PDF til print    Find kalender

PR - Public Relation

Semester
F2019
Uddannelse
Kommunikation *
Aktivitetstype
Kandidatkursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Forudsætning for deltagelse

De studerende skal kunne læse videnskabelige tekster på engelsk.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier

Viden

  • Indsigt i hvilken betydning organisationens offentlighedsarbejde har for dens omdømme og samfundsmæssig legitimitet samt indblik i metodikken bag forskellige omdømme- og imagemålinger

  • Indsigt i nyhedsmediernes logik og praksis

  • Viden om PR-fagets forhold til beslægtede discipliner som CSR, public affairs og issues management

Færdigheder

  • Færdighed i at kunne analysere og vurdere en konkret organisations eller aktørs PR-mæssige udfordringer

  • Færdighed i at kunne udtænke og anbefale strategiske PR-løsninger på en organisations eller aktørs kommunikative udfordringer i en kompleks kontekst

  • Færdighed i at kunne vurdere effekten af en PR-løsning på organisationens omdømme samt reflektere kritisk og metateoretisk over PR-fagets metoder og praksis

Kompetencer

  • Kompetence i selvstændigt at kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering indenfor analyse af strategiske PR-løsninger i forbindelse med organisationers offentlighedsarbejde
Overordnet indhold

Studiet af PR (public relations) handler om, hvordan organisationer opbygger og vedligeholder relationer til deres omverden med henblik på at opnå samfunds­mæssig legitimitet. PR-faget er multidisciplinært og trækker på faglige traditioner inden for både kommunikations-, organisations- og ledelsesteori.

I løbet af kurset bliver de studerende introduceret til decentrale teorier, mo­deller, målemetoder og begreber inden for public relations. De studerende vil få en forståelse for, hvordan organisationer kan arbejde strategisk med deres omverdensrelationer og omdømme, særligt gennem medierne. Kurset vil ud over teori også præsentere cases og eksempler fra forskellige typer af organisationer og aktører.

Målet med kurset er overordnet set, at de studerende skal kunne reflektere kritisk og metateoretisk over PR-disciplinens alsidige og tværfaglige praksis. Dertil skal de studerende sættes i stand til kunne analysere organisationers og andre aktørers omverdensudfordringer samt udtænke strategiske PR-løsninger.

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset består af en blanding af forelæsninger og øvelser. Det er organiseret omkring en række temaer som fastlægges i kursus­planen for det konkrete kursus.

Under forløbet læses et pensum på 450 - 500 s. De studerende skal kunne læse videnskabelige tekster på engelsk.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Forventet arbejdsindsats i forbindelse med kurset:

  • 24 timer: Konfrontationstimer fordelt på forelæsninger og øvelser

  • 60 timer: 2,5 timers forberedelsestid per konfrontationstime

  • 40 timer: Eksamensopgave

  • 11 timer: Andre aktiviteter

135 timer i alt (1 ECTS point = 27 arbejdstimer)

Forberedelsestid indebærer både læsning af kursets pensum, samt løsning af diverse opgaver undervejs på kurset, som kræver forberedelse hjemmefra.

Andre aktiviteter omfatter semesterintroduktion, litteratursøgning, deltagelse i diverse foredrag, seminarer, evaluering, mv.

Prøveform

Skriftlig prøve (Hjemmeopgave)

Kurset afsluttes med en individuel bunden skriftlig hjemmeopgave, hvor den studerende, med udgangspunkt i kursuslitteraturen, skal demonstrere evne til at gennemføre en teoretisk velfunderet analyse af organisationskommunikation. Den studerende har 5 dage til at udfærdige opgaven.

Omfang

Opgaven skal have et omfang på minimum 9.600 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 14.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. Der lægges vægt på at prøven præsenteres på et i det væsentlige idiomatisk, grammatisk og ortografisk korrekt sprog, fremstillingen skal være klar og overskuelig, litteraturhenvisninger og andre noter skal være fyldestgørende og i overensstemmelse med god praksis. Den studerende skal demonstrere beherskelse af en funktionel typografi og layout. Valget af illustrationsmateriale skal være hensigtsmæssigt i forhold til prøvens indhold og form.

Omprøveform

Svarer til den ordinærer prøve.

Prøvetype
Individuel prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Censur
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
Evaluering- og feedback former

De(n) studerende modtager peer-feedback og underviserfeedback i forbindelse med diskussioner, øvelser og gruppearbejde. Endvidere modtager de(n) studerende underviserfeedback i forbindelse med eksamen, med fokus på styrker og svagheder.

Hvert 3. år gennemføres en formel evaluering af kurset. Evalueringen bygger på en digital spørgeskemaundersøgelse, og behandles af studieleder og studienævn. Dette gennemføres i foråret 2019.

Underviser kan også vælge at gennemføre en uformel evaluering af kurset (løbende og/eller afsluttende). Den uformelle evaluering behandles kun af underviser, med mindre underviser skønner at studieleder skal inddrages.

Aktivitetsansvarlig
Karsten Pedersen (kape@ruc.dk)
Rasmus Kjærgaard Rasmussen (rasmuskr@ruc.dk)
Eksamensadministration
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
STADS stamdata
kandidatkursus
belastning : 5 ECTS aktivitetskode : U40159
prøveform : Hjemmeopgave (ut) bedømmelse : 7-trinsskala censur : ingen censur
Sidst ændret 16/01/2019

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 25-03-2019 08:15 - 25-03-2019 12:00 i uge 13
Komm: PR - Public Relation - 1. kursusgang

Fredag 29-03-2019 08:15 - 29-03-2019 12:00 i uge 13
Komm: PR - Public Relation - 2. kursusgang

Mandag 01-04-2019 08:15 - 01-04-2019 12:00 i uge 14
Komm: PR - Public Relation - 3. kursusgang

Onsdag 03-04-2019 08:15 - 03-04-2019 12:00 i uge 14
Komm: PR - Public Relation - 4. kursusgang

Mandag 08-04-2019 08:15 - 08-04-2019 12:00 i uge 15
Komm: PR - Public Relation - 5. kursusgang

Fredag 12-04-2019 08:15 - 12-04-2019 12:00 i uge 15
Komm: PR - Public Relation - 6. kursusgang

Fredag 12-04-2019 12:00 - Onsdag 24-04-2019 12:00 i uge 15 til uge 17
Komm: PR - Public Relation - Eksamen

Torsdag 08-08-2019 09:00 - Torsdag 15-08-2019 09:00 i uge 32 og uge 33
Komm: PR - Public Relation - Reeksamen