Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Teksam - miljøplanlægning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden • Virkemidler, videns grundlag, organisering og implementering af regulering med relevans for miljø, klima, energi, og ressourcer. • Teori og metoder til at studere politikudvikling, reguleringsformer og effekter af regulering i krydsningsfeltet mellem miljø og samfund. Færdigheder • At formulere og analysere en problemstilling i relation til regulering af teknologisystemer, produktion, lokalområder eller sektorer i relation til miljø-, klima-, energi- og/eller ressourceproblemer. • At indsamle, analysere og vurdere viden om forudsætninger for og konsekvenser af regulering på et afgrænset område. • At analysere og vurdere barrierer og muligheder for planlægning og implementering af regulering på et afgrænset område. Kompetencer • At analysere lovgrundlag og politiske processer i relation til planlægning og udvikling på et afgrænset område, at vurdere og foreslå reguleringsformer og planlægningstiltag i relation til regulering, der vil kunne bidrage til at løse eller forebygge miljøproblemer. • Tilrettelægge egen faglige udvikling, samarbejde og indgå i faglige diskussioner samt evaluere procesforløb i projektarbejde. |
Overordnet indhold |
Projektet skal indeholde en selvstændig afgrænset analyse af en problemstilling omkring regulering med betydning for miljø, klima, energi og/eller ressourceproblemstillinger. Projektet skal indeholde design og gennemførsel af en selvstændig indsamling, analyse og vurdering af et vidensgrundlag der kan belyse denne problemstilling. Der skal udvælges, anvendes og reflekteres over et teoretisk/metodisk grundlag og et empirisk felt for de konkrete analyser. Projektet skal på et afgrænset område opnå indsigt i vidensgrundlag, virkemåde, implementeringsvilkår og effekter af reguleringsindsats, gennemføre en analyse af effekter af eller betingelser og muligheder for regulering samt diskutere muligheder for at iværksætte indsats der kan forebygge/afhjælpe miljø- og bæredygtighedsproblemer. Gennem projektplaner og interne evalueringer skal der vises refleksioner over egen faglige udvikling, samarbejde og procesforløb i projektarbejdet, samt evne til at indgå i faglige dialoger. |
Projektforløbet |
Der er 2 obligatoriske evalueringer i løbet af projektforløbet: • Problemformulerings-seminar • Intern evaluering. Problemformulerings-seminaret anbefales afholdt i ugerne: 10/11. Intern evaluering anbefales afholdt i ugerne:18/19/20. Oplæg til de obligatoriske evalueringer afleveres ca. 5 hverdage før aftalt tidspunkt. Tidspunkt aftales med vejleder, opponentgruppe og dennes vejleder. Det er projektgrupperne, som indkalder og koordinerer tid og sted med gruppernes vejledere. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
405 timer, heraf: 4 timer til problemformulerings-seminar og intern evaluering, eksklusive forberedelse og udarbejdelse af skriftligt og mundtligt oplæg samt projektplan. 3 timer til deltagelse i og præsentation af projekter - ekstra-curriculær aktivitet. ½ time til eksamen per studerende, eksklusive forberedelse af mundtlig oplæg. Antallet af vejledermøde varierer afhængig af gruppestørrelse og vejleders forberedelse af feedback på skriftlige oplæg. Projektgrupper med 2-6 medlemmer kan forvente 5 møder, eksklusive problemformulerings-seminar og intern evaluering. |
Pensum |
Der opgives ikke pensum for projektarbejde baseret på selvvalgt problemformulering. |
Forudsætninger for at gå til eksamen |
Vejleder påser at problemformuleringsseminar og intern evaluering gennemføres som foreskrevet i praksis for projektvejledning Deltager den studerende ikke i hhv. problemformuleringsseminaret og/ eller den interne evaluering udarbejdes refleksionsdokument på min. 7.200 og max. 14.400 tegen, som skal godkendes af egen vejleder. Refleksionsdokumentet skal adressere opponentgruppens oplæg og komme med konstruktive ideer til eksempelvis sammenhæng mellem problemfelt, problemformulering og metodeovervejelser og/eller sammenhæng mellem problemformulering, analyse og konklusion. |
Prøveform |
Projektarbejdet bedømmes ved en mundtlig prøve. Prøven er en gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet. Eksaminationen foregår som en samtale mellem de studerende, eksaminator og censor. De studerende eksamineres med udgangspunkt i hele projektrapporten og på en måde så individuel bedømmelse er mulig. Som udgangspunkt for eksaminationen fremlægger hvert gruppemedlem et oplæg af max. 7 minutters varighed om et afgrænset tema i relation til projektarbejdet. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præstation. Eksaminator fremsender eksaminationstemaer 5 dage før eksamen. Gruppemedlemmerne fordeler disse imellem sig, i tilfælde af uenighed om fordelingen foretages lodtrækning. Projektet skal have et omfang på minimum 84.000 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 204.000 antal tegn inkl. mellemrum, afhængig af antal studerende i projektgruppen. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse, og der er anvendt et eksamensforsøg. 2 studerende mindst 84.000 og højst 168.000 antal tegn 3-4 studerende minimum 96.000 og højst 192.000 antal tegn 5 studerende og derover mindst 96.000 og højst 204.000 antal tegn Afhængigt af antallet af studerende bestemmes varigheden af eksaminationen, inklusiv votering, som følger
|
Omprøveform |
Samme som ordinære |
Prøvetype |
Gruppeprøve
|
Bedømmelse |
7-trinsskala
|
Censur |
Intern (dvs. at vejleder og en intern censor bedømmer)
|
Evaluering- og feedback former |
Mundtlig feedback fra vejleder på projektoplæg og dialog om arbejdsproces samt feedback fra projektgruppe på projektvejledning. Kollektiv feedback på oplæg til problemformulerings-seminar og intern evaluering fra egen og anden projektgruppes vejleder samt fra opponentgruppe. Kollektiv feedback i forbindelse med deltagelse i ekstra-curriculær præsentation af projekter. Mundtlig feedback i forbindelse med eksamen af 2. semester projektet. |
Studieleder/faglig koordinator |
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
|
Vejledere |
Ole Erik Hansen (oeh@ruc.dk)
Thomas Budde Christensen (tbc@ruc.dk) Henrik Hauggaard-Nielsen (hnie@ruc.dk) |
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 17/01/2019 |