Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Kommunikation *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Forudsætning for deltagelse |
Den studerende skal kunne læse videnskabelige tekster på engelsk. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden
Færdigheder
Kompetencer
|
Overordnet indhold |
Målet med kurset er at udvikle en bedre forståelse af kommunikation og rammebetingelserne for kommunikation i politik—en forståelse, der kan hjælpe både idet professionelle virke og i hverdagen som borgere i et demokratisk samfund. Hvordan kommunikerer politiske aktører og borgere med hinanden? Det er det grundlæggende spørgsmål i studiet af politisk kommunikation, et forskningsfelt, der trækker på arbejde i blandt andet statskundskab, sociologi, og kommunikation. Kurset tilbyder en introduktion til studiet af politisk kommunikation og en oversigt over hvad vi via forskningen ved—og ikke ved—om emnet. I løbet af kurset gennemgås nyhedsinstitutionens rolle, medialiseringsbegrebet (ideen om, at politik foregår på mediernes præmisser), og diskuterer medieeffekter, modtagere, kampagnekommunikation, og internettets betydning; altsammen med særligt henblik på politiske processer. |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset består af en blanding af forelæsninger, diskussion og øvelser, herunder løbende læsning af en række klassiske og samtidige tekster af danske og internationale forskere Under forløbet læses et pensum på 450 - 500 s. Den studerende skal kunne læse videnskabelige tekster på engelsk. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Forventet arbejdsindsats i forbindelse med kurset er 135 timer (1 ECTS point = 27 arbejdstimer):
|
Pensum |
Pensum til de enkelte kursusgange findes på Moodle-siden tilknyttet kurset. |
Prøveform |
Skriftlig prøve (Hjemmeopgave) Kurset afsluttes med en individuel bunden skriftlig hjemmeopgave, hvor den studerende, med udgangspunkt i kursuslitteraturen, skal demonstrere evne til at gennemføre en teoretisk velfunderet analyse af organisationskommunikation. Den studerende har 5 dage til at udfærdige opgaven. Omfang Opgaven skal have et omfang på minimum 9.600 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 14.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg. Der lægges vægt på at prøven præsenteres på et i det væsentlige idiomatisk, grammatisk og ortografisk korrekt sprog, fremstillingen skal være klar og overskuelig, litteraturhenvisninger og andre noter skal være fyldestgørende og i overensstemmelse med god praksis. Den studerende skal demonstrere beherskelse af en funktionel typografi og layout. Valget af illustrationsmateriale skal være hensigtsmæssigt i forhold til prøvens indhold og form. |
Prøvetype |
Individuel prøve
|
Hjælpemidler til eksamen |
Alle. |
Bedømmelse |
7-trinsskala
|
Censur |
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
|
Evaluering- og feedback former |
Eksamensopgaven bedømmes efter 7-trins karakterskalaen og alle modtager både en karakter og en kommentar til opgaven. De(n) studerende modtager peer-feedback og underviserfeedback i forbindelse med diskussioner, øvelser og gruppearbejde. Endvidere modtager de(n) studerende underviserfeedback i forbindelse med eksamen, med fokus på styrker og svagheder. Hvert 3. år gennemføres en formel evaluering af kurset. Evalueringen bygger på en digital spørgeskemaundersøgelse, og behandles af studieleder og studienævn. Dette gennemføres i foråret 2019. Underviser kan også vælge at gennemføre en uformel evaluering af kurset (løbende og/eller afsluttende). Den uformelle evaluering behandles kun af underviser, med mindre underviser skønner at studieleder skal inddrages. |
Aktivitetsansvarlig | |
Underviser | |
Eksamensadministration |
IKH Studieadministration (ikh-studieadministration@ruc.dk)
|
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 16/01/2019 |