PDF til print    Find kalender

Analysestrategier

Semester
F2019
Uddannelse
Kommunikation *
Aktivitetstype
Kandidatkursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier

Viden

  • Viden om et afgrænset emneområde inden for kommunikation, information og medier, herunder kendskab til gængse praksisformer i relation til emneområdet

  • Viden om aktuelle teorier af relevans for emneområdet herunder kendskab til væsentlige kommunikationsfaglige begreber og termer

  • Viden om aktuelle metoder, som anvendes til undersøgelse af emneområdet

Færdigheder

  • At kunne anvende relevant teori på en konkret kommunikationsfaglig problemstilling

  • At kunne anvende relevante metoder til undersøgelse af den kommunikationsfaglige problemstilling

  • At kunne omsætte analyser og viden til en praktisk kommunikationsfaglig sammenhæng

Kompetencer

  • Selvstændigt at kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering inden for emneområdet.
Overordnet indhold

Kurset indeholder præsentation og kritisk diskussion samt afprøvning af viden om et afgrænset emneområde indenfor det kommunikationsfaglige felt, herunder præsentation og diskussion begreber, teorier og undersøgelsesmetoder.

Uddybende beskrivelse

ANALYSESTRATEGIER

At tage livtag med en analyse - Et Hands-on kursus i analyse

Vi kan som vejledere af og til opleve at de studerende står famlende overfor det konkrete analysearbejde. Det kan være svært at argumentere for sine valg, sit analysedesign og/eller svært at skabe en rød tråd i et projekt eller speciale, hvor det jo er analysen der er et projekts egentlige kerne. Udvælgelse af og fortolkning af det empiriske materiale kan også udfordre. Og det er egentlig ikke så mærkeligt, - selv for erfarne forskere er de største udfordringer at finde i analysen, da det er der det egentlige selvstændige vidensbidrag udvikles. Det overordnede formål med kurset er at skabe større sikkerhed og fortrolighed med en lang række begreber, processer og praktiske analysegreb i en kvalitative (kommunikations)analyser. De fleste analyseeksempler som kurset trækker på kommer fra sociokulturelle, kritiske og fænomenologiske kommunikationsteoretiske traditioner.

Kurset tilbyder deltagerne at komme helt ned i processens enkeltdele, så analysearbejdet i større grad forvandler sig til et lystfyldt, kreativt og spændende ’rum’, hvor man føler man har ressourcer at trække på for at få projektarbejdet/specialet i den retning, man i gruppen eller selv har sat sig for. Vi kommer til at se på, hvordan en række forskere griber det analytiske arbejde an og lære af dem. Dette vil klæde deltagerne på til længere fremme i kurset selv at udvikle forskellige analysedesign, bakse med og udvælge empirisk materiale (som ikke produceres på kurset men bliver tilgængeligt) og til at dykke ned i tolkningen af materialet.

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset består af en blanding af kortere forelæsninger, omfattende arbejde i mindre grupper, feedback i både grupper og plenum, hjemmearbejde og peer feedback. Det er organiseret omkring en række temaer og begreber knyttet til analysepraksis og de deltagende studerende vil komme til at nærlæse andres analyser, selv udvikle analysedesign og gennemfører analyser på konkret empirisk materiale som bliver tilgængeligt når det skal bruges på de enkelte kursusgange.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

10 ECTS

Forventet arbejdsindsats i forbindelse med kurset er 270 timer (1 ECTS point = 27 arbejdstimer):

11 x 4 timer undervisning, fordelt på forelæsninger og øvelser

12 timer forberedelsestid per undervisningsgang, hvilket inkluderer læsning af kursets pensum, samt løsning af diverse hjemmeopgaver

80 timer til eksamen, inkluderet forberedelse

14 timer til andre aktiviteter, såsom evaluering, semesterintroduktion mv

Pensum

PENSUM

Litteraturliste

(Vær opmærksom på at der er tale om alfabetisk ikke kursusrækkefølge!)

Abrams K. (2011). Performing Interdependence: Judith Butler and Sunaura Taylor in the Examined Life, 21 Colum. J. Gender & L. 72 . Bacchi, C. (2012). Introducing the “What´s the problem represented to be?” approach. Bletsas A. & Beasley C. (eds.). Engaging with Carol Bacchi: Strategic Interventions and Exchanges. Adelaide University of Adelaide Press, 21-24.

Bissenbakker, M. F. (2012). Shameful Separations and Embarrassing Proximities: Affective Constructions of Political. Legitimacy in the Danish Debate on Prostitution, NORA - Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 20 (2), 78-93. Davies B., E. Honan E., M. Knobel, & C. Baker (2000). Producing Possible Hannah’s: Theory and the Subject of Research. Qualitative Inquiry 6 (1), Sage, 9-32.

Davies, B. (2014). Reading Anger in Early Childhood Intra-Actions: A Diffractive Analysis. Qualitative Inquiry, 20 (6), 734–741.

Dutta D.J (2018) Autoethnography as Decolonization, Decolonizing Autoethnography: Resisting to Build Our Homes. Cultural Studies ↔ Critical Methodologies. Vol. 18(1) 94–96.

Frølunde, L., & C. H. Pedersen & M. Novak (2017). Unravelling the Workings of Difference in Collaborative Inquiry. Departures in Critical Qualitative Research, 6 (1), 30-51.

Gildersleeve, R. E. & A. M. Kuntz (2013). Dialogue as a Requiem for Analysis. Cultural Studies ↔ Critical Methodologies, 13(4), 263 –266.

Hamm, R. (2018). Collective Memory-Work – a Method under the Radar? Other Education: The Journal of Educational Alternatives, 7 (2), 118-124.

Hollway, W. & H. Eliot (2014). Troubling categories and conflicting affective relations: A narrative case analytic study of mixedness. Subjectivity, 7 (1), 56–73 Palgrave.

Højgaard L. (2014): ”Kritik som praksis – Judith Butler som kritisk tænker i red. Michael Hviid Jacobsen & Anders Pedersen (red) Kritik og Modkritik, Reitzel København. Jansen A. (2015). Positioning and subjectivation in research interviews: why bother talking to a researcher?, International Journal of Social Research Methodology, 18(1), 27-39,

Jarvinen, M. og N. Mik-Meyer (2005). Observationer i en interaktionistisk begrebsramme. I M. Jarvinen & N. Mik-Meyer (red), Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv. Interview, observationer og dokumenter af 97-120. Hans Reitzels forlag. Johansen T. R. (2018) Kollaborative hverdagsfortællinger som metode i samskabelse i en specialpædagogisk praksis. Olesen, Phillips og Johansen (red) Dialog og samskabelse. Metoder til en refleksiv praksis, Akademisk forlag, 71-93. Kaufman J. (2010). Poststructural Analysis: Analyzing Empirical Matter for New Meanings Qualitative Inquiry 17(2) Sage, 148-154 Krøjer J. & B. Hølge‐Hazelton (2008). Poetical: Breaking ground for reconstruction. International Journal of Qualitative Studies in Education, 21 (1), 27-33. Parry, D. & Glover, T. (2011). Living With Cancer? Come As You Are. Qualitative Inquiry 17(5) 395–403 Olesen Ravn B. and C. Hee Pedersen (2013): “Co-Producing knowledge. Between Othering, emotionality and dialoque” in Knowledge and power in collaborative research. A reflexive approach Ed. Phillips et. al. Routledge Advances in research methods. Pedersen, C. Hee (2009): ”Tak for kaffe. Om empiri og flertydighed” I Tidsskrift för genusvetenskap, nr. 1 2009, s. 61-81. Pedersen, C. Hee (forventet udgivelse 2019) Putting the image exercise to work: On gender and humour i Leaps and Bounds. Crafting Collaborative Research Methodologies (draft) Pedersen Myong, L. (2007): Hvid avantgardemaskulinitet og fantasien om den raciale Anden i Magtballader 14 fortællinger om magt, modstand og menneskers tilblivelse, Danmarks pædagogiske Universitetsforlag, 197-220. Phoenix A., Brannen, J., Elliott H., Smithson, J., Morris, P., Smart, C., Barlow, A. & Bauer, E. (2016). Group Analysis in Practice: Narrative Approaches, Forum Qualitative Social Research, 17(2). Phoenix A. (2008) Analysing Narrative Contexts i Molly Andrews, Corinne Squire & Maria Tamboukou Doing Narrative Research Sage London 65-77.

Staunæs, D. (2004): Præludium i Køn Etnicitet og skoleliv, Samfundslitteratur, s. 13-27. Svendsen S. B. (2015). Feeling at Loss: Affect, whiteness and Masculinity in the Immediate Aftermath of Norway´s terror. Affectivity and Race. Studies from Nordic Contexts, 133-151. Søndergaard, D. M. (1996). Fremgangsmåde i Tegnet på kroppen, Museum Tuculanums Forlag, 52-85. Willig Carla (1999) Conclusion: opportunities and limitations of ‘applied discourse analysis’. C. Willig: Applied discourse analysis. Social & psychological interventions Open Univ. Press Buckingham, Phil.

Willig R. (2017). An Interview with Arlie Russell Hochschild: Critique as Emotion. Theory, Culture & Society, 34(7–8) , 189–196.

Wiles Rose (2011) Innovation in qualitative research methods: a narrative review i Qualitative Research, 11(5) 587–604.

Prøveform

Skriftlig prøve (Hjemmeopgave).

Kurset afsluttes med en individuel bunden skriftlig hjemmeopgave. Den studerende har 5 dage til at udfærdige opgaven.

Omfang

Opgaven skal have et omfang på minimum 19.200 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 28.800 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg.

Der lægges vægt på at prøven præsenteres på et i det væsentlige idiomatisk, grammatisk og ortografisk korrekt sprog, fremstillingen skal være klar og overskuelig, litteraturhenvisninger og andre noter skal være fyldestgørende og i overensstemmelse med god praksis. Den studerende skal demonstrere beherskelse af en funktionel typografi og layout. Valget af illustrationsmateriale skal være hensigtsmæssigt i forhold til prøvens indhold og form.

Omprøveform

Svarer til den ordinære prøve

Prøvetype
Individuel prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Censur
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
Evaluering- og feedback former

Løbende på kurset gives der feedback , - både feedback fra underviser og peerfeedback. Ved sidste kursusgang evalueres kurset af de deltagende studerende, dette foregår mundtligt på kursusgangen og suppleres med en mindre skriftlig tilbagemelding til underviser.

De(n) studerende modtager peer-feedback og underviserfeedback i forbindelse med diskussioner, øvelser og gruppearbejde. Endvidere modtager de(n) studerende underviserfeedback i forbindelse med eksamen, med fokus på styrker og svagheder.

Hvert 3. år gennemføres en formel evaluering af kurset. Evalueringen bygger på en digital spørgeskemaundersøgelse, og behandles af studieleder og studienævn. Dette gennemføres i foråret 2019.

Underviser kan også vælge at gennemføre en uformel evaluering af kurset (løbende og/eller afsluttende). Den uformelle evaluering behandles kun af underviser, med mindre underviser skønner at studieleder skal inddrages.

Aktivitetsansvarlig
Christina Hee Pedersen (chp@ruc.dk)
Karsten Pedersen (kape@ruc.dk)
Underviser
Christina Hee Pedersen (chp@ruc.dk)
STADS stamdata
kandidatkursus
belastning : 10 ECTS aktivitetskode : U41066
prøveform : Hjemmeopgave (ut) bedømmelse : 7-trinsskala censur : ingen censur
Sidst ændret 16/01/2019

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Fredag 08-02-2019 08:15 - 08-02-2019 12:00 i uge 06
KOMM: Analysestrategier; 1. kursusgang

Mandag 11-02-2019 08:15 - 11-02-2019 12:00 i uge 07
KOMM: Analysestrategier; 2. kursusgang

Onsdag 13-02-2019 08:15 - 13-02-2019 12:00 i uge 07
KOMM: Analysestrategier; 3. kursusgang

Torsdag 14-02-2019 13:15 - 14-02-2019 17:00 i uge 07
KOMM: Analysestrategier; 4. kursusgang

Mandag 18-02-2019 08:15 - 18-02-2019 12:00 i uge 08
KOMM: Analysestrategier; 5. kursusgang

Onsdag 20-02-2019 08:15 - 20-02-2019 12:00 i uge 08
KOMM: Analysestrategier; 6. kursusgang

Mandag 25-02-2019 08:15 - 25-02-2019 12:00 i uge 09
KOMM: Analysestrategier; 7. kursusgang

Onsdag 27-02-2019 08:15 - 27-02-2019 12:00 i uge 09
KOMM: Analysestrategier; 8. kursusgang

Mandag 04-03-2019 08:15 - 04-03-2019 12:00 i uge 10
KOMM: Analysestrategier; 9. kursusgang

Onsdag 06-03-2019 08:15 - 06-03-2019 12:00 i uge 10
KOMM: Analysestrategier; 10. kursusgang

Mandag 11-03-2019 08:15 - 11-03-2019 12:00 i uge 11
KOMM: Analysestrategier; 11. kursusgang

Onsdag 13-03-2019 08:15 - 13-03-2019 12:00 i uge 11
KOMM: Analysestrategier; 12. kursusgang

Fredag 15-03-2019 12:00 - Fredag 22-03-2019 12:00 i uge 11 og uge 12
KOMM: Analysestrategier; Eksamen

Torsdag 01-08-2019 09:00 - Torsdag 08-08-2019 09:00 i uge 31 og uge 32
KOMM: Analysestrategier; Reeksamen