K. Klausen og J. Torfing (2017) Offentlige styringsparadigmer. Konkurrence og sameksistens. DJØF Forlaget, pp. 1-158. J. Torfing og P. Triantafillou (2017), New Public Governance på dansk. Akademisk Forlag, pp. 7-198 og 253-300.

Prøveform

Prøven består af to dele: 1. Den første delopgave er en besvarelse af et spørgsmål, som udleveres ved kursusstart af den kursusansvarlige. Besvarelsen må have et maksimalt omfang på 14.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. Besvarelsen afleveres i forbindelse med sidste kursusgang. 2. Den anden delopgave er en 48-timers opgave. 48-timers opgaven udleveres efter sidste kursusgang. 48-timers opgaven må have et maksimalt omfang på 14.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg.

Opgaverne afvises fra eksamen, hvis én eller begge opgaver overstiger det maksimale omfangskrav. Der gives én samlet karakter. De to delopgaver vægter ligeligt ved bedømmelsen. Manglende rettidig aflevering af den første delopgave medfører, at den studerende ikke kan deltage i 48-timers prøven, og at den studerende trækkes for et eksamensforsøg.

Omprøveform

Den studerende skal aflevere første delopgave senest 2 uger efter kursets afslutning. Tidligere besvarelser kan ikke genanvendes, og nye spørgsmål kan forekomme.

Den anden delopgave er en 48-timers skriftlig hjemmeopgave og foregår i reeksamensperioden.

Omprøven følger herudover de samme omfangskrav som ved den ordinære eksamen.

Prøvetype
Individuel prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Censur
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
Evaluering- og feedback former

Midtvejsevaluering: mundtlig Slutevaluering: mundtlig og skriftlig

Aktivitetsansvarlig
Jacob Torfing (jtor@ruc.dk)
Tina Øllgaard Bentzen (tinaob@ruc.dk)
Underviser
Eva Sørensen (eva@ruc.dk)
Jacob Torfing (jtor@ruc.dk)
Peter Triantafillou (triant@ruc.dk)
Pernille Boye Koch (pkoch@ruc.dk)
Tina Øllgaard Bentzen (tinaob@ruc.dk)
STADS stamdata
kandidatkursus
belastning : 10 ECTS aktivitetskode : U41212
prøveform : Skriftlig (ut) bedømmelse : 7-trinsskala censur : ingen censur
Sidst ændret 21/11/2018

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Onsdag 20-02-2019 15:15 - 20-02-2019 17:00 i uge 08
Styringsparadigmer i politik og administration, 1. kursusgang (FORV, PA)

Onsdag 06-03-2019 15:15 - 06-03-2019 17:00 i uge 10
Styringsparadigmer i politik og administration, 2. kursusgang (FORV, PA)

Onsdag 13-03-2019 15:15 - 13-03-2019 17:00 i uge 11
Styringsparadigmer i politik og administration, 3. kursusgang (FORV, PA)

Onsdag 20-03-2019 15:15 - 20-03-2019 17:00 i uge 12
Styringsparadigmer i politik og administration, 4. kursusgang (FORV, PA)

Onsdag 27-03-2019 15:15 - 27-03-2019 17:00 i uge 13
Styringsparadigmer i politik og administration, 5. kursusgang (FORV, PA)

Onsdag 27-03-2019 17:15 - 27-03-2019 19:00 i uge 13
Styringsparadigmer i politik og administration, 6. kursusgang (FORV, PA)

Onsdag 10-04-2019 15:15 - 10-04-2019 17:00 i uge 15
Styringsparadigmer i politik og administration, 7. kursusgang (FORV, PA)

Onsdag 17-04-2019 15:15 - 17-04-2019 17:00 i uge 16
Styringsparadigmer i politik og administration, 8. kursusgang (FORV, PA)

Onsdag 24-04-2019 15:15 - 24-04-2019 17:00 i uge 17
Styringsparadigmer i politik og administration, 9. kursusgang (FORV, PA)

Onsdag 01-05-2019 15:15 - 01-05-2019 17:00 i uge 18
Styringsparadigmer i politik og administration, 10. kursusgang (FORV, PA)

Onsdag 08-05-2019 15:15 - 08-05-2019 17:00 i uge 19
Styringsparadigmer i politik og administration, 11. kursusgang (FORV, PA)

Onsdag 08-05-2019 17:15 - 08-05-2019 19:00 i uge 19
Styringsparadigmer i politik og administration, 12. kursusgang (FORV, PA)

Torsdag 09-05-2019 10:00 - 09-05-2019 10:00 i uge 19
Aflevering af skriftlig opgave

Onsdag 22-05-2019 10:00 - 22-05-2019 10:00 i uge 21
Genaflevering af skriftlig opgave

Torsdag 06-06-2019 10:00 - Lørdag 08-06-2019 10:00 i uge 23
Eksamen

Onsdag 14-08-2019 10:00 - Fredag 16-08-2019 10:00 i uge 33
Omprøve