Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Teksam - miljøplanlægning *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk / English
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Forudsætning for deltagelse |
Det forudsættes at den studerende kan læse videnskabelige og andre tekster på engelsk. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden
Færdigheder
Kompetencer
|
Overordnet indhold |
Kurset samlæses med holdet for teksam kombistuderende, derfor kan retvisende indhold læses her: Kurset har til formål at give den studerende indsigt i muligheder og betingelser for bæredygtig omstilling. I fokus er eksemplarisk og problemorienteret arbejde med videns- og handlegrundlag for omstillingsindsats i produktions- og forbrugsstruktur, teknologiske systemer, regulering og governance, samt analyse og vurdering af effekter af og betingelser for bæredygtig omstilling.
|
Uddybende beskrivelse |
På de første 5 dobbelte lektioner gennemgår vi teorier og analyser af bæredygtig omstilling, og hvordan denne tradition stiller sig i relief af klassisk planteori og governance teori. en transitionsteoretisk en planlægningsteoretisk en governanceteoretisk Kursusundervisningen består af - teorigennemgang og diskussion - oplæg repræsenterende forskellige genstandsområder, forskellige planlægningstyper, forskellige typer af organisationer, forskellig erfaringslængde. Før hvert oplæg læses litteratur knyttet til det pågældende planlægningsområde - efter hvert oplæg drøftes hvilken viden det pågældende oplæg har bidraget med ift egen kursusopgave |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kollokvier med oplæg fra vejledere, gæstelærer på felttur og studerende med sideløbende selvstændig studieaktivitet. For dem der læser kurset i 5 ECTS udgaven afløses kurset med et individuelt essay For de der læser kurset med 10 ECTS gennemgår kurset to næste dobbeltlektioner gruppernes dispositioner, problemstillinger og arbejdsmetoder til udformning af den endelige kursusrapport |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Kurset for de læser det på 5 ECTS svarer det til 135 timers arbejdsindsats for hver studerende. En omtrentlig fordeling er - forberedelse af forelæsninger: 9 t/kursusgang - deltagelse i forelæsninger: 2 t/kursusgang - essayskrivning: 24 timer. Kurset for de der læser det på 10 ECTS svarer det til 270 timers arbejdsindsats hvor en omtrentlig fordeling af timer er: Forberedelse af forelæsninger/kollegial sparring: 9 t/kursusgang - deltagelse i forelæsninger: 2 t/kursusslot = 14 timer - 1. udkast til opgaveskrivning: 23 timer - arbejde med kursusopgave 100 timer - forberedelse af fremlæggelser 5 timer, eksamensforberedelse og eksamen 10 timer evaluering 2 timer |
Pensum |
Pensum er på ialt. ca 600 sider, den obligatoriske del er en blanding mellem original videnskabelig litteratur og analyser relateret til omstilling ift planlægningsområder. Pensumlistens videnskabelige litteratur omfatter såvel engelse som danske tekster. Se kursulitteraturen for de enkelte kursusgange på 10 ects udgaven - og se indhold for de enkelte kursusgange samme sted. |
Prøveform |
Individuel skriftlig opgave over selvvalgt emne, som kan dokumentere indsigt, forståelse og refleksion over væsentlige dele af kursets indhold Opgaven skal tage udgangspunkt i en selvvalgt problemstilling i relation til bæredygtig omstilling og med reference til kursusindholdet diskutere teorigrundlag og metoder til at analysere omstillingsprocesser. Der afsættes 3 hverdage, efter sidste kursusgang, til udarbejdelse af den skriftlige opgave. Den skriftlige opgave skal have et omfang på minimum 21.600 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 28.800 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg |
Prøvetype |
Individuel prøve
|
Bedømmelse |
Bestået / ikke-bestået
|
Censur |
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
|
Evaluering- og feedback former |
dialog undervejs |
Aktivitetsansvarlig | |
Underviser | |
Eksamensadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 05/02/2019 |