PDF til print    Find kalender

Strategier i bæredygtig omstilling - 5 ECTS - 3. semester

Semester
F2019
Uddannelse
Teksam - miljøplanlægning *
Aktivitetstype
Kandidatkursus
Undervisningssprog
Dansk / English
Tilmelding

Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Forudsætning for deltagelse

Det forudsættes at den studerende kan læse videnskabelige og andre tekster på engelsk.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier

Viden

  • Om det teoretiske og metodemæssige grundlag for analyser af driv- kræfter og interesser bag bæredygtigheds strategier
  • Om barrierer og muligheder for etablering af udviklingsprojekter på udvalgte områder,
  • Om metoder til at etablere dialog og samarbejde mellem parter involveret i omstillingsprocesser.

Færdigheder

  • Kan designe undersøgelser der sigter på indsamling, behandling, analyse og vurdering af vidensgrundlag for bidrag til omstillingsprocesser.
  • Kan vurdere og foreslå metoder til at opnå dialog og samarbejde med såvel stærke som svage parter i omstillingsprocesser.
  • Kan analysere, vurdere og foreslå strategier for bæredygtige om- stillingsprocesser.

Kompetencer

  • Kan bidrage til bæredygtige omstillingsprocesser gennem videns- indsamling, analyser og udviklingsforslag.
  • Kan inddrage berørte parter i formulering af problemstillinger, prioritering af løsningsmuligheder og praktisk implementering.
Overordnet indhold

Kurset samlæses med holdet for teksam kombistuderende, derfor kan retvisende indhold læses her:

Kurset har til formål at give den studerende indsigt i muligheder og betingelser for bæredygtig omstilling. I fokus er eksemplarisk og problemorienteret arbejde med videns- og handlegrundlag for omstillingsindsats i produktions- og forbrugsstruktur, teknologiske systemer, regulering og governance, samt analyse og vurdering af effekter af og betingelser for bæredygtig omstilling.

  • Kurset skal introducere til videnskabeligt grundlag for analyse af omstillingsprocesser.
  • Kurset skal give teoretisk og metodemæssigt grundlag for indsamling og analyse af empiriske data i tilknytning til omstillingsprocesser.
  • Kurset skal give indsigt i vilkår og muligheder for omstilling inden for udvalgte sektorer, herunder drivkræfter og interesser, strategier, aktører og handlemuligheder i sektoren
  • Kurset skal desuden bidrage til at understøtte etablering af kontakt, samarbejde med og erfaringsdannelse omkring relationer til eksterne partnerskaber i projektforløbet.
Uddybende beskrivelse

På de første 5 dobbelte lektioner gennemgår vi teorier og analyser af bæredygtig omstilling, og hvordan denne tradition stiller sig i relief af klassisk planteori og governance teori.
Kursets teoretiske approach har således tre dimensioner som bliver introduceret på de første kursusgange.

en transitionsteoretisk en planlægningsteoretisk en governanceteoretisk

Kursusundervisningen består af - teorigennemgang og diskussion - oplæg repræsenterende forskellige genstandsområder, forskellige planlægningstyper, forskellige typer af organisationer, forskellig erfaringslængde. Før hvert oplæg læses litteratur knyttet til det pågældende planlægningsområde - efter hvert oplæg drøftes hvilken viden det pågældende oplæg har bidraget med ift egen kursusopgave

Undervisnings- og arbejdsform

Kollokvier med oplæg fra vejledere, gæstelærer på felttur og studerende med sideløbende selvstændig studieaktivitet.

For dem der læser kurset i 5 ECTS udgaven afløses kurset med et individuelt essay For de der læser kurset med 10 ECTS gennemgår kurset to næste dobbeltlektioner gruppernes dispositioner, problemstillinger og arbejdsmetoder til udformning af den endelige kursusrapport

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Kurset for de læser det på 5 ECTS svarer det til 135 timers arbejdsindsats for hver studerende. En omtrentlig fordeling er - forberedelse af forelæsninger: 9 t/kursusgang - deltagelse i forelæsninger: 2 t/kursusgang - essayskrivning: 24 timer.

Kurset for de der læser det på 10 ECTS svarer det til 270 timers arbejdsindsats hvor en omtrentlig fordeling af timer er: Forberedelse af forelæsninger/kollegial sparring: 9 t/kursusgang - deltagelse i forelæsninger: 2 t/kursusslot = 14 timer - 1. udkast til opgaveskrivning: 23 timer - arbejde med kursusopgave 100 timer - forberedelse af fremlæggelser 5 timer, eksamensforberedelse og eksamen 10 timer evaluering 2 timer

Pensum

Pensum er på ialt. ca 600 sider, den obligatoriske del er en blanding mellem original videnskabelig litteratur og analyser relateret til omstilling ift planlægningsområder. Pensumlistens videnskabelige litteratur omfatter såvel engelse som danske tekster. Se kursulitteraturen for de enkelte kursusgange på 10 ects udgaven - og se indhold for de enkelte kursusgange samme sted.

Prøveform

Individuel skriftlig opgave over selvvalgt emne, som kan dokumentere indsigt, forståelse og refleksion over væsentlige dele af kursets indhold

Opgaven skal tage udgangspunkt i en selvvalgt problemstilling i relation til bæredygtig omstilling og med reference til kursusindholdet diskutere teorigrundlag og metoder til at analysere omstillingsprocesser.

Der afsættes 3 hverdage, efter sidste kursusgang, til udarbejdelse af den skriftlige opgave.

Den skriftlige opgave skal have et omfang på minimum 21.600 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 28.800 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg

Prøvetype
Individuel prøve
Bedømmelse
Bestået / ikke-bestået
Censur
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
Evaluering- og feedback former

dialog undervejs

Aktivitetsansvarlig
Jesper Holm (jh@ruc.dk)
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
Underviser
Jesper Holm (jh@ruc.dk)
Bente Kjærgård (bkj@ruc.dk)
Eksamensadministration
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
STADS stamdata
kandidatkursus
belastning : 5 ECTS aktivitetskode : U25684
prøveform : Hjemmeopgave bedømmelse : Bestået/ikke bestå censur : Intern censur
Sidst ændret 05/02/2019

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Onsdag 13-02-2019 13:15 - 13-02-2019 17:00 i uge 07
Strategier i bæredygtig omstilling - Kursusgang 1 (Teksam)

Onsdag 20-02-2019 13:15 - 20-02-2019 17:00 i uge 08
Strategier i bæredygtig omstilling - Kursusgang 2 (Teksam)

Onsdag 27-02-2019 13:15 - 27-02-2019 17:00 i uge 09
Strategier i bæredygtig omstilling - Kursusgang 3 (Teksam)

Onsdag 06-03-2019 13:15 - 06-03-2019 17:00 i uge 10
Strategier i bæredygtig omstilling - Kursusgang 4 (Teksam)

Onsdag 13-03-2019 13:15 - 13-03-2019 17:00 i uge 11
Strategier i bæredygtig omstilling - Kursusgang 5 (Teksam)

Onsdag 13-03-2019 12:00 - Mandag 18-03-2019 12:00 i uge 11 og uge 12
Strategier i bæredygtig omstilling - Aflevering af skriftligt produkt (Teksam)

Fredag 16-08-2019 12:00 - Onsdag 21-08-2019 12:00 i uge 33 og uge 34
Strategier i bæredygtig omstilling - Reeksamen (Teksam)