Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Teksam - miljøplanlægning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden
Færdigheder
Kompetencer
|
Overordnet indhold |
Formålet med valgkurset er at give de studerende mulighed for fordybelse i et teoretisk-metodisk fagligt grundlag af særlig interesse i relation til planlægning. Der introduceres teori og metoder, der benyttes i den nyeste forskning og planlægning på udvalgte områder. Der lægges op til kritiske diskussioner og vurderinger af det teoretisk-metodiske grundlag for regulering og planlægning inden for udvalgte felter. Der inddrages forskningsbaserede erfaringer med metodeanvendelse i tilknytning til forskellige cases, samt lægges op til refleksioner over teori-, metode- og empirivalg. Der fremlægges og diskuteres forslag til metode- og empirivalg i casestudier inden for udvalgte problemfelter. |
Uddybende beskrivelse |
Kursets fokus er på klimatilpasning: Kurset skal handle om den side af vandplanlægningen, der er knyttet til klimaændringerne og klimatilpasningen. Klimatilpasningen er i meget høj grad blevet en opgave for kommunerne. Indsatsen i klimatilpasning er delt op i to dele. Den ene type handler om klimatilpasning til ekstremt vejr, skybrud, regn-på-regn, osv. Her er opgaven at »komme af med regnen - med vandet«, altså klimatilpasning på landjorden som følge af de nedbørsbetingede oversvømmelser. Den anden type af klimatilpasningsplaner handler om oversvømmelser fra havsiden, som er en følge af vandstandsstigning og ekstremvejr; disse planer omtales som risikostyringsplaner. Kurset har til formål at bidrage til viden og forståelse for begge typer og deres blandingsformer. Fokus er følgende • Regulering og planlægning af klimatilpasning (regnvandsbetinget tilpasning) og risikostyring (tiltag overfor stigende havvande) • Kendskab til modeller og analyseredskaber til (a) fareanalyse: Nedbør, storm, ekstrem vandstand, bølger, (b) vurdering af oversvømmelsesrisiko og effektvurdering, samt (c) sårbarhedsanalyser (mennesker, bygninger, infrastruktur, drifts- og produktionstab. • Planlægning og gennemførelse af klimatilpasningsprojekter og risikostyringsprojekter. Eksempler, bl.a. med det formål at belyse forskellige former for involveringsprocesser. Udarbejdelse af egen projektforslag under kursusforløbet. Kursets hovedindhold:
K1 Introduktion til området
K2 Metoder og plangrundlag for klimatilpasning
K3 Datasystemer og beregningsmodeller
K4 Udarbejdelse af projektforslag
K5 Klimatilpasningsprojekt (1) - projekteksempel København
K6 Risikostyringsprojekt (2) - projekteksempel Køge Bugt
K7 Introduktion til kursusprojekt: Eget klimatilpasnings- eller risikostyringsprojekt
K8 Livet i kystzonen. Nye perspektiver på kystzonernes udvikling
K9 Flersidige fordele: Andre planhensyn og andre lovgivning, som aktualiseres |
Undervisnings- og arbejdsform |
Hver kursusgang består af oplæg til dagens emne med efterfølgende diskussion. Hovedparten af oplæggene vil komme fra personer, der har erfaringer med klimatilpasning - både fra kommuner (Roskilde og København), fra vidensinstitutioner og universiteter. Det tilstræbes, at gruppediskussionerne bidrager til udvikling af projektforslag, som kursusdeltagerne kan arbejde videre med i kurset og i projektarbejde. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Læsning af udvalgt litteratur: Case materiale, manualer, teoretiske litteratur om emnet og en række eksempler på tilrettelæggelse af planlægningen og inddragelse af interesserede borgere og deres lokalsamfund. |
Pensum |
Der er ikke et egentligt pensum; men der vil blive præsenteret litteratur, som er en god ide at kende, hvis du har interesse for at arbejde videre indenfor feltet. |
Forudsætninger for at gå til eksamen |
Aktiv deltagelse i 70% af kursusgangene Lever den studerende ikke op til kravet om aktiv deltagelse udgør omprøven herfor en skriftlig opgave på baggrund af bundne spørgsmål på min. 21600 tegn og max. 43200 tegn. |
Prøveform |
Individuel skriftlig opgave som tager udgangspunkt i et af de gennemgåede eksempler på forskning i relation til et fokusfelt Opgaven skal redegøre for, diskutere og vurdere valg af teori og metoder, samt foreslår videreudvikling af metode- og empirigrundlag inden for det pågældende problemfelt. Den skriftlige opgave har et omfang på min. 21600 tegn og max. 28800 tegn. Der afsættes 3 hverdage til udarbejdelse af den skriftlige opgave. Opgaven afleveres senest 10 dage efter sidste kursusgang. |
Prøvetype |
Individuel prøve
|
Hjælpemidler til eksamen |
Alle. |
Bedømmelse |
Bestået / ikke-bestået
|
Censur |
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
|
Evaluering- og feedback former |
Den enkelte studerende vil modtage en tilbagemelding på den skriftlige opgave. |
Aktivitetsansvarlig | |
Underviser |
Tyge Kjær (tk@ruc.dk)
|
Eksamensadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 28/01/2019 |