Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Kommunikation *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
KURSET ER AFLYST OBS!! Maksimum plads til 25 studerende. Hvis flere ønsker en plads, fordeles pladserne ved lodtrækning. Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden
Færdigheder
Kompetencer
|
Overordnet indhold |
Kurserne indeholder præsentation og kritisk diskussion af praktiske metoder, kommunikationsforme og -medier, som anvendes i forskellige former for kommunikation, samt indøvning af de nødvendige færdigheder. I kurserne indgår vejledning om den aktuelle faglitteratur og andre kilder og deres anvendelse i praksis. |
Uddybende beskrivelse |
Journalistisk formidling er et praktisk orienteret forløb, hvor de studerende blandt andet kommer til:
Det er alle redskaber, de har brug for som journalist eller informationsmedarbejder. De studerende prøver de teoretiske metoder af i praksis. Gennem hele forløbet vil der være vekselvirkning mellem teori og praksis: vi arbejder intensivt med det gode sprog, idet vi skriver nyhedsartikler, laver interview, skriver reportager. De studerende lærer om de journalistiske genrer, prøver flere af i praksis og arbejder aktivt med eget sprog. Det sker blandt andet gennem formidling til forskellige målgrupper og ved at omforme svært tilgængelige tekster til fængende, forståeligt sprog. Vi stiller skarpt på, hvad den gode artikel indeholder. Vi arbejder med research, brug af kilder, bearbejdning af kompliceret stof. Vi afprøver, hvordan indholdet præsenteres i et aktivt og billedrigt sprog. Kurset introducerer nogle af de journalistiske fortællemodeller. Ligeledes introduceres interviewteknik og presseetik. Feedback på artikler har en høj prioritet. Den foregår dels i grupper og dels i plenum, ligesom de studerende får individuel, skriftlig feedback fra underviser på enkelte opgaver. Der kan ikke forventes individuel feedback fra underviser på hver enkelt opgave, men ingen produktion uden en form for feedback – denne vil ofte foregå mellem studerende to og to eller i mindre grupper. Der indgår flere formidlingsmæssige og sproglige øvelser i værkstedet. De studerende skal regne med, at der er hjemmeopgaver såvel som læsning mellem de fem undervisningsdage. I den forstand må et intensivt forløb påregnes. skriveøvelserne efter undervisningen udgør en meget væsentlig del af læringen. Til gengæld vil de fleste opleve at få løftet deres sproglige kompetencer. Har du lyst til at blive bedre til journalistik, faglig formidling og pressekontakt, er dette værksted en mulighed for dig. Du kommer til at prøve de teoretiske metoder af i praksis. Bemærk at programmet for de enkelte dage er tentativt. |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset består af en blanding af oplæg, diskussion, gruppearbejde, hjemmearbejde og peer feedback. Det er organiseret omkring en række temaer, som vil fremgå ved kursets start. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Forventet arbejdsindsats i forbindelse med kurset:
135 timer i alt (1 ECTS point = 27 arbejdstimer) Forberedelsestid indebærer både læsning af kursets pensum, samt løsning af diverse opgaver undervejs på kurset, som kræver forberedelse hjemmefra. Andre aktiviteter omfatter semesterintroduktion, litteratursøgning, deltagelse i diverse foredrag, seminarer, evaluering, mv. |
Forudsætninger for at gå til eksamen |
Regelmæssig og aktiv deltagelse. Dette betyder at der er et krav om tilstedeværelse i 80% af undervisningen, samt aktiv deltagelse i undervisningen (være forberedt, deltage i diskussioner, lave oplæg o.l.). Tilstedeværelse registreres ved navnelister og underviser vurderer, hvorvidt deltagelsen er aktiv. I de tilfælde hvor forudsætningskravene ikke er opfyldt, er et eksamensforsøg brugt, og en erstatningsopgave skal afleveres inden der gives adgang til den ordinære omprøve. Erstatningsopgaven er en individuel bunden skriftlig hjemmeopgave, med et omfang på minimum 9.600 antal tegn inkl. mellemrum og maksimalt 14.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv evt. bilag. Den studerende har 72 timer til at udfærdige opgaven. Bedømmelsesform: bestået/ikke bestået. |
Prøveform |
Skriftlig prøve (Hjemmeopgave) Kurset afsluttes med en individuel bunden skriftlig hjemmeopgave. Den studerende har 5 dage til at udfærdige opgaven. Omfang Opgaven skal have et omfang på minimum 9.600 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 14.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv evt. bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelsen, og der er anvendt et eksamensforsøg. Der lægges vægt på at prøven præsenteres på et i det væsentlige idiomatisk, grammatisk og ortografisk korrekt sprog, fremstillingen skal være klar og overskuelig, litteraturhenvisninger og andre noter skal være fyldestgørende og i overensstemmelse med god praksis. Den studerende skal demonstrere beherskelse af en funktionel typografi og layout. Valget af illustrationsmateriale skal være hensigtsmæssigt i forhold til prøvens indhold og form. |
Omprøveform |
Svarer til den ordinære prøve. |
Prøvetype |
Individuel prøve
|
Bedømmelse |
7-trinsskala
|
Censur |
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
|
Evaluering- og feedback former |
De(n) studerende modtager peer-feedback og underviserfeedback i forbindelse med diskussioner, øvelser og gruppearbejde. Endvidere modtager de(n) studerende underviserfeedback i forbindelse med eksamen, med fokus på styrker og svagheder. Hvert 3. år gennemføres en formel evaluering af kurset. Evalueringen bygger på en digital spørgeskemaundersøgelse, og behandles af studieleder og studienævn. Dette gennemføres i foråret 2019. Underviser kan også vælge at gennemføre en uformel evaluering af kurset (løbende og/eller afsluttende). Den uformelle evaluering behandles kun af underviser, med mindre underviser skønner at studieleder skal inddrages. |
Aktivitetsansvarlig | |
Eksamensadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 24/01/2019 |