PDF til print    Find kalender

Specialeforberedende Projekt

Semester
F2019
Uddannelse
Forvaltning *
Aktivitetstype
Kandidatprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration is happing through stads selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier

Viden

  • Forskningsbaseret og dybdegående viden om den problemstilling indenfor samfundsvidenskab og forvaltning, som den studerende har valgt at skrive projektet om, samt forståelse af og refleksion over projektets placering i et bredere fagligt felt.
  • Overblik over de væsentligste teoretiske positioner og empiriske forhold på det genstandsfelt projektet behandler og kritisk forholden sig til frembringelse af videnskabelig viden.
  • Viden om formidling af akademisk arbejde til helt forskellige målgrupper.

Færdigheder

  • Færdigheder i at anvende og mestre videnskabelige teorier og metoder under grundigt arbejde med en afgrænset og fagligt væsentlig problemstilling.
  • Færdigheder i at analysere, diskutere, argumentere, reflektere og vurdere på et videnskabeligt grundlag.
  • Færdighed i at forholde sig dybdegående, refleksivt og kritisk til, samt vælge kilder, litteratur, teori, metoder og analysestrategi.
  • Færdighed i at skrive i overensstemmelse med akademiske tekstnormer og med henblik på formidling til akademiske og forskellige andre målgrupper.

Kompetencer

  • Kompetencer i selvstændigt at kunne begrunde og diskutere relevans og værdi i forhold til belysningen af den valgte problemstilling.
  • Kompetencer til selvstændigt at kunne identificere og diskutere teori og empiri i dybden
  • Kompetencer til at formidle faglige resultater og forslag på en faglig måde i relation til forskellige typer målgrupper
  • Kompetence i at identificere og tage ansvar for egen faglige og målgruppeorienterede udvikling.
Overordnet indhold

Projektet tilsigtes at være specialeforberedende, sådan at studerende kan arbejde videre med projektets problemstilling, teori, metode og/eller empiri i specialet.

Uddybende beskrivelse

Vejledning i anvendelse af kvantitative metoder i projekter og specialer.

Vi stiller et team af forskere til rådighed for at hjælpe studerende, som gerne vil arbejde med kvantitative data i deres projekter. Hvis du og din gruppe mener det kunne være interessant at belyse en problemstilling med kvantitative analyser, og har lyst til at dygtiggøre jer inden for dette felt, men har brug for støtte i processen så er dette noget for jer.

I får hjælp til at identificere relevante data-kilder for jeres emne ved en workshop af, hvor vi præsenterer et overblik over offentligt tilgængelige data-sæt inden for forskellige områder. Derefter får i mulighed for at booke tid hos en forsker, som kan støtte jer i processen omkring klargøring af data, analyser og tolkning. Workshoppen afholdes 21. februar kl. 13.15-15.00 i rum 25.3-005.

Dette fungerer således, at i kontakter carinasb@ruc.dk og fortæller hvad i arbejder med og så vil i blive henvist videre til en af følgende forskere, som indgår i vejledningsteamet: Anders Ejrnæs, Camilla Jensen, Carina Bischoff, Johannes Kaberian Dreyer, Jonas Krogh Madsen, Lena Brogaard, Ole Helby, Olivier rubin, Troels Schultz Larsen, Snorre Sylvester Frid-Nielsen og Thorkil Casse.

Projektforløbet

Projektet udarbejdes på grundlag af en selvvalgt problemformulering i grupper af 2-5 studerende

Projektgrupperne tildeles en vejleder, der ved gruppe- og/eller klyngevejledning vejleder arbejdet.

Forudsætninger for at gå til eksamen

Afleveres den skriftlige opgave ikke, kan den studerende ikke gå til mundtlig eksamen og regnes dermed som udeblevet.

Prøveform

Under prøven afsættes op til 5 minutter pr. studerende til en selvvalgt, forberedt præsentation med afsæt i det fælles projektarbejde på grundlag af et handout, der kan være et faktaark, en figur eller lignende

Projektet skal have et omfang på minimum 76.500 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 174.000 antal tegn inkl. mellemrum, afhængig af antal studerende i projektgruppen.

Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse, og der er anvendt et eksamensforsøg. Projektet består af tre dele.

En projektrapport hvis omfang alt inklusive skal have et omfang på:

  • 2 studerende: mindst 76.500 og højst 102.000 antal tegn
  • 3 studerende: mindst 99.000 og højst 132.000 antal tegn
  • 4 studerende: mindst 117.000 og højst 156.000 antal tegn
  • 5 studerende: mindst 130.500 og højst 174.000 antal tegn

Et executive summary, der må have et maksimalt omfang på 4.800 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg.

Kort formidling af projektrapporten til tre selvvalgte af følgende seks målgrupper: Borgere, kommunale embedsmænd, en professionsgruppe (fx sygeplejersker eller socialrådgivere), en minister, en NGO eller en selvvalgt målgruppe. Formidlingen til hver målgruppe, må have et maksimalt omfang på 2.400 antal tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Opgaver, der ikke overholder omfangskravene, afvises fra bedømmelse og der er anvendt et eksamensforsøg.

Omprøveform

Omprøven har samme indhold som den ordinære prøve. Den studerende har mulighed for at revidere projektet.

Prøvetype
Gruppeprøve
Hjælpemidler til eksamen

Noter, handout og præsentationsudstyr.

Bedømmelse
7-trinsskala
Censur
Intern (dvs. at vejleder og en intern censor bedømmer)
Studieleder/faglig koordinator
Carina Saxlund Bischoff (carinasb@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Carina Saxlund Bischoff (carinasb@ruc.dk)
Vejledere
Elizabeth Toft Kristjansen (etk@ruc.dk)
Tina Øllgaard Bentzen (tinaob@ruc.dk)
Jonas Krogh Madsen (jkroghm@ruc.dk)
Eksamensadministration
ISE Studieadministration (ise-studieadministration@ruc.dk)
STADS stamdata
kandidatprojekt
belastning : 15 ECTS aktivitetskode : U40496
prøveform : Projekt (ut) bedømmelse : 7-trinsskala censur : Intern censur
Sidst ændret 06/03/2019

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Onsdag 06-02-2019 08:15 - 06-02-2019 17:00 i uge 06
Specialeforberedende Projekt - Intro og Gruppedannelse (FORV)

Mandag 27-05-2019 10:00 - 27-05-2019 10:00 i uge 22
Specialeforberedende Projekt - Projektaflevering (FORV)

Mandag 17-06-2019 08:15 - Søndag 30-06-2019 19:00 i uge 25 og uge 26
Specialeforberedende Projekt - Eksamensperiode (FORV)

Torsdag 01-08-2019 00:00 - Lørdag 31-08-2019 00:00 i uge 31 til uge 35
Specialeforberedende Projekt - Reeksamen (FORV)