Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Teksam - miljøplanlægning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden
Færdigheder
Kompetencer
|
Overordnet indhold |
Projektet skal tage udgangspunkt i en problemstilling der relaterer sig til omstillingsprocesser i praksis og indeholde en analyse heraf på grundlag af selvstændig indsamling, bearbejdning og analyse af et relevant vidensgrundlag. Projektet skal inddrage diskussioner af regulering, planlægningsvilkår og planlægningstiltag på grundlag af såvel videnskabelig viden som praktiske erfaringer. Projektet skal indeholde refleksioner over muligheder for at inddrage involverede parter i planlægning og gennemførelse af omstillingsprocesser. Projektrapporten skal dokumentere erfaring med dialog og samarbejde med og formidling af viden til eksterne parter. Projektarbejdet kan udføres i samarbejde med en ekstern part, f.eks. en myndighed, organisation, virksomhed eller lignende, eller i samarbejde med et forsknings- eller udredningsprojekt med relation til uddannelsen. Projektarbejdet kan bestå i et review over videnskabelig litteratur i tilknytning til et afgrænset emne, suppleret med en formidlingsindsats overfor en målgruppe af samfundsaktører i tilknytning til emnet. Rapporten kan udformes
Refleksionsdokumentet må have et maksimalt omfang på 48.000 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg.s Projektet udføres i grupper á 2-6 studerende. Projektgruppen modtager individuel vejledning i forhold til det skriftlige og koordinering samt planlægning af gruppearbejdet, samt kollektiv vejledning i forbindelse med problemformuleringsseminar og intern evaluering af projektarbejdet. Gennem projektplaner, problemformuleringsseminar og intern evaluering skal der vises refleksioner over egen faglige udvikling, samarbejde og procesforløb i projektarbejdet, samt evne til at indgå i faglige dialoger. Projektplanerne skal vedlægges som bilag til projektrapporten. |
Uddybende beskrivelse |
Studerende opfordres til at deltage i Præsentation af projekter - ekstra-curriculær aktivitet. |
Projektforløbet |
Der er 2 obligatoriske evalueringer i løbet af projektforløbet: • Problemformulerings-seminar • Intern evaluering. Problemformulerings-seminaret anbefales afholdt i ugerne: 10/11. Intern evaluering anbefales afholdt i ugerne:18/19/20. Oplæg til de obligatoriske evalueringer afleveres ca. 5 hverdage før aftalt tidspunkt. Tidspunkt aftales med vejleder, opponentgruppe og dennes vejleder. Det er projektgrupperne, som indkalder og koordinerer tid og sted med gruppernes vejledere. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
405 timer, heraf: 4 timer til problemformulerings-seminar og intern evaluering, eksklusive forberedelse og udarbejdelse af skriftligt og mundtligt oplæg samt projektplan. 3 timer til deltagelse i og præsentation af projekter - ekstra-curriculær aktivitet. ½ time til eksamen per studerende, eksklusive forberedelse af mundtlig oplæg. Antallet af vejledermøde varierer afhængig af gruppestørrelse og vejleders forberedelse af feedback på skriftlige oplæg. Projektgrupper med 2-6 medlemmer kan forvente 5 møder, eksklusive problemformulerings-seminar og intern evaluering. |
Pensum |
Der opgives ikke pensum for projektarbejde baseret på selvvalgt problemformulering. |
Forudsætninger for at gå til eksamen |
Vejleder påser at problemformuleringsseminar og intern evaluering gennemføres som foreskrevet i praksis for projektvejledning. Deltager den studerende ikke i hhv. problemformuleringsseminaret og/ eller den interne evaluering udarbejdes refleksionsdokument på min. 7.200 og max. 14.400 tegn, som skal godkendes af egen vejleder. Refleksionsdokumentet skal adressere opponentgruppens oplæg og komme med konstruktive ideer til eksempelvis sammenhæng mellem problemfelt, problemformulering og metodeovervejelser og/eller sammenhæng mellem problemformulering, analyse og konklusion |
Prøveform |
Projektarbejdet bedømmes ved en mundtlig prøve Prøven er en gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet. Eksaminationen foregår som en samtale mellem de studerende, eksaminator og medbedømmer. De studerende eksamineres med udgangspunkt i hele projektrapporten og på en måde så individuel bedømmelse er mulig. Som udgangspunkt for eksaminationen fremlægger hvert gruppemedlem et oplæg af max. 7 minutters varighed om et afgrænset udleveret tema i relation til projektarbejdet. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præstation. Projektrapporten skal have et omfang på minimum 84.000 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 204.000 antal tegn inkl. mellemrum, afhængig af antal studerende i projektgruppen. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg.
Eksaminator fremsender eksaminationstemaer 5 dage før eksamen. Gruppemedlemmerne fordeler disse imellem sig, i tilfælde af uenighed om fordelingen, foretages lodtrækning. Afhængigt af antallet af studerende bestemmes varigheden af eksaminationen, inklusiv votering, som følger
|
Prøvetype |
Gruppeprøve
|
Bedømmelse |
Bestået / ikke-bestået
|
Censur |
Intern (dvs. at vejleder og en intern censor bedømmer)
|
Evaluering- og feedback former |
Mundtlig feedback fra vejleder på projektoplæg og dialog om arbejdsproces samt feedback fra projektgruppe på projektvejledning. Kollektiv feedback på oplæg til problemformulerings-seminar og intern evaluering fra egen og anden projektgruppes vejleder samt fra opponentgruppe. Kollektiv feedback i forbindelse med deltagelse i ekstra-curriculær præsentation af projekter. Mundtlig feedback i forbindelse med eksamen af projekt i bæredygtig omstillng. |
Studieleder/faglig koordinator |
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
|
Vejledere |
Ole Erik Hansen (oeh@ruc.dk)
Thomas Budde Christensen (tbc@ruc.dk) Henrik Hauggaard-Nielsen (hnie@ruc.dk) |
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 17/01/2019 |