Semester |
F2019
|
Uddannelse |
Sociale Interventionsstudier *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
Viden
Færdigheder
Kompetencer
|
Overordnet indhold |
Gennem kurset skal de studerende tilegne sig teoretisk viden om forskellige tilgange til at tilrettelægge og gennemføre bruger/ borgerinvolvering og samarbejdsprocesser i social intervention. Et centralt tema vil være, hvordan social intervention kan understøtte demokratisk deltagelse for medarbejdere og borgere med forskellige opfattelser og handlemuligheder. Kurset beskæftiger sig også med, hvordan man kan dokumentere og evaluere brugerinvolverings- og samarbejdsprocesser, ligesom der vil blive lagt vægt på spørgsmål om, hvordan man kan understøtte konflikthåndering og skærpe et kritisk blik for mulige eksklusionstendenser. Kurset giver tillige indsigt i de juridiske og aftaleretlige problemstillinger, som rammesætter interventionsprojekter. |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset består af forelæsninger samt deltagerbaseret undervisning i grupper - og veksler mellem underviserstyrede kursusaktiviteter og øvelser baseret på cases. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
5 ECTS = 135 timer (estimeret). Timerne fordeles på 5 kursusgange á 4 timers aktiv deltagelse i undervisning samt 18 timers forberedelse pr. kursusgang. Derudover 25 timer til skriftlig prøve. |
Pensum |
Fremgår af Reader, samt af moodle. |
Prøveform |
Kurset bedømmes ved en skriftlig opgave Opgaven består af tre elementer:
Den samlede opgave afleveres 3 døgn efter sidste kursusgang. I bedømmelsen af prøven indgår den skriftlige opgave med vægten 80 % og de to øvrige elementer med hver 10 %. |
Omprøveform |
En 7 døgns individuel bunden skriftlig hjemmeopgave på minimum 24.000 tegn og maksimum 28.800 tegn. Besvarelsen skal afspejle den studerendes beherskelse af hele kursets pensum. |
Prøvetype |
Individuel prøve
|
Bedømmelse |
Bestået / ikke-bestået
|
Censur |
Ingen (dvs. at underviser bedømmer)
|
Evaluering- og feedback former |
Der gives løbende feed-back på den aktive deltagelse i kurset - og på den mundtlige fremlæggelse baseret på gruppearbejdet. Feed-back har særligt focus på anvendelse af relevante teorier og begreber fra kurset på den analyserede case. Kurset afsluttes med mundtlig evaluering fra såvel studerende som kursusansvarlig på bl.a. deltagelse, litteratur, forelæsninger, studerendes case-oplæg, forberedelse mv. Evalueringen afrapporteres til Studienævnet. |
Aktivitetsansvarlig | |
Underviser |
Jan Kampmann (jank@ruc.dk)
Peter Hagedorn-Rasmussen (peterhag@ruc.dk) Pernille Boye Koch (pkoch@ruc.dk) Steen Baagøe Nielsen (baagoee@ruc.dk) |
Eksamensadministration |
IMT Studieadministration (imt-studieadministration@ruc.dk)
|
STADS stamdata | |
Sidst ændret | 17/01/2019 |