Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Kommunikation *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Forudsætning for deltagelse |
De studerende skal kunne læse videnskabelige tekster på engelsk. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden
Færdigheder
Kompetencer
|
Overordnet indhold |
Studiet af PR (public relations) handler om, hvordan organisationer opbygger og vedligeholder relationer til deres omverden med henblik på at opnå samfundsmæssig legitimitet. PR-faget er multidisciplinært og trækker på faglige traditioner inden for både kommunikations-, organisations- og ledelsesteori. I løbet af kurset bliver de studerende introduceret til decentrale teorier, modeller, målemetoder og begreber inden for public relations. De studerende vil få en forståelse for, hvordan organisationer kan arbejde strategisk med deres omverdensrelationer og omdømme, særligt gennem medierne. Kurset vil ud over teori også præsentere cases og eksempler fra forskellige typer af organisationer og aktører. Målet med kurset er overordnet set, at de studerende skal kunne reflektere kritisk og metateoretisk over PR-disciplinens alsidige og tværfaglige praksis. Dertil skal de studerende sættes i stand til kunne analysere organisationers og andre aktørers omverdensudfordringer samt udtænke strategiske PR-løsninger. |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset består af en blanding af forelæsninger og øvelser. Det er organiseret omkring en række temaer som fastlægges i kursusplanen for det konkrete kursus. Under forløbet læses et pensum på 450 - 500 s. De studerende skal kunne læse videnskabelige tekster på engelsk. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Forventet arbejdsindsats i forbindelse med kurset:
135 timer i alt (1 ECTS point = 27 arbejdstimer) Forberedelsestid indebærer både læsning af kursets pensum, samt løsning af diverse opgaver undervejs på kurset, som kræver forberedelse hjemmefra. Andre aktiviteter omfatter semesterintroduktion, litteratursøgning, deltagelse i diverse foredrag, seminarer, evaluering, mv. |
Prøveform |
Skriftlig prøve (Hjemmeopgave) Kurset afsluttes med en individuel bunden skriftlig hjemmeopgave, hvor den studerende, med udgangspunkt i kursuslitteraturen, skal demonstrere evne til at gennemføre en teoretisk velfunderet analyse af organisationskommunikation. Den studerende har 5 dage til at udfærdige opgaven. Omfang Opgaven skal have et omfang på minimum 9.600 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 14.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. Der lægges vægt på at prøven præsenteres på et i det væsentlige idiomatisk, grammatisk og ortografisk korrekt sprog, fremstillingen skal være klar og overskuelig, litteraturhenvisninger og andre noter skal være fyldestgørende og i overensstemmelse med god praksis. Den studerende skal demonstrere beherskelse af en funktionel typografi og layout. Valget af illustrationsmateriale skal være hensigtsmæssigt i forhold til prøvens indhold og form. |
Omprøveform |
Svarer til den ordinærer prøve. |
Prøvetype |
Individuel prøve
|
Bedømmelse |
7-trinsskala
|
Censur |
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
|
Evaluering- og feedback former |
De(n) studerende modtager peer-feedback og underviserfeedback i forbindelse med diskussioner, øvelser og gruppearbejde. Endvidere modtager de(n) studerende underviserfeedback i forbindelse med eksamen, med fokus på styrker og svagheder. Hvert 3. år gennemføres en formel evaluering af kurset. Evalueringen bygger på en digital spørgeskemaundersøgelse, og behandles af studieleder og studienævn. Dette gennemføres i foråret 2019. Underviser kan også vælge at gennemføre en uformel evaluering af kurset (løbende og/eller afsluttende). Den uformelle evaluering behandles kun af underviser, med mindre underviser skønner at studieleder skal inddrages. |
Aktivitetsansvarlig | |
Eksamensadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 16/01/2019 |