PDF til print    Find kalender

Problemorienteret Formidlingsprojekt

Semester
F2019
Uddannelse
Forvaltning * / Politik og Administration *
Aktivitetstype
Kandidatprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier

Viden

  • Forskningsbaseret viden om et centralt område indenfor samfundsvidenskab, politik og administration, samt forståelse af og refleksion over egen projektundersøgelses placering i et bredere fagligt felt.
  • Identifikation af samfundsvidenskabelige og forvaltningsmæssige problemstillinger og kritisk forholden sig til frembringelse og formidling af videnskabelig viden.
  • Viden om den akademiske genre og formidling af akademisk arbejde til forskellige målgrupper.

Færdigheder

  • Færdigheder i at anvende og mestre videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med en afgrænset, faglig og relevant problemstilling.
  • Færdigheder i at analysere, diskutere, argumentere, reflektere og vurdere på et videnskabeligt grundlag.
  • Færdighed i at forholde sig refleksivt og kritisk til, samt vælge kilder, litteratur, teori og metoder.
  • Færdighed i at skrive i overensstemmelse med akademiske tekstnormer og med henblik på formidling til akademiske og andre målgrupper.

Kompetencer

  • Kompetencer i selvstændigt at kunne begrunde og diskutere relevans og værdi i forhold til belysningen af den valgte problemstilling.
  • Kompetencer til selvstændigt at kunne identificere og diskutere teori og empiri
  • Kompetencer til at formidle faglige resultater og forslag på en faglig og bredspektret måde
  • Kompetence i at identificere og tage ansvar for egen faglige og formidlingsorienterede udvikling, samt at give og modtage feedback på eget og andres faglige produkt
  • Kompetencer i at formidle større skriftlige arbejder på et i det væsentlige korrekt dansk, med en klar og overskuelig fremstillingen såvel som til at anvende og angive kilde- og litteraturhenvisninger mv. i overensstemmelse med god forskningsmæssig praksis.
Overordnet indhold

Studienævnet fastsætter hvert semester et antal temaer, som de studerende vælger at skrive projekt inden for. Temaerne kunne fx være demokrati, ulighed, embedsmænd, innovation, globalisering osv. Studerende kan kun skrive projekt med andre studerende, der har valgt samme tema.

Uddybende beskrivelse

Formidlingsprojektet består af en projektdel og en formidlingsdel. Projektdelen består af fire elementer.

  • Et executive summary på dansk eller engelsk på højst 7.200 anslag inkl. mellemrum.
  • Et teoretisk notat på højst 14.400 anslag inkl. mellemrum, der beskriver den teori, der bruges i analysen.
  • Et baggrundsnotat på højst 50.400 anslag inkl. mellemrum, der analyserer en given problemstilling.
  • En projektrefleksion over design, teori og empiri på højst 14.400 anslag inkl. mellemrum.

Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse, og der er anvendt et eksamensforsøg. Formidlingsdelen består af to eller tre elementer, der udarbejdes med udgangspunkt i projektdelens elementer.

Grupper på 2-3 studerende skal vælge 2 af de nedenstående dele og grupper på 4-6 studerende skal vælge 3 af de nedenstående dele:

  • Et litteraturstudie på højst 14.400 anslag inkl. mellemrum.Litteraturstudiet kan f.eks. udarbejdes som 1) et state of the art review: det vil sige en oversigt over den nyeste forskning inden for et givent område. Et state of the art review kan pege på nye perspektiver og veje frem inden for et givet område eller påpege områder, hvor der er behov for videre forskning, 2) et historisk review der sammenfatter den historiske udvikling inden for forskningen inden for et givent område. Det kan indeholde en skitse af den historiske formation af det givne forskningsområde, nøgle begivenheder/personer med særlig betydning for det givne forskningsområde, teoretiske eller metodiske tilgange med væsentlig betydning for det givne forskningsområde, eller den historiske udvikling af forskningsområdet frem til samtiden, eller 3) et komparativt review der beskriver forskellige traditioner og perspektiver i forhold til et givent emne. Et komparativt review indeholder en kontrastering af to eller flere forskellige forskningstraditioners/perspektivers syn på et udvalgt emne eller begreb og illustrerer hvorledes forskellig litteratur understøtter disse perspektiver.
  • En forskningsformidlende artikel på højst 12.000 anslag inkl. mellemrum.r. Artiklen skal være henvendt til samfundsvidenskabelige kandidater og studerende, samt til andre med interesse for analyse af samfundsvidenskabelige og/eller forvaltningsmæssige forhold.
  • Et notat på højst 14.400 anslag inkl. mellemrum. Notatet skal være henvendt til en minister, en departementschef, en ledelsesgruppe, en direktion eller andre personer eller grupper med formaliseret beslutningskompetence. Notatet skal være have en forside på højst 2.400 anslag inkl. mellemrum, der opsummerer notatet, herunder baggrunden for notatet og dets indstilling/anbefaling. Notatet skal beskrive en samfundsvidenskabelig og/eller forvaltningsmæssig problemstilling og give en begrundelse for og belyse konsekvenserne af notatets indstilling/anbefaling.
  • Et handlings-eller løsningsorienteret projektforslag på højst 14.400 anslag inkl. mellemrum. Projektforslaget skal være udformet som en ansøgning henvendt til en pulje, fond, offentlig institution eller lignende inden for det samfundsvidenskabelige og/eller forvaltningsmæssige område. Projektansøgningen skal skitsere et handlingsorienteret projekt, der sigter mod at adressere en given problematik. Projektansøgningen skal indeholde og kort skitsere: Titel, Titel, ansøger(e), projektets formål, beskrivelse af baggrund/motivation/problemstillig, eventuelle samarbejdspartnere, projektets målgruppe(r), succeskriterier/potentielle effekt(er), projektets økonomi og projektplan inklusiv tidsplan og milepæle.
  • En digital formidlingsproduktion på højst 14.400 anslag inkl., mellemrum. Denne kan f.eks. udarbejdes som en folder/brochure, et nyhedsbrev, eller et presse kit. Formidlingsproduktionen skal henvende sig bredt til personer med interesse for analyse af samfundsvidenskabelige og/eller forvaltningsmæssige forhold i relation til projektet, men som ikke er specialister/fagfæller. Den digitale formidlingsproduktion skal udarbejdes i A4, A5 eller A6 og indeholde som minimum en forside og en bagside. Forsiden skal som minimum indeholde et design/logo der henviser til de organisatoriske rammer materialet er udarbejdet i relation til (må gerne være et konstrueret eksempel) samt en overskrift. Bagsiden skal som minimum indeholde et kortfattet resume eller indholdsfortegnelse, kontaktinformation, samt produktionsdato. Formålet og målgruppen for formidlingsproduktionen skal fremgå klart. Formidlingsproduktionen bør endvidere indeholde links til anden relevant information/baggrundsrapporten såfremt denne findes digitalt. Formidlingsproduktioner vil typisk også indeholde, billeder, illustrationer, QR koder, audio og eller video mv.
  • En kort forskningsartikel på maksimalt 26.400 anslag inkl., mellemrum. Forskningsartiklen skal udarbejdes med udgangspunkt i projektets faste dele og være henvendt til et videnskabeligt tidsskrift inden for det samfundsvidenskabelige og/eller forvaltningsmæssige område. Forskningsartiklen kan have et teoretisk, metodisk eller empirisk sigte. Forskningsartiklen skal indeholde en introduktion, en kontekstualisering, teori, metode og empiri, analyse og konklusion. Projektet skal have et omfang på minimum 96.000 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 141.600 antal tegn inkl. mellemrum, afhængig af antal studerende i projektgruppen. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse, og der er anvendt et eksamensforsøg.

2-3 studerende mindst 96.000 og højst 127.200 antal tegn

4-6 studerende mindst 105.600 og højst 141.600 antal tegn

Studerende, der skal skrive det problemorienterede formidlingsprojekt, må skrive sammen, uanset om de er indskrevet på herværende studieordning eller på studieordningen for Forvaltning.

Projektforløbet

Vejledning i anvendelse af kvantitative metoder i projekter og specialer.

Vi stiller et team af forskere til rådighed for at hjælpe studerende, som gerne vil arbejde med kvantitative data i deres projekter. Hvis du og din gruppe mener det kunne være interessant at belyse en problemstilling med kvantitative analyser, og har lyst til at dygtiggøre jer inden for dette felt, men har brug for støtte i processen så er dette noget for jer.

I får hjælp til at identificere relevante data-kilder for jeres emne ved en workshop af, hvor vi præsenterer et overblik over offentligt tilgængelige data-sæt inden for forskellige områder. Derefter får i mulighed for at booke tid hos en forsker, som kan støtte jer i processen omkring klargøring af data, analyser og tolkning. Workshoppen afholdes 21. februar kl. 13.15-15.00 i rum 25.3-005.

Dette fungerer således, at i kontakter carinasb@ruc.dk og fortæller hvad i arbejder med og så vil i blive henvist videre til en af følgende forskere, som indgår i vejledningsteamet: Anders Ejrnæs, Camilla Jensen, Carina Bischoff, Johannes Kaberian Dreyer, Jonas Krogh Madsen, Lena Brogaard, Ole Helby, Olivier rubin, Troels Schultz Larsen, Snorre Sylvester Frid-Nielsen og Thorkil Casse.

Prøveform

Mundtlig eksamen med udgangspunkt i projektrapporten

Under prøven afsættes op til 5 minutter pr. studerende til en selvvalgt, forberedt præsentation med afsæt i det fælles projektarbejde på grundlag af et handout, der kan være et faktaark, en figur eller lignende.

Bedømmelse: bedømmelsen er en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige prøve. Der gives én samlet karakter.

Afhængigt af antallet af studerende bestemmes varigheden af eksaminationen, inklusiv votering, som følger

  • 1 studerende 30 minutter
  • 2 studerende 60 minutter
  • 3 studerende 75 minutter
  • 4 studerende 90 minutter
  • 5 studerende 105 minutter
Omprøveform

Følger de samme bestemmelser som den ordinære prøve.

Prøvetype
Gruppeprøve
Hjælpemidler til eksamen

Noter, handouts og præsentationsudstyr.

Bedømmelse
7-trinsskala
Censur
Intern (dvs. at vejleder og en intern censor bedømmer)
Studieleder/faglig koordinator
Carina Saxlund Bischoff (carinasb@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Carina Saxlund Bischoff (carinasb@ruc.dk)
Vejledere
Tina Øllgaard Bentzen (tinaob@ruc.dk)
Elizabeth Toft Kristjansen (etk@ruc.dk)
Jonas Krogh Madsen (jkroghm@ruc.dk)
STADS stamdata
kandidatprojekt
belastning : 15 ECTS aktivitetskode : U40101 / U40495
prøveform : Projekt (ut) bedømmelse : 7-trinsskala censur : Intern censur
Sidst ændret 21/12/2018

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 04-02-2019 08:15 - 04-02-2019 17:00 i uge 06
Problemorienteret Formidlingsprojekt - Gruppedannelse (FORV, PA)

Torsdag 11-04-2019 13:15 - 11-04-2019 15:00 i uge 15
Problemorienteret Formidlingsprojekt - Formidlingsseminar (FORV, PA)

Mandag 27-05-2019 10:00 - 27-05-2019 10:00 i uge 22
Problemorienteret Formidlingsprojekt - Aflevering af projekt (FORV, PA)

Mandag 17-06-2019 08:15 - Søndag 30-06-2019 19:00 i uge 25 og uge 26
Problemorienteret Formidlingsprojekt - Eksamen (FORV, PA)

Torsdag 01-08-2019 00:00 - Lørdag 31-08-2019 00:00 i uge 31 til uge 35
Problemorienteret Formidlingsprojekt - Reeksamen (FORV, PA)

Torsdag 16-05-2019 13:15 - 16-05-2019 17:00 i uge 20
Problemorienteret Formidlingsprojekt - Formidlingsworkshop (FORV, PA)